Markkinoinnista, mainonnasta ja aikakäsityksestä

Mietitkö päivittäin vuotta 2030 tai 2134? Epäilen, että ne eivät ole päällimmäisenä ajatuksissasi. Sen sijaan ajatukset täyttyvät tästä päivästä, viikonlopusta ja ehkä ensi kesän kesälomasta? Onnittelut, olet tavallinen tiedostava tulevaisuuden ajattelija!

Tulevaisuusajattelussa on tyypillistä, että mielen täyttävät ajallisesti lähellä olevat asiat. Näihin asioihin kiinnitämme huomiota, ja niiden perusteella tuotamme varsin arkisia tulevaisuusajatuksia. Esimerkiksi sellaisia kuin ”lohi on tarjouksessa tänään, teen siitä ruokaa huomiseksi” tai ”koska huomenna ehkä sataa, taidankin lenkkeillä tänään”.

Toki ilmastokin ahdistaa, terveydenhoidon tulevaisuus kiinnostaa, ja tiedämme, että tulevaisuuden työtäkin voisi pohtia enemmän. Mutta ajan ja ajatukset saa niin helposti käytettyä näihin tämän hetken juttuihin.

Tämän huomaa myös markkinoinnissa ja mainonnassa. Tekstiviesti muistuttaa kanta-asiakkaalle huomenna alkavasta kampanjasta, lähikaupan mainoksessa on tämän päivän tarjous, ensi viikolla alkavien hulinapäivien esite tulee sopivasti pari päivää aiemmin, ja chatbot kysyy avun tarpeesta heti, kun saavun sivustolle.

Onhan mukana toki pidemmälläkin tähtäimellä olevaa viestiä. Ensi vuoden kesälomamatkoihin on tarjolla alekoodia, 2021 alkavaan koulutukseen kaivataan osallistujia, ja jouluruoat voi ennakkotilata marraskuussa.

Ehkäpä se onkin oma pää, jonka aikakäsitys on vain tottunut ja totutettu ajattelemaan tätä lähihetkeä tämän ”nyt, tänään, ensi viikolla” -markkinoinnin keskellä. Voisiko ajoittainen kiire ja ehtimättömyyden tunnekin olla osin tämän lyhyen aikakäsityksemme tulosta?

Mitä tapahtuisi, jos markkinoinnista poistuisi kokonaan lähitulevaisuus ja mainonta ohjaisi ajatuksiamme jatkuvasti esimerkiksi kuukauden päähän? Olisihan se mielenkiintoista tietää, tulisiko minustakin suunnitelmallisempi – vai lisääntyisikö muistilappujen määrä?

Tulevaisuus on vuosi 2134 sekä tämän illan kauppareissu. Mutta tulevaisuus on myös siinä välissä: ensi kuussa, keväällä ja vuoden päästä.  Ehkäpä näemme jatkossa enemmän myös pidempää aikakäsitystä luovaa markkinointia. Ei ehkä vielä vesimelonimainosta ensi kesälle, mutta chatbot voisi kysyä, ”palataanko asiaan ensi kuussa”, ja ämpäreitä olisi jaossa koko helmikuun ajan.

Kirjoittaja on Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turvan kehittämispäällikkö, jonka työnä on kehittää asiakkaan palvelua digimaailman työkaluin ja prosesseja oikomalla sekä viritellä eri yhteyksissä tulevaisuusaiheista pohdintaa.