Markkinointi mielletään usein mainonnaksi, vaikka mainonta on vain pieni osa markkinointiviestintää, joka on pieni osa markkinointia. Sanoohan sen tuo kirkkain määritelmäkin:
Markkinointi on johtamisen prosessi, jossa asiakkaalle tehty konsepti muuttuu tuotteeksi tai palveluksi. Siihen kuuluvat tuotteen kehittäminen ja hinnoittelu, kanavan valinta, jossa tuote jaellaan, markkinointiviestintästrategian laatiminen ja jalkautus.
Suomen parhaat markkinoijat ovat työssään maailmanluokkaa, mutta gäppi upean ja heikon välillä on tarpeettoman suuri. Euroopan tasolla olemme kaukana kärjestä, vaikka parhaat meistä pistävät pataan superorganisaatioitakin.
Minun suurena haaveenani on laajamittaisen markkinointivimman syntyminen maahamme. Tällöin me muutumme salamaniskusta strategisimmiksi, asiakaskeskeisimmiksi, luovemmiksi ja systemaattisemmiksi – unohtamatta intohimon mustapippuria kaiken päälle, kun setti on valmiina.
Olen luonut vanhan 4 P:n tueksi neljä uutta, jotta moderni supermarkkinoija saisi kotiutettua ansaitsemansa eurot. People, Purpose, Platform ja Passion. Kyseessä ei ole aikaisemman mallin töykeä tappo, vaan emotionaalisempi lisäosa rationaalisemman konseptin yhteyteen.
Saksassa sanottiin viime vuosituhannen alkupuolella, että asiakas on kuningas. Siitä se silloin lähti, vaan ei mennyt kuitenkaan ihan perille asti. Yrityksillä oli pitkään kontrolli siitä, mitä kulloinkin kulutettiin. Nyt ihminen todellakin on kaikki ja kuninkaallinen valtikka on lopullisesti siirtynyt asiakkaan käpäliin. Aidosta asiakaskeskeisyydestä on jo nyt tullut kriittinen menestystekijä, josta on nopeasti tulossa täysi välttämättömyys.
Tämän lisäksi relevantti ja puhutteleva merkitys on jo todistetusti kasvattanut parhaiden brändien yläriviä. On huomioitavaa, että sellainen on löydettävissä mistä tahansa yrityksestä, ja se voidaan valjastaa koko toimintaa ohjaavaksi filosofiaksi. Miksi me olemme olemassa? Mikä on todellinen olemassaolomme oikeutus.
Alustat ovat tulleet jäädäkseen, kasvaakseen ja kehittyäkseen. Niiden monimuotoinen käyttö on niin ikään välttämättömyys brändeille, jotka haluavat onnistua. Samoin kuin omien alustojen luominen – jopa sille brändin tarinalle. Goodbye, mainonnan linja, tervetuloa bränditarinan seuraavat tuotantokaudet. Tarinan, johon kuuluu myös tarinankerronnan luonteeseen sopivasti kamppailusta kertominen – vaikkapa vastuullisuustehtävän toteuttamisessa.
Viimeisenä tulee intohimo. Oman innostuksen inspiroiva esiintulo, kun perusta on tukeva ja paketti kasassa. Intohimo siirtyy toisiin ja lopulta myös viivojen alle. Tämä ei enää saa olla pelkästään parin hassun amerikkalaisen omaisuutta, vaan jokaisen markkinoijan sopii antaa organisaationsa hurahtaa yli äyräitten.
Uudet neljä P:tä auttavat siinä, että yritys tekee paremman tuotteen ja saa siitä myös paremman hinnan. Samoin yritys löytää itselleen sitoutuneemman jakelun. Ja tekee brändilleen myös parempaa viestintää. Näin tapahtuikin paluu aikaisemman mallin äärelle – sen sisältöä virittäen. Jokainen meistä pystyy maailmanmestaruustasoiseen suoritukseen niin halutessaan. Miksi vähempi riittäisi?