Työn hakeminen

Työn hakeminen on myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen tulikoe. Työnhakuun kannattaa suhtautua kuin asiakaskäyntiin – tällä kertaa vain myyt ja markkinoit omaa osaamistasi.

Hio hakupaperit kuntoon 

Hio hakupaperit timanttisiksi. Hakupaperisi ovat kuin työnäytteesi: niissä myyt ja markkinoit omaa osaamistasi. Kun laadit työhakemusta, sinun on tärkeää muistaa kaksi asiaa: juoni ja juju. 

Juoni kertoo hakijan osaamisesta suhteessa työpaikkailmoitukseen. Se kertoo omat vahvuutesi ja työhistoriasi onnistumiset. Kiinnitä huomiota siihen, että asiat ovat loogisessa järjestyksessä. Tiivis, informatiivinen ja personaa esiin tuova hakemus sekä ansioluettelo auttavat sinua erottumaan joukosta.  

Juju puolestaan on se jokin, joka erottaa sinut muista hakijoista. 

Jos haet vaikkapa leipomoon, miksipä et toimittaisi hakemustasi paikan päälle tuoreiden leipomusten kera? Tai jos haet luovalle alalle, voit hyvin tehdä visuaalisen työhakemuksen. Persoonasi saa näkyä! 

Jokainen hakemus on tehtävä yksilöllisenä, sillä erityisesti ammattirekrytoija tunnistaa kopiot aidoista. Älä sorru kopioimaan valmiita pohjia tai lähettämään samaa hakemusta eri paikkoihin kohdentamatta sitä haettavaan tehtävään.  

Moni pilaa parhaat kontaktit huolimattomalla hakemuksella ja ansioluettelolla. Tämä on rekrytoijalle selvä viesti, ettei hakija halua tähän yritykseen ja tähän työtehtävään.  

Yhä useammin rekrytoinneissa hyödynnetään videohakemuksia. Valmistaudu siis esittelemään osaamistasi lyhyessä minuutin tai parin mittaisessa videossa.  

Panosta työnhakuusi 

Työnhaku vaatii panostusta. Yleensä tyydyttävällä tasolla hoidettu hakuprosessi ei johda uuteen työpaikkaan edes työssä jo olevalla. Muista kuitenkin olla itsellesi armollinen: kilpailu on usein kovaa, mutta useimmiten jokainen löytää oman polkunsa yllättävistäkin paikoista.  

Paranna työnhakusi laatua prosessin joka vaiheessa. Pyydä rohkeasti palautetta hakemuksestasi myös rekrytoijilta. Parhaassa tapauksessa voit saada vinkkejä, jotka auttavat sinua paikantamaan kehittämisen kohteita.  

Työnhakusi laatua voit parantaa muun muassa näyttämällä asenteesi hakuvaiheessa ja kunkin haastattelun jälkeen. Valmistaudu haastatteluun kunnolla: mieti, miten pystyt näyttämään osaamisesi, motiivisi, asenteesi ja sitoutumisesi eri kysymyksissä. 

Olemme koonneet myynnin ja markkinoinnin parhaat työpaikat yhden katon alle. Tutustu alojemme työpaikkoihin tästä linkistä. 

Hyödynnä verkostojasi 

Monella on kertynyt esimerkiksi LinkedIn-palveluun hyvä määrä kontakteja. Toiset taas kuuluvat Facebookissa ammatillista kehittymistä tukeviin ryhmiin. Valjasta siis rohkeasti verkostosi työnhakusi tueksi. 

Esimerkiksi hyvin tehdyllä Linkedin-profiilillasi on paljon arvoa. Kun laadit laajennettua ansioluetteloa muistuttavan henkilöprofiilin, jossa korostat osaamisesi kulminoivia asiasanoja, kerrot selkeästi elämäntilanteesi ja työnhakusi statuksen, muistat tuoda yhteystietosi näkyville, ja verkostoidut oman alasi ihmisten (ja ehkä jonkun tutun rekrytoijan) kanssa, saatat hyvinkin tulla löydetyksi.  

Moni taas on löytänyt uuden työn sosiaalisen median ryhmistä. Joskus ryhmiin julkaistaan työpaikkailmoituksia, joita ei muualta löydykään. Joskus taas oman osaamisen esittely oikeassa ryhmässä voi johtaa uuden työn löytymiseen. 

Yleinen aktiivisuus sosiaalisessa mediassa voi olla myös hyödyksi. Päivitä rohkeasti LinkedIniin tai Twitteriin ajatuksiasi alastasi ja työelämästä. Voit antaa myös persoonasi näkyä. Parhaimmillaan rekrytoija näkee julkaisusi ja löytää profiiliisi.  

Pura rekrytoijan pelot 

Joskus esimerkiksi ikä saattaa pohdituttaa rekrytilanteessa. Useimmiten ammattirekrytoija katsoo ammatillista osaamistasi ikäsi sijaan. Jos kuitenkin epäilet, että esimerkiksi ikä on rekrytoinnissa kynnyskysymys, ota asia esille. Älä kuitenkaan puhu suoraan iästä, vaan korosta sitä, miten ikä on vahvuus – eli kerro näyttöjä osaamisestasi ja saavutuksistasi. 

Joskus taas taustalla on pitkä työttömyys, opiskeluaika tai muu aukko ansioluettelossa. Tällöin rekrytoija voi pohtia, mitä olet tehnyt tuona aikana. Pura rekrytoijan pelot kertomalla avoimesti, kuinka olet kehittänyt tai ylläpitänyt osaamistasi tuona aikana. 

Voi joutua purkamaan rekrytoijan pelkoja myös silloin, jos olet vaihtamassa esimiehestä asiantuntijaksi tai suuresta yrityksestä pieneen. Kaikki pelot kannattaa itse purkaa, vaikkei niitä kysyttäisi.  

Hyöty irti koulutuksistamme

Me MMA:lla järjestämme paitsi ammatillista kehittymistä edistävää koulutusta myös työnhakua tukevia valmennuksia jäsenillemme. 

Koulutuksillamme ylläpidät ammattitaitoasi ja vakuutat paatuneimmankin rekrytoijan.

Lue lisää koulutuksistamme tästä linkistä

Hae suoraan yrityksiin 

Tulemme helposti hakeneeksi paikkoja, joista kilpaillaan eniten. Nämä ovat paikkoja, joista ilmoitetaan työpaikkasivustoilla tai lehdissä. Sen sijaan voit tehostaa työnhakua keskittymällä sinulle sopivien yritysten ja niiden piilotyöpaikkojen löytämiseen. 

Kohdista hakusi yrityksiin, jotka kasvavat. Kasvuyritykset löydät helposti hyödyntämällä esimerkiksi Kauppalehden listauksia, Talouselämän 500 suurimman suomalaisen yrityksen listausta sekä erilaisten yrittäjäjärjestöjen tietoja. 

Iso osa työpaikoista on piilotyöpaikkoja, ja kilpailu niissä on kaikkein pienin. Jotta kuulisit näistä paikoista, pyri verkostoitumaan alasi ammattilaisten kanssa.  

Selvitystemme mukaan yritykset hyödyntävät todella paljon heille tulevia hakemuksia. Erään selvityksen mukaan viimeisen vuoden aikana yritykset ovat palkanneet jopa 38 % työntekijöistä avoimien hakemusten perusteella, kun rekrytointifirmojen osuus täytössä on vain 15 %. 

Hae tukea työnhakuusi 

Käynnissä on työnhakua tukevia hankkeita, joiden kautta voi kohdata työnantajia, saada käytännön neuvoja hakuprosessin eri vaiheisiin ja hyödyntää vertaistukea. 

Esimerkiksi Uudellamaalla voit ilmoittautua Työnhakuveturin työnhakuboosteriin. Sen kautta työllistyy peräti puolet yli 50-vuotiaista yli vuoden työttömänä olleista, kun itse toimivien prosentti on vajaa viisi.

Tutustu alueellisiin työllisyyshankkeisiin ››