Alanvaihto mielessä? Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen tykkää työstään ja haluaa pysyä alalla

Matkustamisen väheneminen, etätyön lisääntyminen ja digitaalisuuden vauhdikas eteneminen ovat muuttaneet myös myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työarkea. Yllättäen muutos ei ole rokottanut alan ammattilaisten tyytyväisyyttä työhönsä.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore Myynti & Markkinointi 2021 -barometri viestii hyvää: myynnin ja markkinoinnin alalla työskentelevät ovat tyytyväisiä työhönsä poikkeusoloista huolimatta.

Kyselyyn vastanneista peräti 84 % sekä viihtyy työssään että kokee työnsä merkitykselliseksi. Vain hyvin pieni määrä vastaajista koki asiat täysin eri lailla kuin valtaosa. Lisäksi lähes puolet (47 %) ammattilaisista haluaa jatkossakin työskennellä alalla, mikä on poikkeuksellista verrattuna moneen muuhun alaan.

− Barometrimme tulokset antavat positiivisen viestin alaa harkitseville. Selkeästi alalla on tyytyväistä porukkaa, joka tekee työtään rakkaudesta lajiin ja suurella intohimolla, iloitsee MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.

Tyytyväisyys omaan työhön oli samaa tasoa vuosi sitten tehdyssä barometrissä, jolloin työssä kertoi viihtyvänsä 86 prosenttia vastaajista. Se, että koronapandemia ei ole muuttanut tulosta, on harvinaisen hyvä tulos.

Oman ammatin arvostus on erinomaisella tasolla

Vastaajista 64 prosenttia koki myös, että heidän ammattiaan arvostetaan. Lisäksi yli neljäsosa (26 %) uskoo oman ammatin arvostuksen paranevan tulevina vuosina.

Tulos paljastaa ristiriidan siinä, millainen on yleinen asenne alan töistä verrattuna ammattilaisten omaan kokemukseen. Monesti esimerkiksi asenne yksinkertaisempiin myyntitehtäviin on melko ennakkoluuloista. Barometriin vastanneet alan ammattilaiset itse kokevat tekevänsä työtä, jota arvostetaan.

− Kyllä meidän on syytäkin olla ylpeitä työstämme, onhan myynnillä ja markkinoinnilla työllistävä vaikutus. Ilman alojemme ammattilaisten työtä talouselämän rattaat lakkaisivat pyörimästä. Ja kyllä oman työn arvostaminen tuo myös merkityksellisyyttä työhön, huomauttaa Hovinmäki.

Työssä korostuu asiantuntijuus – iloa kaivataan lisää

Tällä hetkellä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten työssä korostuvat asiantuntijuus (45 %), tuloksellisuus (41 %), ratkaisukeskeisyys (34 %), vastuullisuus (32 %) ja ahkeruus (29 %). Vastaajat peräänkuuluttivat kuitenkin myös työn iloa (67 %) ja sitä, että omassa työssä näkyy asiantuntijuus (63 %).

− Alan töissä merkityksellisyyttä tuo työn monipuolinen sisältö ja se, että tämä jengi tsemppaa. Positiivinen asenne ja työkaverin jeesaaminen lisää hyvää fiilistä töissä – ja myös tulosta. Hyvän ilmapiirin luominen on jokaisen vastuulla, mutta myös johto voi edesauttaa työssä viihtymistä, Hovinmäki korostaa.

Hyvä työilmapiiri (61 %), mahdollisuus itsenäiseen työhön (38 %) sekä vaikutusmahdollisuudet työnkuvaan ja työmäärään (36 %) ovat vastausten mukaan vetovoimatekijöitä, jos myynti- tai markkinointialan ammattilainen harkitsee työpaikan vaihtoa. Vasta näiden jälkeen tulee turvattu työpaikka ja korkea palkkataso tekijöinä, jotka ovat ratkaisevia työpaikan vaihtoon noin kolmannekselle vastaajista.

Myynti & Markkinointi 2021

Myynti & Markkinointi 2021 -barometrin vastaukset kerättiin sähköisellä kyselyllä 1.–12.11.2021 ja 15.–20.11.2021. Kaikkiaan kyselyyn vastasi 1 558 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Tilaa itsellesi koko raportti artikkelin lopusta.

Lisätietoa

Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puh. 0400 747 333
sähköposti: marko.hovinmaki@mma.fi

Lataa Myynti & Markkinointi 2021 -raportti

Kiinnostavatko sinua myynnin ja markkinoinnin työ ja tulevaisuus? Lataa nyt tuliterän barometrimme raportti!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.