Lähes puolet (44 %) Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n kyselyyn vastanneista myyjistä ja markkinoijista uskoi työllistyvänsä uudelleen vasta noin 2–8 kuukauden sisällä, jos menettäisi nykyisen työnsä.
– Myynti ja markkinointi ovat vaativaa asiantuntijatyötä. Alallemme tyypillistä on, että rekrytointiprosessit kestävät pitkään ja hakijoita on paljon, etenkin markkinointitehtäviin. Työttömyysturvan uusi porrastus 80 prosentin tasolle jo kahden kuukauden työttömyyden jälkeen tuntuu kohtuuttomalta tätä taustaa vasten, huomauttaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.
Alan ammattilaiset kokevat myös työttömyyden uhkaa. Jopa noin kolmannes (27 %) vastaajista pitää joko melko tai erittäin todennäköisenä työpaikkansa menettämistä seuraavan vuoden aikana. Tämä näkemys on erityisesti palvelusektorilla työskentelevillä myyjillä ja markkinoijilla. Teollisuudessa ja tukkukaupassa työskentelevät taas olivat yllättäen varmimpia siitä, että oma työpaikka säilyy.
Ikä koetaan uhkana
Hälyttävä tulos MMA:n kyselyssä on se, että yli 55-vuotiaista vastaajista yli 40 prosenttia ei usko työllistyvänsä enää ollenkaan uudelleen. Lisäksi lähes kolmannes (29 %) kokee ikänsä uhkana työn menettämiselle. Tässä ikäryhmässä iso osa (yli 60 %) tekee työkseen myyntiä.
Samantyyppinen tulos oli MMA:n viime keväänä tehdyssä kyselyssä, jossa paljastui, että yli 55-vuotiaista alan ammattilaisista lähes 40 prosenttia on kokenut ikäsyrjintää työhönotossa.
– Rekrytoijien on korkea aika havahtua ja ymmärtää, minkä valtavan lisäarvon yritys saa, kun se palkkaa ennakkoluulottomasti kokeneita ja parhaassa iskussa olevia myyjiä ja markkinoijia. Tässä taloustilanteessa alamme ammattilaisista on myös pidettävä kynsin ja hampain kiinni, sillä heidän työnsä tuo taatusti taloon rahaa, Hovinmäki painottaa.
Positiivinen tulos on, että nuoremmilla vastaajilla on vahvempi usko uudelleen työllistymiseensä. Alle 35-vuotiaista 75 prosenttia sekä päätyökseen markkinointia tekevistä vastaajista lähes 60 prosenttia arvioi löytävänsä uuden työpaikan 2–8 kuukauden sisällä.
– Mielenkiintoinen havainto oli myös, ettei missään ikäryhmässä noussut selkeästi esiin, että tekoäly olisi uhka omalle työlle. Tämä kertoo ammattilaistemme hyvästä ja positiivisesta suhtautumisesta muutoksiin, iloitsee Hovinmäki.
Pohjois-Suomen tilanne epävakaa
Irtisanomisen uhka koetaan suurimmaksi Pohjois-Suomessa, sillä siellä asuvista myyjistä ja markkinoijista lähes neljä kymmenestä (37 %) pitää todennäköisenä työpaikkansa menettämistä 12 kuukauden sisällä. Eniten pelkoa Pohjois-Suomessa asuvilla on toimialan muutosten osumisesta omalle kohdalle.
Sitä vastoin pääkaupunkiseudulla asuvista vastaajista yli 70 prosenttia kokee olevansa turvassa irtisanomiselta, vaikkakin tällä ryhmällä on selvästi vähiten uskoa nopeaan uudelleen työllistymiseen irtisanomistilanteessa.
– Haluan muistuttaa myös, että työntekijän on erittäin tärkeää miettiä varasuunnitelmia työttömyyden varalle. Omasta ammattitaidosta kannattaa pitää huolta esimerkiksi lisäkoulutusten kautta, jotta työtä hakiessaan erottuu positiivisesti muihin hakijoihin verrattuna, nostaa Hovinmäki esiin.
Itä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla asuvat vastaajat ovat kyselyn tulosten mukaan eniten miettineet varasuunnitelmia, jos työttömyys osuu kohdalle. Parannettavaa tällä saralla on Pohjois-Suomessa asuvilla vastaajilla, sillä heistä lähes 70 prosentilla ei ole mitään suunnitelmaa työttömyyden varalle.
Lisätietoa:
Marko Hovinmäki
puheenjohtaja
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puh. 0400 747 333
marko.hovinmaki@mma.fi
MMA:n kysely työttömyyden uhkasta
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA toteutti 9.–16.9.2024 kyselyn, jossa selvitettiin myynti- ja markkinointityötä tekevien ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia työttömyyden uhkasta. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 1 053. Tulokset analysoitiin Surveypal-työkalulla.