Kahden kesken

Välillä ihmettelen, miten fiksujenkin ihmisten sanastossa vilisevät termit kuten "konvertoida käyttäjiä" tai "kääntää kontaktit kaupoiksi". Syy, miksi tämänlaiset sanat särähtävät korvaani, johtuu yksinkertaisesti siitä, että taistelen tarpeettomankin paljon kahdenkeskisen kommunikaation puolesta ja yritän oikoa käsityksiä esimerkiksi sosiaalisen myynnin sokerikuorrutuksesta.

Uskon vilpittömästi, että luottamussuhde kahden ihmisen välille rakentuu vain ja ainoastaan kahdenkeskisen ja vastavuoroisen dialogin kautta. Tämänlaisella muille näkymättömällä viestinnällä todennetaan talenttien todelliset tarkoitusperät ja arvot avointen ajatusten takana.

On myös turha luulla, että voit viestiä yhtä vaikuttavasti monelle kuin miten voit päästä pintaa syvemmälle kommunikoidessasi keskustelukumppanisi kanssa kahden kesken muiden katsojien katseilta suojassa.

Korostan modernin ajan viestinnässä ja vaikuttamisessa kolmea asiaa, joihin tiivistyy koko kommunikaation syvin ydin aidoimmillaan.

  1. Aito halu ymmärtää ja huomioida vastapuolta ja hänen tilannettaan
  2. Kyky kohdata keskustelukumppani kohteliaasti, mutta kuitenkin omalla sävylläsi
  3. Kärsivällisyys kuunnella aktiivisesti ja aidosti kuullaksesi, mikä on todellinen tarkoitus sanojen takana

Tiivistäen voisi kenties todeta yllä olevien olevan kaikki aktiivisen kuuntelun ja keskustelun kulmakiviä.

Kahdenkeskiseen kommunikaation vaadittava aika ja vaiva saattaa kuulostaa arjen keskellä haastavalta. Ja sitä se toden totta onkin. Luottamussuhteet kun eivät skaalaudu, vaikka ulottuvillamme onkin kaikenlaisia kanavia ja teknisiä vimpaimia. Juuri tästä syystä meidän ei tulisikaan etsiä ratkaisuja, jolla somesta saadaan helposti euroja. Kuten kaikessa hyvässä myynnissä, eli ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, luottamussuhteen syntymiseen menee aikaa.

On myös hyvä huomata, että emme voi ikinä päältäpäin ja pintapuolisin oletuksin saada toisen todellista tilannetta selville. Nopeasti selattavilla statuspäivityksiä pääsee vain tiettyyn pisteeseen asti ja loppuosa vaikuttavasta viestinnästä on tehtävä aidolla kiinnostuksella kanssakumppania kohtaan, kahden kesken.

Tällä hurmiollisen huomion aikakaudella meidän pitää muistaa keskittyä keskusteluihin, jotka käydään ruudulta ruudulle tai suusta suuhun. Vaikka viestintävälineenä olisivatkin sosiaalisen median kanavat tai muut verkon vikkelät viestintävälineet, olette silti siinä, te kaksi, ihan vain kahden kesken.

Sani Leino on sosiaalisen liiketoiminnan sanansaattaja, joka tunnetaan energisistä ja mukaansatempaavista myyntivalmennuksista ja myynnin motivaatiopuheista. Hän on tunneälykkään myyntityön ja sosiaalisen myyntityön (Social Selling) valmentaja sekä digitaalisen markkinoinnin asiantuntija. Leino yksi Viiden tähden asiakaskokemus -kirjan kirjoittajista.