Myynnin ja markkinoinnin ammattilainen on juuri oikea ihminen arvioimaan talouden auringonpaisteen tai sateen määrää. Siksi kokosimme ammattilaistemme arvioista uuden talouden ilmapuntarin – MMA:n myyntipäällikköbarometrin.
Myyntipäällikköbarometri on talouspuntarillemme luonteva nimi, koska merkittävä osa MMA:n jäsenistä työskentelee jollakin päällikkötittelillä. Vastaajien joukossa on toki muitakin kuin päälliköitä, mutta tiedämme, että asiakasrajapinnassa toimivalla myynnin ja markkinoinnin ammattilaisella on näpeissään lähituntuma taloustilanteeseen riippumatta tittelistä.
Ensimmäinen myyntipäällikköbarometrimme näyttää kohtuullisen aurinkoisia tuloksia, vaikka olemmekin syksyssä. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen luottamus Suomen talouden kehitykseen näyttää tulosten valossa hyvältä. Myyntialalla näyttäisi paistavan aurinko ensi vuonnakin.
Uskomme, että myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen arviolla taloustilanteesta on merkitystä. Siinä missä ostajaindekseillä ja vakiintuneilla barometreillä. Niinpä MMA toteuttaa myyntipäällikköbarometrin tästä lähtien vuosittain. Tällöin suomalaisilla on käytössään yksi uusi ja merkittävä talousindikaattori, jonka perusteella voi tehdä päätelmiä tulevaisuudesta – ainakin talouden suuntaviivojen osalta.
Myynti ja markkinointi lisää tuotteiden ja palveluiden kysyntää, kauppaa ja vaihdantaa. Tämä luo edelleen työpaikkoja, kasvua, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan. Alamme ammattilaisten näkemys ansaitsee arvoisensa roolin myös talouskeskustelussa.