Käytännössä tämä antaa mahdollisuuden tinkimiseen, koska lopputuleman pitäisi poliisin puolelta olla sama, jos ei suostumustaan anna. Pisimmässä tapauksessa seuraamus tulee vasta oikeuden kautta, jos syyllisyytensä vielä kiistää.
Tingi siis sakoista. Tässä täysin keksitty esimerkki ja toimintaohjeet:
Liikennerikkeen rangaistus on vaikkapa 10-20 päiväsakkoa. Poliisi tarjoaa Volkkarin takapenkillä 20 päiväsakkoa ja kysyy suostumustasi sakon määräämiseen tässä ja nyt.
Kannattaa ilmoittaa, että mielestäsi teko oli olosuhteet ja valtiontalouteen liittyvät tekijät huomioiden korkeintaan esimerkiksi 15 päiväsakon arvoinen – sen vielä ymmärtäisit ja hyväksyisit. Ja olisit julkistalouden tukena näinä vaikeina aikoina. Jos alennusta ei tule, toteat rauhallisesti, että mennään sitten työläämmän ja kaikille kalliimman kaavan kautta.
Poliisit ovat järkimiehiä ja heidän kanssaan voi neuvotella.
Kameravalvontaa ja sakkojen keräystä siis lisätään. Kun valtiovalta on selkeästi ilmoittanut, että se korottaa liikennesakkoja tavoitteenaan sakkotuottojen lisääminen, kannattaa kansalaisenkin mennä mukaan samalle linjalle. Jos sakot ovat bisnes, niin olkoon sitten niin molemmin puolin. Neuvotellaan, tingitään ja käydään kauppaa poliisiautossakin.