Joka kerta kiitän, paitsi Konradia, niin myös Iittalan Shellin työnjohtoa, joka on oivaltanut, että myynti on synonyymi palvelulle. Olen valmis maksamaan pikkuisen enemmän, kun saan jatkaa matkaa Konradin hymyn ja vilkutuksen saattelemana.
Toisenlainen tapaus. Jätän kohteen mainitsematta. Vaikka heillehän palaute olisi tärkeää ja takanapäin annettu palaute ei kehitä mitään. Kuitenkin. Menen tutustumaan uusitun korkeatasoisen hotellin kokoustilatarjontaan. En ole sopinut aikaa etukäteen. Kävelen vain sisälle. Saan vähän ujon, mutta avuliaan virkailijan esittelemään tilat.
Kun kävelen lopulta talosta ulos, olen heille yhtä tuntematon kävijä kuin toinen, joka ei koskaan ole talossa käynytkään. Suututtaa. Kukaan ei kysy, kuka minä olen, miksi tilat kiinnostavat ja mistä minut tavoittaa, jotta voisivat palata avoimeksi jääneisiin kysymyksiin. Potentiaalinen asiakas käveli pyytämättä ovesta sisään! Suurella todennäköisyydellä hän ei palaa. Vika ei ollut henkilössä, joka kohdalleni osui. Vika oli työnjohdossa, joka ei ole kertonut, että olet täällä myymässä tämän talon palveluja, vaikka varsinaisesti työpisteenä onkin vastaanotto.
Kaiken mitä ympärilläsi näet, joku on myynyt ja joku on ostanut. Tänä päivänä monikaan ei osta helpotusta äärimmäiseen hätään tai puutteeseen. Ostetaan mielihyvää. Siksi hyvä myyjä on myös mielihyvän myyjä.
Voiko vakuutuksien ostamisesta saada mielihyvää? Kyllä voi. Mielihyvä tulee sitä kautta, että ammattitaitoinen myyjä on osannut selvittää, mitä asiakas tarvitsee. Mikä tekee hänen olonsa turvallisemmaksi ja huolettomammaksi. Todistamme tällaisia kohtaamisia Turvassa päivittäin. Siitäkin huolimatta, että paras vahinkovakuutus on sellainen, mitä sen ostajan ei koskaan tarvitse käyttää. Elämä hymyilee.
Loppuviikolla hurautan taas Tampereelle. Tankissa on sen verran polttoainetta, että pääsen Iittalaan saakka moikkaamaan Konradia.