Myynnin ja markkinoinnin näkökulmista tämä on selvä viesti myös PK-yrityksille. Mobiili on otettava huomioon. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että nettisivujen pitää toimia mobiileissa ympäristöissä, ammattikielellä, niiden on oltava responsiivisia. Lisäksi palveluiden pitää ottaa huomioon se, että verkkoympäristöissä 9-5 palveluajat ovat menneisyyttä. Oikeampi numeroyhdistelmä on 24/7, verkkokaupat kun ovat yleensä aina avoinna. Lisäksi muun materiaalin, sisältöjen, tarjousten ja palveluiden on oltava optimoituja mobiileihin ympäristöihin.
Kokonaismarkkinat monimutkaistuvat. Sama pätee PK-yritysten toiminta-alueisiin, joita normaalisti ovat olleet lähimarkkinat. Kanavat ja keinot eivät suinkaan vähene, ja vaihtoehtojen kasvaessa myös asiakkaiden käyttäytymisen ymmärtäminen vaikeutuu.
Mobiileissa toimivat sovellukset on yksi keskeisimmistä kilpailueduista. Sovellukset ovat tärkeitä kuluttajan ja asiakkaan näkökulmasta, koska älypuhelimella joka tapauksessa jo hoidetaan melkein kaikki arkiset tapahtumat, miksei siis tavaroiden ja palveluiden ostot, varaukset, huollot ja kaikenlainen kommunikointi. Samalla asiakkaista saadaan parempaa tietoa tulevaisuutta ja jatkomyyntiä ajatellen. Voimmekin puhua saman tien modernista tietopohjaisesta markkinoinnista. Siinä digitaalaisuus ja mobiilit eivät ole mörköjä, vaan PK-yrittäjän parhaita kavereita!
Perusasioista liikkeelle
Yhdysvallat on tapansa mukaan esikuva, mitä tulee liiketoiminnan uusiin virtauksiin ja teknologisiin mullistuksiin. Mutta eivätpä sielläkään PK-yritykset ole 100-prosenttisesti kaikessa mukana. Tutkimusten mukaan vain 64 prosentilla PK-yrityksistä oli käytössään www-sivut, 10 prosentin suunnitellessa sellaisten tekemistä. Viime vuonna responsiivisia eli mobiilioptimoituja sivustoja näistä oli reilulla neljänneksellä, tänä vuonna jo kolmanneksella. Siinä mielessä ollaan kuitenkin jo vastattu mobiilin herättämiin tarpeisiin. Miten on asian laita sinun yritykselläsi?
Pelkästään mobiilioptimointi ei riitä. Se on vain tekninen mahdollisuus ja yksityiskohta. Samaisten tutkimusten mukaan on tyypillistä, että saittia ei juuri päivitetä, jahka se on saatu pystyyn. Se on sikäli ristiriitaista, koska monesti PK-yrittäjät ovat itse kohtuullisen aktiivisia mobiilisisältöjen käyttäjiä, mutta eivät itse satsaa esimerkiksi mobiilisti taipuvaan digitaaliseen markkinointiin.
Mutta tässäpä siis mahdollisuus vailla vertaa. Mobiilit ovat tätä päivää, niin myös siihen liittyvä markkinointi
Kirjoittaja on Fonectan PK-ratkaisumyynnistä vastaava johtaja