Periscope on yksinkertainen tapa jakaa älypuhelimella kuvattavaa videota reaaliaikaisesti maailmalle. Applen ja Android-käyttöjärjestelmän puhelimissa toimiva sovellus jakaa videon vapaasti katsottavaksi kaikille Periscope-käyttäjille.
Lähetystä voi seurata tietokoneella selainpohjaisesti, kun tietää Periscope-lähetyksen osoitteen. Moni Periscope-lähettäjä mainostaakin linkkiään muissa some-kanavissa. Periscopen live-videot voi tallentaa 24 tunniksi, jonka jälkeen ne poistuvat järjestelmästä automaattisesti.
Tiiviiseen asiakaskontaktiin
Tuote-esittelyt sekä asiakaspalautteen kerääminen ja siihen vastaaminen ovat käteviä tapoja hyödyntää Periscopea myynnin ja markkinoinnin apuna.
Tuotteiden todelliseen käyttötilanteeseen liittyvät käyttövinkit ja käyttäjäkokemukset rikastuttavat markkinointia. Reaaliaikaisilla videoilla asiakkaat voidaan ottaa mukaan tuotelanseerauksiin, tuotekehitykseen tai tuotantolinjalle katsomaan, miten heidän suosikkituotteensa valmistuvat.
Periscope on oiva apu, kun osallistut seminaariin, näyttelyyn tai asiakastilaisuuteen, josta haluat heti jakaa tietoa kollegoille, asiakkaille ja sidosryhmille. Kumppanisi voivat reaaliaikaisesti pyytää sinulta tarkennuksia ja osallistua tilaisuuteen vaikkapa Twitterillä, kun heillä on oma kuvausryhmä paikalla.
Yrityksen sisällä Periscope soveltuu säännöllisiin henkilökunnan infotilaisuuksiin, joihin kaikki työntekijät eivät pääse paikalle. Etänä olevat työntekijät voivat kommentoida esityksiä reaaliajassa, sillä Periscope toimii vuorovaikutteisesti.
Viime joulukuussa sosiaalisen median konsultointiyritys SomeWorks käytti ensi kertaa Suomessa Periscopea rekrytointiin.
Täällä tänään
Tietotekniikan palveluyritys Gofore kokeili Periscopea tammikuun puolivälissä toimitusjohtajan kuukausittaisen katsauksen jakelukanavana. Gofore kertoi tilaisuudesta ennakkoon Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa, joten myös yrityksen asiakkaat ja sidosryhmät olivat tietoisia lähetyksestä.
– Halusimme testata uuden työkalun sopivuutta yritysviestintään. Uusien asioiden kokeileminen sopii toimintatapaamme. Tämä on osa meidän avointa ja läpinäkyvää yrityskulttuuria, Goforen markkinointipäällikkö Riikka Peltonen sanoo.
– Periscope-kokeilu onnistui ennakkotoiveiden mukaisesti. Livenä lähetystä katsoi yli 300 henkeä ja jälkikäteenkin katsojia on ollut jo parikymmentä, Peltonen kertoo pari tuntia lähetyksen jälkeen.
– Lähetyksen aikana saimme katsojilta muutamia kommentteja ja pari tuhatta tykkäystä eli sydäntä.
Periscopea tullaan Goforella jatkossa käyttämään muun muassa työntekijöiden pitämissä teknologiatietoiskuissa sekä omissa seminaareissa. Myös seuraava toimitusjohtajan kuukausikatsaus välitetään Periscopen kautta.
Vinkkejä Periscopen käyttöön:
Menestyksekäs Periscope-markkinointi
17 tapaa brändille ottaa livestriimi tehokäyttöön