Myyntikilpailu on nuorten ponnahduslauta menestykseen

Yhdennentoista Best Seller Competition -myyntikilpailun järjestää tänä vuonna Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Oma kokemukseni kilpailusta alkoi MMA:ssa vuonna 2017. Matkan varrella olen nähnyt lukemattomia opiskelijoiden menestys- ja kasvutarinoita, jotka huipentuvat finaalipäivään. Voittajat selviävät tänä vuonna 15.4. 

Myynnin korkeakoulutus jatkaa positiivista kehitystään Suomessa. Myynti on noussut merkittävään rooliin esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa, jossa myynnin maisterin tutkinto on ottanut paikkansa. Lisäksi LUT-kauppakorkeakouluun perustettiin juuri myynnin professuuri ja valtakunnallisesti ammattikorkeakouluissa myynti nostaa päätään osana yleisiä liiketalouden opintoja.

Tämän kehityksen logiikkahan on minusta selkeä. Mitä enemmän nuoret saavat myyntikoulutusta osana tutkintoaan, sitä ammattimaisempaa myynti on Suomessa. Tästä hyötyvät erityisesti yritykset, sillä myynti kasvaa. Me kuluttajat koemme asiakastyytyväisyyttä, kun taitava myyjä ottaa meihin yhteyttä. Myyntityön ennakkoluuloinen kuva tuputtavasta puhelinmyyjästä saa väistyä.

Tämä on erittäin toivottu suunta, jota me MMA:ssa tuemme monella tapaa. Teemme oppilaitosyhteistyötä, vaikutamme valtakunnallisesti myynnin arvostuksen nousuun ja tietenkin tarjoamme jäsenillemme esimerkiksi parhaat koulutukset.

”Myyntityön ennakkoluuloinen kuva tuputtavasta puhelinmyyjästä saa väistyä.”

Best Seller Competitionin kilpailutilanteessa myyjän työtä arvioidaan 20 minuuttia kestävässä asiakastapaamisessa, jossa ihan todellista pääsponsorin tuotetta myydään prospektille, joka on roolissaan yksi tuomareista.  Myös muut sivusta seuraavat tuomarit, jotka koostuvat myyntialan ammattilaisista, arvioivat suoritusta: aloitusta, tarvekartoitusta, ratkaisun esittämistä ja muun muassa asiakkaan kysymysten käsittelyä.

Tuomarina myyntisuorituksia seuranneena minun täytyy todeta, että kilpailutilanne yllättää todentuntuisuudellaan. On kuin tarkkailisi aitoa B2B-myyntitilannetta kärpäsenä katossa. Tosielämän myyntitilanteisiin rinnastettavuuden tietävät myös useat yrityskumppanit, jotka seuraavat erityisen tarkasti nuorten ammattilaisten osaamista.

Kilpailutilanne voi muuttua monelle kilpailijalle eräänlaiseksi työhaastattelutilanteeksi, ehkäpä heidän tietämättäänkin. Olenkin todistanut useasti, kun arvostetut yritykset tekevät työtarjouksia opiskelijoille. Kilpailuun osallistuminen on parhaimmillaan unelmien täyttymys kilpailijoille!

Best Seller Competition -finaali streamataan 15.4.2021. Seuraa Best Seller Competiotinin ja MMA:n kanavia, niin et missaa striimilinkkiä.

Lue lisää:
Vinkit tulevaisuuden huippumyyjälle