Best Seller -kilpailun voitto Haaga-Heliaan

Ammattikorkeakouluopiskelijat kisaavat vuosittain myyntitaidoistaan Best Seller-kilpailussa. Tänä vuonna voiton vei Haaga-Helian myyntityön opiskelija Jimi Hellstedt.

Best Seller Competition -myyntikilpailu järjestettiin yhdeksännen kerran torstaina 19.4. Haaga-Heliassa. Kilpailu on suunnattu korkeakoulutasoisille myynnin opiskelijoille. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä Suomen talouselämällekin tärkeän myyntiosaamisen kehittäminen.

Myyntiä opetetaan kuudessa ammattikorkeakoulussa: Haaga-Heliassa, Laureassa sekä Jyväskylän, Kaakkois-Suomen, Tampereen ja Turun ammattikorkeakouluissa. Jokainen korkeakoulu valitsi esikarsintojen jälkeen kilpailuun neljä opiskelijaa. Finaaliin valikoitui alkukarsintojen jälkeen neljä opiskelijaa.

Voiton nappasi tänä vuonna myyntityön tradenomiopiskelija Jimi Hellstedt. Toiselle sijalle kilpailussa ylsi Saki Salomäki Laureasta, kolmanneksi Sonja Hakala Turun ammattikorkeakoulusta ja neljänneksi Lauri Houni Haaga-Heliasta.

Arvosteluraati totesi, että ”Jimi Hellstedt argumentoi hyvin referenssien ja faktan kautta ja hänellä oli erinomainen ja ytimekäs yhteenveto.” Jimi opiskelee myyntiä kolmatta vuotta Haaga-Heliassa ja valmistelee parhaillaan lopputyötään.

– Kokemuksena Best Seller Competition oli ainutlaatuinen, en usko että tulen kokemaan vastaavia tunteita esimerkiksi tulevassa työelämässä. Mielestäni myyntitaitojen merkitys on yhteiskunnallisesti tärkeä, koska myynnin kautta voi kehittää joka paikassa olennaisia vuorovaikutustaitoja. Voitto tuntuu mahtavalta, vaikka sen sisäistäminen on vielä vähän kesken, Jimi Hellstedt toteaa.

Best Seller-kilpailussa opiskelijat kohtaavat myyntitapahtumassa oikean ostajan, jonka kanssa on päästävä kaupan päättämisvaiheeseen. Tuomarit arvioivat myyjän taitoja kaupanteon eri vaiheissa. Tänä vuonna myytävä tuote oli kilpailun pääsponsorin Vainu Oy:n tietokantatuote.

– Haluamme olla mukana kehittämässä myyntityön arvostusta ja tulevien myyntialan ammattilaisten myyntitaitoja. Kilpailu valmentaa opiskelijoita kohtaamaan aidon ostajan, jolloin he pääsevät esittelemään taitojaan ja osaamistaan. Aiempina vuosina kilpailu on johtanut rekrytointeihin asti, toteaa Haaga-Helian myyntityön lehtori Pirjo Purovesi.

Vuoden 2018 Best Seller Jimi Hellstedt jatkaa kilpailemista seuraavaksi European Sales -kilpailussa touko-kesäkuun taitteessa Pariisissa.