Bisnestä kolmessa firmassa

Bändien kasaaminen ja kaupallistaminen opettivat Miikka Mäkitalon myymään ja oivaltamaan vuorovaikutustaitojen merkityksen. Nyt hän tekee bisnestä musiikilla, sisällöntuotannolla ja kohtaamisilla.

Se oli alun perin Miikka Mäkitalon pikkuveljen Matiaksen idea: mobiilisovellus, joka auttaa työnantajia ja työntekijöitä kohtaamaan. Ideana oli hyödyntää lähistöllä olevia nuoria lyhyisiin, arkisiin tehtäviin, joita kenellä tahansa yksityisellä ihmisellä tai yrityksellä on tarjota.

‒ Matias voitti tammikuussa 2015 Yhdysvaltain suurlähetystön yrittäjyyskilpailun. Tuomariston jäsen, sarjayrittäjä Maija Itkonen uskoi mahdollisuuteen rakentaa ideasta kansainvälinen työllistämisen konsepti. Hän toi tuoteguru Peter Sazonovin mukaan kehitystyöhön. Matias pyysi minua mukaan ja pari viikkoa ensimmäisen yhteisen tapaamisen jälkeen jätimme Peterin kanssa silloiset työkuviomme, muutin Tallinnasta takaisin Suomeen ja aloimme tehdä tätä täysillä.

Tänä vuonna sovelluksen takana oleva startup-yritys Treamer sai puolen miljoonan seed-rahoituksen sijoittajilta. Yritys työllistää kolme henkilöä ja kahta ollaan parhaillaan palkkaamassa kansainvälisesti. Aktiivisia käyttäjiä on päivittäin satoja, ja tilaukset tuplaantuvat kuukausittain.

‒ Meiltä ostetaan ihmisten välisiä kohtaamisia. Työnantaja Petri ostaa kotisiivouksen esimerkiksi neljän tähden arvostelut aiemmista keikoistaan saaneelta Annilta, jonka Petrin oma Facebook-kaveri on käynyt validoimassa, Miikka havainnollistaa.

Media-alan töitä Tallinnassa

Ennen Treamerin liiketoiminnan käynnistymistä Miikka opiskeli aluksi viestintää ja puheviestintää Jyväskylän yliopistossa. Hän muutti Tallinnaan, jossa valmistui maisteriksi kansainvälisessä crossmedia production -yhteistyökoulutusohjelmassa, opiskellen Tallinnan lisäksi Riiassa ja Tartossa.

‒ Se on yhdistelmä mediajohtamista, markkinointia, yrittäjyyttä ja sosiologiaa. Opiskelimme muun muassa sitä, miten hallita teknologiamullistusten vaikutuksia päivittäiseen tapamme viestiä ja kertoa tarinoita.

Ryhmään oli poimittu eri alojen huippuosaajia. Kansainvälisessä tiimissä opiskeli muun muassa elokuvaohjaaja, koodaaja, PR-ammattilainen ja tv-tuottaja. Opiskelu oli projektien tekemistä oikeille asiakkaille.

‒ Konsultoimme muun muassa useita tv-kanavia Virossa, Latviassa, Iso-Britanniassa ja Suomessa median murrokseen liittyvissä strategioissa, Miikka kertoo.

Tämän joukon osaaminen kanavoitui opintojen jälkeen Inu Media -nimiseksi yritykseksi, jonka parissa Miikka vaikuttaa edelleen.

Musiikkibisnes opetti kaupallistamista

Maisterin tutkinnon lisäksi Miikalla on muusikon koulutus. Hän toimi basistina ja freelance-muusikkona noin kymmenen vuotta ennen kuin aloitti opinnot Jyväskylän yliopistossa.

Siitä sai alkunsa myös itsensä työllistämisen kipinä. Miikka ryhtyi kasaamaan bändejä ja kaupallistamaan niitä, satojen keikkojen vuosivauhtia.

Myynti ei ole aina tuntunut Miikasta luontevalta. Bändien kaupallistaminen opetti sitäkin.

‒ Kun piti saada bändille keikkoja, niin oli pakko oppia myymään. Silloin ymmärsin myös, että niin opintomenestyksessä kuin tuotekaupassakin itse suorittamisella on yllättävän vähän merkitystä menestyksen kannalta. Vuorovaikutustaidot merkitsevät. Pitää osata tulkita vastapuolen energiatason merkkejä ja sanatonta viestintää. Tunnustelin, miten korkealle hintaa voi nostaa ja mitkä ovat niitä tuotteen ominaisuuksia, jotka kiinnostavat. Lähtöhinta moninkertaistui nopeasti.

Keikkailu laajeni tilaussävellyksiin ja videotuotantoon. Keski-Suomen liitto tilasi Jukolan viestiin rennomman version Keski-Suomen kotiseutulaulusta. Kolmenkymmenen sekunnin pätkä näytettiin televisiossa ja Jukolan viestissä isolla screenillä.

Siitä pidettiin, joten laulusta tehtiin kokonainen biisi ja musiikkivideo, jotka julkaistiin Keski-Suomen liiton Youtube- ja Facebook-kanavilla.

‒ Yhden viikonlopun aikana sillä oli noin 20 000 katsojaa. Silloin tajusin, että tässä taitaa olla konseptin tynkä.

Nyt Miikka toimii luovana johtajana hankkeessa, jossa tehdään maakuntalauluista Suomen satavuotisjuhlavuoden kunniaksi pop-versiot yhdessä juuriltaan maakuntalaisten artistien kanssa.

#Maakuntalaulut on yksi Valtiokonttorin tukemista Suomi100 -kärkihankkeista. Projekti huipentuu vuoden 2017 itsenäisyyspäivään, mutta siihen liittyvä konserttikiertue alkaa jo tänä syksynä.

‒ Teemme neljän viikon kiertueen, jonka aikana esitämme maakuntalaulujen pop-versioita kouluissa ympäri maan. Audiovisuaalisten konserttien osana käytetään maakuntien artistien kanssa tuotettuja musiikkivideoita.

Tiimien rakentaja

Miikka on koonnut uransa aikana useita erilaisia tiimejä eri yhteyksiin. Hän onkin erityisen kiinnostunut tiimien dynamiikasta.

Vanha hyvä neuvo on koota ympärille ihmisiä, jotka ovat itseä lahjakkaampia ja täydentävät toisiaan osaamisellaan. Miikka menee tästä vielä pidemmälle.

‒ Teen töitä vain sellaisten ihmisten kanssa, joiden käsiin voisin luottaa oman henkeni. Se tarkoittaa, että yhteistyökumppanit löytyvät omien tuttujen kautta tai joku tiimin jäsen on jo aikaisemmin työskennellyt kyseisen henkilön kanssa tiukassa paikassa.

‒ Vaadin ihmisiltä paljon, sillä paineessa heidän todellinen ammattitaitonsa tulee ilmi. En halua, että koko tiimin suorituskyky kaatuu siihen, että tiimin täytyy epätarkoituksenmukaisesti adaptoitua yhden henkilön suoritukseen. Toisaalta minun tehtäväni on luoda myös oppimismahdollisuuksia.

Menestyvän yhteistyön yksi kulmakivi on myös se, että jokainen saa yhteistyöstä jotain.

‒ Jokaisella huoneessa olijalla on oltava se olo, että on oikeutettu saadessaan työskennellä itseään parempien seurassa. Tämä vaatii avoimuutta, joka mahdollistaa tällaisen täydennämme toisiamme -fiiliksen syntymisen.

Ristikkäiset odotukset ovat myrkkyä

Kun Miikka kokosi bändejä ja pyrki kaupallistamaan niitä, hän lähti liikkeelle asiakkaan odotuksista.

Keikan tilaajan pahin pelko on, että paikalle ei tule kuulijoita. Bändituotteen arvon perustaksi Miikka rakensi ensin bändille yhteisön.

‒ Me bändissä kuuntelimme, mitä ihmiset haluavat kuunnella. Tämä kuulijayhteisö tuli uskollisesti keikoille, tilaajat saattoivat luottaa siihen ja bändituotteen arvo kumuloitui.

Samaa kuuntelemisen ohjenuoraa Miikka noudattaa nyt kehittäessään Treamerin toimintaa ja tehdessään ylipäänsä mitään liiketoimintaa. Ristikkäiset odotukset ovat nimittäin pahinta myrkkyä kaikelle yhteistyölle.

‒ Olen joskus jopa brutaalin rehellinen, vaikka saisin sillä tuhoa aikaan. Vain siten voi varmistaa, ettei ihmisillä ole ristikkäisiä odotuksia siitä mitä ollaan tekemässä. Ristikkäiset odotukset aiheuttavat konflikteja kunnioituksen tasapainoon. Luovalla alalla innostustaan helposti asioista, mutta ne saatetaan nähdä eri tavalla. Parempi kertoa aikeistaan ja ajatuksistaan liikaa kuin liian vähän; vilkku pitää panna niin aikaisin päälle, että itseäkin hävettää.

Miikka työskentelee tällä hetkellä alkuviikon Helsingissä ja loppuviikon Tallinnassa. Parhaan neuvon monivivahteiseen elämäänsä Miikka on saanut isältään.

‒ Isä sanoi, että kun lähdet reissuun, kotiin palatessa pitää olla energisempi kuin sieltä lähtiessä. Perheeltä tai kotiminältä ei saa ottaa velkaa.

 

Miikka Mäkitalo

  • 26-vuotias Treamer Oy:n markkinointi- ja viestintäjohtaja ja perustajajäsen. Treamer on mobiilisovellus, joka auttaa palkkaamaan lyhytaikaista työvoimaa. Palkanmaksun sivukuluineen voi hoitaa sovelluksen kautta.
  • Inu Media Oü:n perustaja ja osakas. Inu Media on crossmediatoimisto, joka tarjoaa viestinnän konsultointia ja sisällöntuotantoa monimediaisessa tarinankerronnassa, ja tuo esimerkiksi virtuaalitodellisuutta mukaan yritysten sisäiseen viestintään.
  • National Media Oy:n perustaja. Yritys toteuttaa maakuntalaulujen modernisointihankkeen ympärille rakentuvaa monialaista liiketoimintaa tapahtumatuotannosta musiikin kustantamiseen, julkaisuun ja sisällöntuotantoon.
  • Viettää vapaa-aikaa liikunnan, meditaation, musiikin, ystävien ja perheen parissa.