BMW i3 on hauska ajaa ja hassu katsella

BMW i3 -sähköauto on hauska ja helppo ajettava eikä se päästele savuja ilmoille. Mutta miten pitkiä matkoja sillä voi ajaa ja miten se ladataan?

BMW:n sähköauto i3 on vajaa vuosikymmen sitten esitellyn sähköautokonseptin tuotantoon päätynyt malli. Auto on muiden valmistajien sähköautoista poikkeava.

Ulkomuoto on erikoinen. Renkaat ovat runkoon nähden suuret ja kapeat. Auton runko on hiilikuitua, lujaa ja kevyttä, mutta kallista materiaalia. Kevyt hiilikuiturunko tekee hyvää ajettavuudelle.

Auton pohjassa on 33 kWh:n akusto, jonka turvin voi ajaa 150-200 kilometrin matkan. Lisäksi autoon on saatavilla bensiinimoottori, jolla voi jatkaa satakunta kilometriä pidemmälle. Bemarin akku on tällä hetkellä markkinoilla olevista sähköautoista pienin, mutta toisaalta i3 on ainoa oikea sähköauto, jossa on bensamoottori lisävarusteena.

Pieni bensiinimoottori ei ole kytketty suoraan renkaisiin, vaan se tuottaa sähköä auton ajoakulle. Matalissa nopeuksissa auto kulkee hyvin taloudellisesti, mutta suuri otsapinta-ala kasvattaa moottoritienopeuksissa sähkönkulutusta.

Sähkömoottori antaa autolle tehoa 125 kW, eli noin 170 hevosvoimaa. I3 kiihtyy paikalta sataselle hieman reilussa seitsemässä sekunnissa.

Sisältä tuttua BMW:tä

Erikoisuudestaan huolimatta i3 on tunnistettavissa BMW:ksi. Auto on hauska, vauhdikas ja takavetoinen. Painojakauma on tasan etu- ja taka-akselin välillä.

Sen kojelaudan toiminnot näyttävät aluksi erikoiselta, mutta niissä on tutut nappulat ja näytöt tutuilla paikoilla. Ainoastaan mittaritaulu on korvattu pienellä näyttöruudulla ja vaihdevalitsin on viety ratin taakse. Korkealla istuva kuljettaja voi siis poistua autosta kohtuullisella vaivalla myös matkustajan puolelta.

I3:ssa ei ole B-pilaria lainkaan ja auton takaovet avautuvat eteenpäin. Tällaiset kaappariovet ovat ajoittain hankalat, takaoven avaaminen kun vaatii etuoven avaamista. Koko kyljen saaminen auki helpottaa varsinkin pienten lasten ja turvaistuimien kanssa puljaamista. Takapenkillä on paikat kahdelle, eli auto on neljälle rekisteröity.

I3:n sisustus antaa laadukkaan mielikuvan. Ympäristönäkökulmat toistuvat auton sisustuksessa esimerkiksi kierrätysmateriaalien näkyvänä käyttönä. Istuimien säädöt ovat rajalliset, mutta ainakin keskimittaisen on helppo löytää niistä hyvä ajoasento.

BMW i3 on valmistajansa pienin auto, ainakin jos mitataan auton pituutta. I3 on melkein kaksi metriä lyhyempi kuin esimerkiksi BMW:n viitossarjalainen ja noin 35 senttiä kapeampi. Silti auto on selvästi tilavamman tuntuinen kuin vaikka kolmossarjalainen. Lyhyt keula ja pieni tavaratila mahdollistavat sisälle runsaat tilat.

Pienemmät mitat todella tuntuvat kaupunkiajossa ja parkkipaikoilla, joissa auto tuntuu mahtuvan joka koloon ja kääntyvän melkein paikallaan. Valitettavasti ne tuntuvat myös maantieajossa, jossa i3 kärsii serkkujaan lyhyemmästä akselivälistä. Matkanteko on hieman kiikkerää ja korkea auto tuntuu ottavan herkästi tuuleen.

BMW i3 on mainio pieni auto kaupunkiin, mutta pitkille maantiesiirtymille on parempiakin autoja tarjolla.

Koeajossa olleen Facelift-mallin lisäksi myyntiin on tullut myös tehokkaampi ja matalampi i3s-versio.

Uudet mallit näkyvät autokaupassakin. BMW:n Pohjois-Euroopan myynti- ja markkinointijohtaja Timo Nikkari kertookin BMW:n i-sarjan myynnin kasvaneen merkittävästi vuoden takaisesta. Ja lisää on luvassa.

– Vuoteen 2025 mennessä BMW on tuo myyntiin 12 täysin sähkökäyttöistä autoa. Tämän lisäksi pistokehybridien mallisto laajenee merkittävästi, Nikkari sanoo.

Latausta eri nopeuksilla ja hinnoilla

BMW i3:a tai muuta sähköautoa harkitseva joutuu ensimmäisenä miettimään kotilatauksen toteutuksen. Sähköautot on suunniteltu siltä pohjalta, että ne voidaan ladata yön yli kotiparkkipaikalla.

Omakotitaloasukas voi asennuttaa tavallisesti vajaan tuhannen euron hintaan kotipihaansa latauslaitteen, mutta asunto-osakeyhtiössä tai vuokralla asuvalle tilanne on usein vaikeampi. Sujuva kotilataus onkin tavallisesti edellytys sähköauton hankinnalle ja latauspaikan puute yksi merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymiselle.

Autoa voi ladata myös aivan tavallisesta pistorasiasta, mutta entä tien päällä, kun latauksen olisi syytä valua ripeästi autoon?

Julkiset latauslaitteet voidaan jakaa karkeasti keskinopeisiin latureihin ja pikalatureihin. Näitä varten autoilijan pitää tavallisesti tunnistautua ja lisäksi keskinopeisiin latureihin pitää olla oma latauskaapeli mukana. Usein myös ilmainen lataus vaatii tunnistautumisen.

Sähköautoilija on kahden latausoperaattorin asiakas

Suomessa on kaksi sähköautojen latausoperaattoria: Liikennevirta ja Fortum Charge & Drive. Niiden latureille tunnistautuminen tapahtuu helpoiten pienellä RFID-tunnisteella, joita voi henkilö- ja luottokorttitietoja vastaan tilata latausoperaattoreilta. RFID-tunnisteen perusteella latauksen hinta sitten veloitetaan kortilta. Usein tunnistautumisen voi hoitaa myös älypuhelimen sovelluksella tai tekstiviestillä.

BMW i3:n latausaika keskinopeassa latauksessa on noin 3-5 tuntia ja pikalaturissa alle tunti. Auton lataamiseen tarvittava aika riippuu autosta ja latauslaitteesta.

Latauksen hinta vaihtelee. Jotkut kauppakeskusten laturit ovat jopa ilmaisia. Pikalatureilla tavallinen hinta on 20 senttiä minuutilta, eli akun saa melkein täyteen alle kymmenellä eurolla. Myös kilowattituntipohjaisia hinnoitteluja on tuotu joillekin latauspaikoille.

Pääsääntö latauksen hinnassa on se, että julkinen lataus on aina selvästi kalliimpaa kuin kotilataus, mutta jonkin verran halvempaa kuin vastaavan ajomatkan bensalitrojen tankkaus. Latauksen lisäksi saatetaan laskuttaa myös normaalia pysäköintimaksua.

Sähköautojen latauslaitteiden vitsauksena on ollut heikko luotettavuus. Liian usein sähköautoilija ei ole saanut ensiyrittämällä laturia toimimaan. Laitteiden laatu on kuitenkin viime aikoina parantunut merkittävästi.

Sähköautot ovat tavallisesti ajettavuudeltaan ja käyttömukavuudeltaan mainioita ja ne toimivat myös talvipakkasilla erittäin hyvin. Varsinkin lyhyillä päivämatkoilla, kun ihmisiä ja tavaraa on vähän, BMW i3:n kaltaiset sähköautot ovat ylivoimaisia matkantekijöitä. Pidemmillä etapeilla sähköautoilija joutuu vielä olemaan tarkkana sähkön riittävyyden ja pikalaturien kanssa.

 

BMW i3 94 REX

  • Teho: 125 kW (170 hv)
  • Akun kapasiteetti: 33 kWh, lisäksi bensiinitankki ja polttomoottori. Akun kantama on noin 150-200 km ja bensiinitankin riitto noin 100 km.
  • Verotusarvo alkaen per kk: 845 (vapaa), 695 (käyttöetu)
  • Hinta alkaen: 46 200 €

 

Lisää autonkäyttökokemuksia:

MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäen blogi 4.4.2018: Sähköautoilu on kuin purjehdusta

MMA:n toiminnanjohtaja Juha Häkkinen LinkedInissä: Sähköllä saksalaisittain