Esimies on asiakaspalvelija

Liiketoimintajohtaja Ilkka Kurkela minimoi huonoina päivinä ihmisten kanssa vietetyn ajan, jotta negatiivinen ilmapiiri ei välity eteenpäin. Esimiehenä hän haluaa saada alaisensa loistamaan.

Kun Helsingin yliopiston HY+:n liiketoimintajohtaja Ilkka Kurkela avaa työpaikkansa oven, hän hengittää syvään ja miettii, minkälainen työkaveri ja esimies hän haluaa tänään olla.

Sama toistuu työpäivän jälkeen kotiovella: selkäytimestä tuleva tapa miettiä hetken ajan sitä, mitä tuo seuraavaan kohtaamiseen tullessaan.

– Mieliala, tunnetila ja fiilis välittyvät eteenpäin. Minimoin huonoina päivinä ihmisten kanssa vietetyn ajan, jotta en välitä negatiivista ilmapiiriä eteenpäin, Kurkela kertoo.

Ei Kurkela tietenkään peru tapaamisia huonon fiiliksen takia. Hän pitää kuitenkin erittäin tärkeänä oman tunnetilan tunnistamista. Työpaikalla pitää voida sanoa ääneen, että nyt ei ole hyvä päivä. Se on osa inhimillisyyttä. Ja inhimillisyydestä Kurkela puhuu mielellään.

Koulutuspalveluita yrityksille

Ilkka Kurkela johtaa Helsingin yliopiston HY+:n yrityksille ja organisaatioille myytäviä koulutuspalveluita. Tuotteita ovat sekä kaikille avoimet koulutukset että yrityksille ja organisaatioille räätälöidyt opintokokonaisuudet.

Lisäksi HY+ on mukana erilaisissa yhteiskunnallisissa kehityshankkeissa sekä kansainvälisessä koulutusviennissä. Esimerkiksi parhaillaan on käynnissä hanke, jossa saudiarabialaisia opettajia on perheineen puolen vuoden ajan tutustumassa suomalaiseen koulutusjärjestelmään.

HY+ auttaa ihmisiä ja organisaatioita ylläpitämään osaamista ja oppimiskykyä nopeasti muuttuvassa työelämässä. Tuntuu, että koskaan aiemmin ei ole tarvinnut juosta yhtä kovaa pysyäkseen ajan hermolla.

– Vauhdin tarpeeseen kätkeytyy paradoksi. Ihmisen pitää osata pysähtyä, ja vieläpä oikealla hetkellä. Kun pysähdyt, aivosi voivat paremmin. Inhimillisyys kaiken hässäkän keskellä vapauttaa luovuuden ja mahdollistaa onnistumisen, Kurkela sanoo.

Sataprosenttisesti läsnä

Työelämän muutoksessa korostetaan paljon erilaisia digitaitoja, joihin HY+:kin tarjoaa koulutusta. Kurkela kuitenkin uskoo, että jatkuvan informaatiotulvan keskellä työelämässä esiin nousevat ihan uudenlaiset ongelmanratkaisukeinot ja itsensä johtaminen.

– Yhä tärkeämpää on se, että osaa olla sataprosenttisesti läsnä tietyssä hetkessä. Tämä tarkoittaa sitä, että osaa sulkea kaikki ulkoiset ärsykkeet ja keskittyä hetkeen. Lisäksi työelämässä vaaditaan yhä enemmän kalenterointitaitoja, kun kännykkään saapuu jatkuvasti viestejä eri kanavista.

Yhdeksi esimerkiksi Kurkela nostaa hänen oman saapumisensa työpaikalle. Kun hän esimiehenä saapuu avokonttoriin, hän ei tee sitä kännykkä kädessä tai ala ensimmäisenä käydä läpi sähköposteja. Hän haluaa olla silloin työntekijöidensä käytettävissä.

Organisaatiota ei ole ilman asiakasta

Kurkela on koulutukseltaan filosofian maisteri, pääaineenaan – yllättäen – historia.

Hän teki paljon töitä lukion jälkeen päästäkseen lukemaan lakia. Ovet oikeustieteelliseen avautuivat, mutta kahden vuoden opiskelun jälkeen Kurkela koki, että se ei ollut hänen uransa. Lakiopinnot jäivät kesken ja vaihtuivat historiaan.

– Historia on aina kiehtonut minua. Haluan hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ja pitkän ajan perspektiiviä.

Myyntityö tuli osaksi elämää opiskeluaikana asiakaspalvelun kautta. Kurkela on aina ollut kova tekemään töitä, muun muassa McDonald’silla ja Stockmannilla. Töiden kautta asiakkaiden ja ihmisten kohtaaminen tuli tutuksi.

– Myynti on kovaa ja rankkaa työtä, jota ei Suomessa arvosteta tarpeeksi.  Myyjän tärkein taito on empatiakyky. Pohjimmiltaan myynti on toisen osapuolen tarpeen tunnistamista ja siihen vastaamista, oli asiakas ostamassa sitten uusia juoksukenkiä tai kummipojan syntymäpäivälahjaa, Kurkela sanoo.

– Jokaisen yrityksen tärkein hetki on se, kun asiakas tekee ostopäätöksen. Organisaatiota ei ole, jos sillä ei ole asiakasta.

Digitaalisen markkinoinnin edelläkävijä

Valmistuttuaan Kurkela on työskennellyt koulutusten parissa. Ensimmäinen työpaikka oli koulutusyritys Valmennustiimi Eximia Oy:n markkinointipäällikkönä vuonna 2007. Tuolloin markkinointibudjetista siirrettiin yhä enemmän panoksia printistä verkkoon ja Kurkela sai olla mukana kehityksessä.

– Asiakasprosessi tuli kehitettyä ja koettua alusta loppuun: miten asiakkaita saadaan ja miten heidät tehdään tyytyväisiksi, Kurkela sanoo.

Vuonna 2011 Ilkka Kurkela aloitti Johtamistaidon Opisto JTO:lla digitaalisen myynnin ja markkinoinnin asiantuntijana.  Samaan aikaan hän muutti vaimonsa työn perässä New Yorkiin ja teki vuoden ajan etätöitä Suomeen Manhattanilta. Se sopi hyvin yrityksen digitaalisuuden edistäjälle, joka pääsi samalla tutustumaan USA:n oppilaitoksiin.

Vuoden New Yorkin matkasta teki jännittävän myös se, että sinne lähti kaksi ihmistä, mutta Suomeen palasi kolme; kaksi viikkoa ennen paluulennon lähtöä perheeseen syntyi tytär. Lapsen kahden ensimmäisen elinviikon ajan Kurkela juoksi puku päällä virastoissa, jotta he saavat vastasyntyneelle lapselle passin lentoa varten.

– Yritäpä ottaa vastasyntyneestä USA:n passivaatimukset täyttävä kuva, Kurkela naurahtaa ja esittelee lompakostaan otosta, joka ei mennyt läpi.

Noustaan ylös ja jatketaan

Kotiinpaluun aikaan Johtamistaidon Opisto JTO yhdistyi Management Institute of Finlandiksi. Kurkelalla alkoi uusi työ Executive MBA -koulutusohjelman johtajana. MBA-koulutus oli suunnattu yritysten ylimmälle johdolle.

– MBA-koulutus on yritykselle hintava investointi. Minun työni oli saada ihmiset luottamaan ja asiakkaat kokemaan, että koulutus on koko rahan arvoinen. Samalla pääsin sparraamaan asiakasryhmiä pitkin Piilaaksoa, Sveitsiä ja Lontoota.

MIFiltä Kurkela siirtyi vuonna 2014 ihan eri maailmaan, lehtoriksi Laurea ammattikorkeakouluun. Laureassa hän opetti muun muassa digitaalista myyntiä ja markkinointia tradenomiopiskelijoille.

Viimeisin urasiirto tapahtui vuoden 2017 alussa, jolloin 35-vuotias Kurkela aloitti nykyisessä työssään HY+:n liiketoimintajohtajana. Hänet pyydettiin mukaan rekrytointiprosessiin, eikä vaihto lehtorin työstä ollut helppo. Uusi työ jännitti ja pelotti.

– Kyllä minä mietin, että miten selviän tästä, kuten työpaikan vaihdossa aina käy. Rohkea askel on kuitenkin palkittu. Onneksi meillä on mahtavan osaava porukka ja vaikeina hetkinä autamme toinen toisiamme.

Kurkelan puheessa vilisevät sanat huippu, upea, mahtava ja huulilla säilyy koko ajan hymy. Mutta sitä elämä ei suinkaan aina ole.

– Kyllä jokaisessa työpaikassa on ollut ne omat heikot hetkensä eikä työ todellakaan ole aina ruusuilla tanssimista. Silloin kun tulee turpiin, oppii eniten. Joskus haasteet päättyvät epäonnistumiseen, mutta ne kuuluvat elämään. Silloin noustaan ylös ja jatketaan.

Ripaus jämäkkyyttä

Uudessa työssä parasta on Kurkelan mielestä työyhteisö sekä kokemus siitä, että hän saa auttaa ihmisiä. Esimiestyön myötä Kurkela haluaisi oppia lisää jämäkkyyttä, sillä työelämässä on paljon asioita, jotka on vain tehtävä.

Tulevaisuudessa hän haluaa kehittyä hyväksi johtajaksi ja sitä roolia Kurkela pyrkii toteuttamaan jo nyt.

– Johtamistehtävä on pohjimmiltaan asiakaspalvelua. Haluan raivata esteet ja luoda edellytykset porukan onnistumiselle. Tehtäväni on sytyttää ihmiset ympärilläni loistamaan.

Kurkela tunnustaa olleensa uransa alussa hyvin asiakeskeinen Excel-ihminen. Pitkin matkaa hän kuitenkin ymmärsi, että ihmiset ja heidän auttamisensa on avain onnistumiseen työelämässä ja elämässä yleisemminkin. Samaan aikaan hän ymmärsi verkostojen merkityksen. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että ihmiset auttavat toisiaan.

Historiasta hän on oppinut syvän viisauden: tunne itsesi. Kurkela haluaa auttaa ihmisiä tiedostamaan, mitkä asiat kukin kokee tärkeiksi ja mistä asioista kukin syttyy.

– Harrastukset kertovat intohimoista ja pikkuhiljaa töistä ja harrastuksista olisi toivottavaa löytää yhtymäkohtia. Sieltä löytyy se sisäinen palo tekemiseen, Kurkela sanoo.