Hallitus on tehnyt viimeisen puolen vuoden aikana monia muutoksia, joilla helpotetaan autoa käyttävien suomalaisten ahdinkoa korkeiden polttoaineiden hintojen aikana.
Jo ennen kuin Ukrainan sota nosti polttoaineiden hintoja, hallitus päätti korottaa autoa kodin ja työpaikan välisiin matkoihin käyttävän matkakuluvähennystä viidellä sentillä. Vähennys koskee niin omalla kuin käyttöetuautolla ajavia.
Verovapaa kilometrikorvauskin oman auton käytöstä nousi 0,44 eurosta 0,46 euroon kilometriltä. Niin ikään vähäpäästöisille työsuhdeautoille myönnettiin vuoden 2022 alusta alkaen 85 euron alennus kuukausikohtaisesta verotusarvosta. Työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille otettiin käyttöön 170 euron suuruinen verotusarvon alennus jo viime vuoden alussa.
MMA:n palkkatutkimukseen vastasi 2 519 jäsentä. Heistä 29 prosentilla on vapaa autoetu, jossa työnantaja maksaa kaikki työsuhdeauton kustannukset.
Sen sijaan neljällä prosentilla vastanneista on työsuhdeauton käyttöetu, jolloin työntekijä maksaa itse vähintään autonsa polttoaineet. Työnantajan korvaus työajoista on 10 senttiä kilometriltä. Käyttöetu on kannattavaa silloin, kun autolla ajetaan paljon työajoja ja vähän yksityisajoja.
Muutos aikaisintaan 2023
Työsuhdeautolla ajavista MMA:n jäsenistä vuonna 2021 dieselautolla ajoi 51 prosenttia ja bensiiniautolla 30 prosenttia. Hybridi-, sähkö- tai kaasuautolla ajoi 19 prosenttia palkkatutkimukseen vastanneista. Nyt 10 sentin kilometrikorvaus työajoista ei riitä enää kattamaan perinteisen polttomoottoriauton polttoainekuluja.
95 E 10 -bensiinin keskihinta oli maaliskuussa 2,23 euroa litralta ja dieselin 2,33 euroa. Huhtikuussa hinnat tulivat vain hiukan alaspäin. Autoleasingyhtiö Leaseplanin selvityksen mukaan bensiiniautojen keskikulutus vuonna 2020 oli 6,9 l/100 km.
– Polttoaineiden maaliskuisilla hinnoilla bensa-auto saisi kuluttaa enintään 4,5 litraa sadalla kilometrillä, että kymmenen sentin kilometrikorvaus kattaisi auton polttoainekulut. Korvauksen nostaminen nykyisellä hintatasolla voisi olla perusteltua, Veronmaksajain keskusliiton pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola sanoo.
Muutosta ei kuitenkaan ole odotettavissa ainakaan ennen vuotta 2023. Verohallinto vahvistaa verovapaan kilometrikorvauksen määrän myös auton käyttöedun osalta aina verovuotta edeltävänä vuonna. Tähän prosessiin ei ole ollut suunnitteilla muutoksia.
– Kilometrikorvauksen ja muiden matkustuksen korvauskohteiden tasot määritellään vuosittain hintakehityksen perusteella. Polttoaineiden hintojen tämän vuoden liikehdintä näkyy vasta vuoden 2023 korvaustasoissa, sanoo erityisasiantuntija Heidi Orrenmaa valtiovarainministeriön henkilöverotusyksiköstä.
Autoedun suosio laskee
Käyttövoimakulujen kilometrikohtaisen korvauksen korottaminen kesken vuoden vaatisi lakimuutoksen, eikä sellaista ole näkyvissä. Silloin jouduttaisiin tarkastelemaan kaikkia muitakin autoilun kustannuksia.
– Nyt polttoaineiden hintojen nousun myötä vapaan autoedun hyöty nousee verotusarvoon nähden, kun työntekijä ei itse maksa polttoaineitaan. Lain muuttaminen kesken vuoden voisi merkitä myös vapaan autoedun verotusarvon nostoa, Kirkko-Jaakkola sanoo.
73 500 suomalaisella oli vuonna 2020 autoetu, heistä käyttöetu oli noin 20 000:lla. Autoetua nauttivien määrä on laskenut Suomessa 5000:lla vuosina 2014–2020.
– Tähän on voinut vaikuttaa muun muassa työsuhdepolkupyörien kaltaisten vaihtoehtojen lisääntyminen, sanoo Kirkko-Jaakkola.