Keittiöunelmia tiimityönä

Keittiöremonttifirma Elegan tehtaalla Pohjanmaalla toteutetaan yli sata keittiöunelmaa joka viikko. Yrityksen myyntiedustajia kannustetaan erityisesti asiakkaiden kuuntelemiseen ja kohtaamiseen.

”Kuinka kauan vaimennettujen laatikoiden erikoishintakampanja on voimassa?” Elegan myyntipäällikkö Esa Remosen, 36, kännykkä piippaa Iisalmen suunnalta saapunutta whatsupp-viestiä, joka näkyy samalla koko hänen myyntitiimilleen.  Remosen vastuualueena on Pohjois- ja Etelä-Savo sekä Pohjois-Karjala. Yli neljännesvuosisadan toiminnassa ollut perheyritys Elega valmistaa kalusteita sekä Suomeen että Ruotsiin.

Keittiökalustemyyntiin Remonen ajautui sattumalta veljensä vanavedessä.

‒ Vaikka minulla ei ollut vastaavaa kokemusta, huomasin hyvinkin pian kentällä, että tämähän sujuu ja jäin sille tielleni, hän kuvailee uransa alkuaikoja.

‒ Omasta käytännön myyntityökokemuksesta on hyötyä. Se auttaa minua tiiminvetäjän työssäni hahmottamaan ja tunnistamaan ongelmia sekä viemään työtä oikeaan suuntaan, hän pohtii.

Mittamies keskittyy numeroihin, myyjä ihmisiin

”Komero ja liukuovet menivät kaupaksi. Tunnin päästä ratkeaa, meneekö muutakin”, vilkuttaa viesti Joensuun suunnalta. Muut tiimiläiset kannustavat peukuttamalla.

Elegan päätuotteena ovat vauhdikkaat remontit, joissa uusitaan keittiöiden kaappien ovet olemassa oleviin, hyväkuntoisiin runkoihin.

‒ Keskitymme kaappien ovien vaihtoon toisin kuin kilpailijamme, joiden päätuotteina ovat tyypillisesti koko keittiön saneeraukset. Asiakkaalle remontti on hyvin kukkaroystävällinen, vaikka keittiöstä tuleekin ihan kuin uusi.

‒ Oman, kotimaisen tehtaan ansiosta pystymme valmistamaan myös mittatilaustöitä nopealla toimitusajalla, kehuu Remonen.

Haapajärven tehtaalla leikataan ja pinnoitetaan kalusteita ja jyrsitään niihin koristeuria. Materiaalina käytetään kotimaista, kuumapuristettua havupuukuitua, joka soveltuu keittiöiden ohella myös kodinhoito- ja kylpyhuoneisiin.

Whatsupp-ryhmään on ilmestynyt monta viestiä. Teknisiä kysymyksiä tarkistetaan pääkallonpaikalta ja tiimiläisiltä. Samalla muutkin kuin kysyjä viisastuvat. Lisäksi mittamiestä kaivataan Vantaalle, Kuopioon ja Joensuuhun.

‒ Elegalla on töissä erillinen mittamies, joka hoitaa kalusteiden tarkan mittaamisen ja tilaamisen tehtaalta sen jälkeen, kun myyntiedustaja on solminut kauppasopimuksen. Tämä mahdollistaa sen, että myyjä voi keskittyä täysillä asiakkaan kohtaamiseen.

Hyvät ja huonot myyntitapahtumat puidaan yhdessä läpi

Tiimivetäjänä toimiessaan Remosella on ohjenuorana olla myyjien tukena niin paljon kuin mahdollista.

‒ Tuki on aina takana. On tärkeää, että myyjä ei jää yksin asioiden kanssa.

Pohjois- ja Etelä-Savon sekä Pohjois-Karjalan myyntialueellakin on kantapään kautta nähty tiimiesimiehen roolin tärkeys. Aiemman tiiminvetäjän vaihdettua työpaikkaa alue oli ilman myyntipäällikköä yli puoli vuotta. Myyjät jäivät yksin ja myyntiluvut romahtivat.

Kun Remonen tuli mukaan remmiin uudeksi tiiminvetäjäksi, myyjien tulokset lähtivät huimaan nousuun.

‒ Kaksi tiimiläistäni teki omat myyntiennätyksensä heti ensimmäisen kuukauden aikana. Se oli todella palkitsevaa myös itselleni, hän iloitsee.

‒ Yhteydenpito kertoo siitä, että joku välittää. Kukaan ei pärjää yksin.

Remosen työskentelytaktiikkaan kuuluu rinnalla kulkeminen. Aika ajoin hän lähtee myyjien mukaan asiakaskäynneille.

Myyntitapahtumien kulkua puretaan myös puhelimitse. Remonen pyrkii arkisin olemaan mahdollisimman hyvin tiimiläistensä tavoitettavissa kaikki kanavia pitkin. Viikonloput ovat kuitenkin pääsääntöisesti pyhitetty perheelle, johon kuuluu vaimo ja kolme pientä lasta.

‒ Jos myynti takkuaa, pohdimme yhdessä, mitä kehitettävää siinä olisi. Jos myynti sujuu hyvin, pohdimme yhdessä, miksi se onnistui. Kaikista tilanteista voi oppia lisää.

‒ Suurinta iloa tässä työssä tuottaa se, kun näen ympärilläni työssään onnistuneita myyjiä ja tyytyväisiä asiakkaita, Remonen summaa.

Omista voimavaroista huolehtiminen tärkeää

‒ Kokenut myyjä pyrkii mahdollisimman tasaiseen tuottoon. Tasainen myynti takaa mielenrauhan ja silloin työstä nauttii eniten, toteaa Remonen.

Hän painottaa vapaa-ajan merkitystä omien voimavarojen ylläpitämisessä, sillä myyjän vireystila ja mielialat heijastuvat myyntitapahtumaan.

‒ Sinällään mielestäni myyjäksi voi oppia kuka vain, jos on halua. Ei ole jotain yhtä ainoaa ihmistyyppiä, joka pelkästään soveltuisi myyntitehtäviin. Jokainen myy omalla persoonallaan.

Remonen pitää myyntityössä tärkeänä asiakkaan kuuntelemisen taitoa ja aitoutta. Siitä syntyy luottamus. Elegan keittiöitä myydään asiakkaiden kodeissa myyjän mukana kulkevien materiaalinäytteiden ja tuotetietojen avulla.

‒ Asiakasta voi palvella parhaiten kotona, kun näkee tilan ja siihen voi kehittää silloin saman tien erilaisia ideoita.

Koti on yksityinen ja intiimi paikka asiakkaita kohdattaessa. Myyjältä vaaditaankin hyvää tilannetajua.

‒ Koiraakin pitää muistaa rapsuttaa, Remonen naurahtaa.