Kimi kainalossa maailmalle

Joni Lampinen on aina tavoitellut liiketoiminnalle kasvua ja kansainvälistä erottuvuutta. Yhteistyö Kimi Räikkösen kanssa sai jopa jalkapallojoukkue Real Madridin myyntijohtajan kuvittelemaan, että Iloq on miljardiyhtiö.

Joni Lampinen hymyilee kainalossaan pahvinen Kimi Räikkönen. Hymyyn on syytäkin, sillä digitaalisia lukitusratkaisuja valmistavan Iloqin liikevaihto on noussut 40 miljoonasta yli 74 miljoonaan sinä aikana, kun Iloq on tehnyt yhteistyötä Kimi Räikkösen kanssa. Yhtiö on avannut myös useita maayh­tiöitä ja kasvattanut työntekijämääränsä sadasta yli 200:aan.

Lampisen uraa on aina leimannut jonkinlainen kasvukulma. Ennen siirtymistään Iloqille vuonna 2018 hän ehti olla lähes kymmenen vuotta taajuusmuuttajia valmistavalla Vaconilla, jonka liikevaihto kasvoi Lampisen aikana 150 miljoonasta lähes 450 miljoonaan ennen kuin tanskalainen Danfoss osti yhtiön.

– Teimme ison fuusion ja aloimme haastaa isoja elefantteja, kuten ABB:tä ja Siemensiä.

Hän on aina tavoitellut kansainvälistä erottuvuutta ja edustamilleen brändeilleen vahvaa positiota. Lampisen aiempi kokemus myynnistä, markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä on varmasti yksi syy siihen, miksi miehen kainalossa keikkuu nyt Kimi.

Sisäistä myyntityötä hartiavoimin

Lampinen näkee Räikkösen erityisesti kasvun ja kansainvälistymisen ajurina. Ovet suomalaisyhtiön edessä aukeavat helpommin, kun F1-kuljettajan kasvot ovat näkyvä osa markkinointia.

– Kimi-yhteistyön kautta olemme nostaneet firman eri tasolle ja saavuttaneet position, jonka kautta kategorisoidumme halutulla tavalla.

Formulat on suuren luokan bisnestä, johon vain harvalla on varaa. Siksi Joni Lampinenkin sai puhelun jalkapallojoukkue Real Madridin myyntijohtajalta ja samalla kutsun seuraamaan pelejä Madridiin, kun koronatilanne helpottaa. Pian kävi ilmi, että myyntijohtaja oli kuvitellut Iloqin olevan miljardiyhtiö, koska se tekee näkyvää yhteistyötä Kimi Räikkösen kanssa.

– Sanoin, että ette ole tehneet kotiläksyjä. Oletteko katsoneet, että liikevaihtomme on alle sata miljoonaa euroa, Lampinen muistelee.

Iloq on pystynyt yhteistyön kautta luomaan mielikuvan paljon suuremmasta ja vahvemmasta yhtiöstä.

– Monella on se lähtökohta, että yrityksen on oltava iso ja sillä on oltava paljon rahaa, jos se on mukana F1-sirkuksessa. Se ei kuitenkaan ole pakollista, jos tekee asiat fiksusti. Totta kai se on iso investointi, mutta ei heti tarvitse olla monia miljoonia.

Ihan pienestä investoinnista ei todellakaan ollut kyse. Lampinen kertoo joutuneensa tekemään hartiavoimin sisäistä myyntityötä yrityksen omistajien suuntaan.

– Ei näitä asioita voi tehdä rakkaudesta lajiin. Liiketoiminta on liiketoimintaa, ja harrastukset ovat harrastuksia. Tämä on liiketoimintaa eikä harrastamista, Lampinen sanoo.

Koko yrityksen Kimi

Vaikuttajamarkkinointia tehdään usein kampanja kerrallaan. Iloqilla taas Kimi-yhteistyö on vahva osa koko yhtiön strategiaa.

– Yhteistyö ei ole vain myynnin ja markkinoinnin juttu. Tämä on osa Iloqin yritystä ja kulttuuria.

Kimi-yhteistyölle on asetettu erilaisia numeerisia tavoitteita niin strategian kuin markkinoinnin kautta. Koska Kimi ei ole vain myynnin ja markkinoinnin väline, hän on yritykselle paljon enemmän kuin vain mainoskasvo. 

– Suurin juttu, mitä kaikki haluavat, on Kimin aikaa ja läsnäoloa. Se että saa I love you man -halit ja -kuvat ja voi lyödä käsipäivää. Se on jotain, mitä Kimiltä ei muuten saa eikä sitä voi rahalla ostaa.

Kimin aikaa saavat Iloqilla kaikki, sekä asiakkaat että omat työntekijät. Yritys järjestää esimerkiksi toimittajilleen vuosittaisen supplier dayn formulakisojen yhteydessä. Silloin päivästä erotetaan bisnesosuus ja kisaosuus sekä tavataan myös Kimi.

Koronan vuoksi kasvokkaisia tapaamisia ei ole järjestetty yli vuoteen. Pandemiasta huolimatta Iloqin liikevaihto kasvoi viime vuonna 21 prosenttia. Lampinen tuo haastattelun aikana useaan kertaan esille sen, ettei kasvu ole koskaan yhdestä ihmisestä kiinni – ei edes Kimistä. Kimi on ajuri, mutta kasvava yritys tarvitsee myös toimivan tiimin. Iloqilla halutaan napata kovimmat tekijät ennen muita, ja myös pitää heistä kiinni.

Kimi-markkinointia hyödynnetäänkin myös tulevaisuuden iloqilaisten metsästämiseen.

– Niille, jotka eivät vain vielä tiedä, että heidän kannattaisi tulla meille. Välillä joutuu vähän ohjaamaan, etteivät he päädy väärään paikkaan, Lampinen hymähtää.

Näkyvyyttä boksin ulkopuolelta

Urheilumarkkinointi on Lampiselle tuttua jo vuosien takaa. Vaconilla työskennellessään hän teki yhteistyötä Kalle Palanderin kanssa useita vuosia, ja yhteistyö jatkui vielä sittenkin, kun Palander lopetti aktiiviuransa.

– Meidän toimialallamme B2B-liiketoiminnassa miehet ovat enemmistönä, joten urheilukumppanuus toimii. Joskus olemme kokeilleet kulttuuriakin, mutta se on vähän eri juttu, vähän lokaalimpi, Lampinen pohtii.

Helsingissä sijaitsevan Kiasma-museon tuntee moni suomalainen, mutta Kimi Räikkösen tuntee koko maailma. Kansainvälisen menestyjän saaminen Iloqin talliin ei ollut itsestäänselvyys, eikä Lampinen edes tiedä, mikä kumppanuuden lopulta Kimin puolelta ratkaisi.

– Iloq on rakentanut homman eri tavalla kuin kilpailijansa ja tietyllä tavalla mullistanut alan, eikä yritys mene mihinkään boksiin. Harvemmin Kimikään mihinkään boksiin menee, vaan on tehnyt asiat omalla tavallaan.

– En usko, että Kimi ainakaan valitsi meidät rahan takia. Hän ei varmaan ole asemassa, jossa olisi rahan takia tarvinnut tehdä mitään pitkään aikaan.

Iloqin tavoite on olla päämarkkinoillaan mahdollisimman näkyvä ja tunnettu yritys päästäkseen potentiaalisten päätöksentekijöiden keskuuteen. Siinä Kimin kasvot ovat olleet merkittävä apu.

Yhteistyö nostaa profiilia

Kimi-yhteistyötä on nyt takana muutama vuosi. Sinä aikana yhteistyön tuloksia on koko ajan peilattu strategiaan ja liiketoimintaan. Toistaiseksi tulokset ovat puhuneet puolestaan.

Sen lisäksi, että yhteistyön kautta sidosryhmät saavat Kimin aikaa, hänen kasvonsa näkyvät vahvasti kaikessa Iloqin viestinnässä. Maanantaisin tiimi miettii, missä kanavissa Kimi milloinkin näkyy ja mille kohderyhmille mainontaa kohdennetaan.

– Kampanjoilla ajetaan liidiä ja kontaktia myyntifunneliin. Osa kampanjoista on puhtaasti brändillisiä, ja tavoitteena on mahdollisimman paljon näkyvyyttä. Jokin voi olla kohdistettu vain julkishallinnon potentiaalisille ihmisille Saksaan, Ranskaan ja Espanjaan.

Lampisen mielestä kumppanuus on hyvä tapa nostaa yrityksen profiilia ja voittaa markkinaosuutta kilpailijoilta.

– Jos leikkiin lähtee, se kannattaa tehdä kunnolla. Muuten yhteistyö voikin olla vain kookas hintalappu. Jos sen tekee kunnolla, siitä saa varmasti enemmän kuin se ottaa. ◆

Joni Lampinen

  • Markkinointijohtaja, iLOQ Oy, 02/2018– 
  • Markkinointijohtaja, Danfoss Drives 04/2015–01/2018 
  • Markkinointiviestintäjohtaja, Vacon Plc 03/2012–03/2015 
  • Markkinointiviestintäpäällikkö, Vacon 09/2008–02/2012 
  • Myyntipäällikkö, Satama Interactive 01/2008–08/2008 
  • MBA, Henley Business School, 2016 
  • Tradenomi, Haaga-Helia, 1991 
  • Asuu Helsingissä. 
  • Harrastaa golfia, hiihtoa ja vapaalaskua.