Kona on pieni, katumaasturimallinen perheauto. Se on saatavilla bensiini- ja diesel-moottoreilla, mutta koeajoon päätyi ehkä mielenkiintoisin versio, täysin sähkökäyttöinen Kona Electric.
Sähkökonasta valmistetaan kahta mallia, joissa akuston koko ja moottorin teho vaihtelevat. Suomeen tuodaan vain isommalla 64 kWh:n akustolla ja tehokkaammalla 150 kW:n (204 hv) moottorilla varustettua mallia.
Kaksisataa hevosvoimaa siirtää Konaa pirteästi ja talvikeleillä luistonesto puuttuukin kuskin kaasupolkimen käyttöön hanakasti. Tämä voisi olla varsin hauska peli takavetoisena tai nelivedolla, mutta Konan sähköversion saa vain etuvetoisena. Kesäkeleillä auto on varmasti aivan toisenlainen ajettava kuin nyt talviliukkailla.
Riittävä teho varmistaa kuitenkin auton käytettävyyden myös maksimikuormilla. Koeajolenkkinä ajettiin 1 300 kilometriä Suomen talvessa, jopa 20 asteen pakkasessa täydellä kuormalla, eikä teho tuntunut missään kohtaa loppuvan kesken.
Ohjattavuudeltaan Kona on Hyundaille tyypillisesti herkkä. Japanilaisvaikutteista löysää ajotuntumaa on tästä autosta turha etsiä. Maantieajossa auto hyötyy paljon kaistavahdista, joka rauhoittaa ohjausta, mutta talvioloissa pöllyävä lumi esti sen käyttöä ajoittain. Auton kääntösäde on pieni ja yhdistettynä pieniin ulkomittoihin auto onkin erittäin ketterä kääntymään. Ahtailla kaduilla ja parkkihalleissa autoa on ilo ajaa.
Sisältä selkeä ja järkeenkäypä
Sisätiloiltaan Kona on tyypillinen kompakti perheauto. Etupenkillä aikuisella ei ole murheita. Ajoasento löytyy helposti, joskin jäin itse kaipaamaan niskatuen säätöä. Takapenkillä aikuisella on jo ahtaampaa.
Takakontti sen sijaan on 332 litran tilavuudellaan pieni, sinne ei pidemmän lomareissun tavaroita kovin helpolla työnnä. Autoon voi kuitenkin tuoda 80 kilon kattokuorman, mikä auttaa esimerkiksi suksien tai polkupyörän kuljettamisessa. Vetokoukkua autoon ei saa.
Hyundain filosofia rakentaa keskikonsoleita ja autojen ohjaamoja on mutkaton ja pelkistetty. Kuskin paikalta katsottuna nappulat ovat selkeästi sijoitettuja ja kaikki mahdolliset painikkeet ja liittimet viimeistä USB-paikkaa myöten on nimetty ja valaistu.
Autossa ei ole vaihdekeppiä, vaan vaihde valitaan painikkeilla. Jotta vaihde tulee valituksi, pitää auton olla täysin paikallaan, mikä johti parikin kertaa tilanteeseen, jossa peruutusvaihde jää vaihtumatta eteenpäinajamiseen tai toisin päin, ilman että sitä kuskin penkillä huomasi. Ahtailla parkkipaikoilla oppikin nopeasti varmistamaan painikkeen merkkivaloista, että haluttu vaihde meni varmasti perille.
Mittaristo ja näyttö ratin takana ovat yksinkertaisia, mutta toimivia. Style-varustelutaso tuo mukanaan hieman isomman keskikonsolin kosketusnäytön sekä HUD-näytön tuulilasiin. HUD-näyttö on mainio lisä auton hallintalaitteisiin ja se tekee mittariston melkeinpä tarpeettomaksi.
Monesta muusta sähköautosta poiketen Hyundai Konaan ei voi ottaa yhteyksiä älypuhelinsovelluksella. Monen valmistajan autoissa esimerkiksi lämmityksen tai jäähdytyksen voi kytkeä etänä päälle kännykän avulla. Onneksi auto kuitenkin lämpenee erittäin nopeasti.
Lataaminen tyhjästä täyteen kestää keskinopeassa noin seitsemän kilowatin latauksessa hieman alle kymmenen tuntia, pikalatauksella auto tulee täyteen noin tunnissa. Kona Electric on yksi harvoista markkinoilla olevista autoista, joka pystyy hyödyntämään suurta, yli 50 kilowatin lataustehoa. Näitä suurteholatureita odotetaan Suomeenkin lähivuosina muutamia.
Konan latausluukku sijaitsee keulassa. Latausluukku vaatii tarpeettoman paljon tilaa avautuakseen, ja sitä meinaa helposti potkaista pikalatauslaitteiden luona häärätessä. Talviajossa latausluukun taakse kertyy pöllyävää lunta, mikä vaikeuttaa hieman luukun avaamista. Latausliitäntöjen sijoittaminen auton keulalle kuitenkin usein helpottaa auton pysäköintiä latauslaitteen lähelle, mikä onkin hyvä sillä joidenkin pikalaturien kaapelit ovat varsin lyhyitä.
Sähköautoksi edullinen
Konan bensaversio on yli kymppitonnin halvempi kuin testissä ollut täyssähkömalli. Sähköautoksi Kona on kuitenkin erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu.
Yksi tapa katsoa Konaa on verrata akustokantamaa ja hintaa. Konan 449 kilometrin kantamaan pääsee käsiksi noin 43 000 eurolla, jolloin yhden ajokilometrin hinnaksi tulee vain 95 euroa. Vastaava hinta esimerkiksi Tesla Model S 100D -mallilla on jopa 195 euroa ja testimenestyjä Volkswagen e-Golffillakin 188 euroa. Kansanauto Tesla Model 3:n toimitukset Suomessa ovat juuri alkaneet. Senkin kilometrin hinta on enemmän, 113 euroa.
Kona lyö siis uudet pohjalukemat sähköisen kantaman hinnalle ja on selvä tämän hetken järkihankinta sähköautoa harkitsevalle. Style-varustelu kattaa keskeiset sähköiset ajoavustimet, siksi se on perusteltu valinta paljon ajavalle. Hyundai edustaa Kaukoidän autovalmistajien jämäkintä päätyä ja auto tuntuu saksalaistyylisen tarkalta ajettavalta. Kovissakin pakkasissa auto toimi moitteettomasti.
Konasta on helppo pitää. Iso ajokantama tekee siitä vaivattoman kumppanin arjen ajoihin. Se on auto, jonka latausta ei tarvitse kytätä jatkuvasti. Perheautona se kuitenkin kärsii pienistä sisätiloistaan ja kompaktista takakontista. Konan jälkeen jääkin odottamaan Hyundain isompaa perheautoa sähkökäyttöisenä.
Hyundai Kona Electric
• Akusto: 64 kWh
• Moottori: 150 kW (204 hv)
• Paino: noin 1 700 kg
• Kantama: 449 km (WLTP)
• Hinta alkaen: 42 990 € (Koeajettu Style-varustelu 46 990 €)
• Käyttöetu: 655 €/kk
• Vapaa autoetu: 685 €/kk
• Tavaratila: 332 l