Joulukoristevalmistaja K.A. Weiste Oy:n tuotanto- ja näyttelytiloissa Helsingin Pukinmäessä on hiljaista joulukuisena perjantai-iltapäivänä. Kuluvan vuoden joulukoristekauppa käy kyllä kotimaisissa vähittäiskaupoissa kiivaana ja niihin lähetellään täydennystä, mutta pääosin yritysasiakkaat aloittelevat jo seuraavan vuoden ostoja.
K.A. Weiste Oy on Euroopan johtavia ja vanhimpia joulukoristevalmistajia, ja tänä päivänä Pohjoismaiden ainoa. Yli 80 % tuotannosta menee ulkomaille. Suurimpia vientimaita ovat Ranska ja Englanti, niissä Weisteellä on oma edustaja.
‒ Edustajillamme on tarkka tieto paikallisista markkinoista ja olemmekin saaneet näissä maissa hyvän jalansijan, Lotta Weiste-Tieng sanoo.
Suomessa Weisteen myyntiä hoitaa kaksi aluemyyntiedustajaa. Lisäksi Lotan vastuulla ovat pienemmät vientiasiakkaat. Johanna Weiste puolestaan hoitaa suurimpia asiakkaita Suomessa ja ulkomailla.
– Tämä on vahvasti tiimityötä, lähtien raaka-aineiden ostamisesta ja suunnittelusta lopputuotteiden jalostamiseen ja myymiseen ja asiakaspalveluun saakka. Meillä on osaava porukka töissä, serkukset sanovat.
Hillittyä tyylikkyyttä
Joulukoristebisneksessä myydään mielikuvia ja tunnelmia. Ulkomailla vetoaa erityisesti skandinaavisuus ja pohjoinen ulottuvuus. Johanna Weiste on mukana mallistojen rakentamisessa.
‒ Mielikuvien luomisessa käytetään jäisiä tunnelmia, lunta ja poroja, Johanna sanoo.
‒ Tuotteemme ovat omaleimaisia ja erilaisia kuin muilla. Meillä on hillitty ja pelkistetty linja vastakohtana esimerkiksi amerikkalaiselle runsaudelle, Lotta lisää.
Ulkomailla asiakkaat ovat pääasiassa kauppojen keskusliikkeitä. Kotimainen jälleenmyyntiverkosto koostuu tavarataloista, marketeista ja lahjatavaraliikkeistä.
Eri maiden mieltymykset ovat hyvin tiedossa.
‒ Venäjälle ostetaan kultaa ja punaista, Ranskaan hopeaa ja valkoista. Englannissa suositaan kirkkaita värejä. Tämä on hiljaista tietoa, jonka kokemus on opettanut, Johanna kertoo.
Tuoteturvallisuus on tärkeässä roolissa.
‒ Esimerkiksi kaikki lyhtymme testataan täällä muun muassa sen varalta, että niissä on riittävä palamisväli kynttilälle. Vaikka tietty väli olisi riittävä tullin ohjeissa, tutkimme asian vielä itse, Lotta sanoo.
Perheyrityksen hiljainen tieto tulee esille muun muassa siinä, että työntekijät tietävät mihin asioihin tuotteissa tulee kiinnittää huomiota ja mikä toimii, mikä ei.
Tekniikasta apua asiakaskohtaamiseen
Weisteen myynnin kannalta messuilla ja näyttelyillä on tärkeä rooli. Yritys osallistuu vuosittain noin 10‒15 messu- tai näyttelytapahtumaan.
Myyjien haasteena oli aikaisemmin se, miten pysyä selvillä senhetkisestä varastotilanteesta myös tien päällä. Tekniikka tuli apuun.
IPadissa toimiva ohjelmisto korvaa nyt paperiset tuotelistat, hinnastot ja asiakastietolomakkeet. Sillä voi tehdä tarjoukset ja tilaukset messuilla tai asiakkaan luona ollessa.
‒ Mittatilaustyönä kehitetty Myyntitykki-ohjelmisto helpottaa tilausten tekemistä ja tulee vähemmän virheitä, kun ohjelma kerryttää loppusummaa rivi riviltä. Messupäivän jälkeen voidaan helpommin seurata myynnin kehittymistä, Lotta sanoo.
Tulevaisuudessa Weiste pyrkii vahvistamaan yritysasiakkaille suunnattua verkkokauppaansa. Yritys myy joulukoristeiden lisäksi myös VillaWeiste -sisustustuotteita ja tulevaisuudessa lisää myyntiä voisi löytää esimerkiksi siitä, että nykyiset, eri maissa olevat asiakkaat löytävät perinteisten Weiste Christmas Legend -joulukoristeiden lisäksi myös VillaWeisteen tuoteryhmät.