Eeva-Lotta Viinikalla on iso urakka ohi, sillä hän sai keväällä valmiiksi pro gradu -työnsä Helsingin Haaga-Heliassa. Kaikki ylemmän korkeakoulututkinnon opintosuoritukset ovat nyt kasassa.
Opinnot Viinikka suoritti töiden ohessa. Hän työskentelee Growth Managerina ja tiiminvetäjänä Tulos Helsinki -nimisessä digimarkkinointiyrityksessä.
Myös gradu käsitteli digitaalista markkinointia.
− Teemanani oli tutkia, miten ketterä Lean -liiketoimintamalli voi auttaa digimarkkinointitoimistoa luomaan parempaa palvelua PK-yrityksille.
Aikoinaan tradenomiksi valmistuneelle Viinikalle oli jo kauan sitten selvää, että hän haluaa jatkaa ylempään korkeakoulututkintoon asti. Nyt kun tavoite on saavutettu, hän ei hetkeen suunnittele uusia opintoja.
Uransa myynnissä aloittanut Viinikka siirtyi digimarkkinoinnin tehtäviin vuonna 2017. Markkinointityö oli aina kiinnostanut.
− Markkinointi on psykologista. Asioita pitää pystyä miettimään asiakkaan sekä asiakkaan asiakkaiden näkökulmasta. Työ on tosi vaihtelevaa ja haastavaa. Saan käyttää paljon aivojani – sellaisesta minä nautin, Viinikka kertoo innostuneesti.
Töihin asiakkaan tiloihin
Viinikka keskittyy digimarkkinoinnin strategiseen puoleen ja asiakkaan liiketoiminnan kasvun tukemiseen. Työssään hän hyödyntää muun muassa Googlea, Facebookia, Pinterestia ja hakukoneoptimointia.
Työpäivät ovat erilaisia. Haastatteluaamuna Viinikka kertoo, että on kohta lähdössä asiakkaan tiloihin töihin.
− Tänään teen asiakkaalle Pinterest-markkinointia ja optimointia. Olemme kyseisen asiakkaan strateginen partneri ja teemme kaiken digimarkkinoinnin heille.
Digimarkkinointi sopii Viinikan mukaan ihmisille, joilla on kykyä omaksua uusia asioita nopeasti. Tarvitaan myös itseohjautuvuutta ja kykyä sopeutua muutoksiin.
Ne hetket ovat parhaita, kun Viinikka näkee työnsä tulokset.
− Minulla voi olla idea ja visio, miten voin kehittää asiakkaan liiketoimintaa. Kun pääsen tekemään ja näen, että tulee tulosta, se on mahtavaa.
Viinikka kertoo, että hänen tiiminsä on erikoistunut palvelemaan kansainvälisille markkinoille suunnanneita verkkokauppoja.
Asiakkaiden liiketoiminnan lisäksi Viinikka haluaa olla kehittämässä myös oman työnantajafirmansa liiketoimintaa. Tuntuu hyvältä, kun saa vaikuttaa asioihin.
Yksin ei tarvitse toki työskennellä. Koko tiimi tekee hyvää työtä. Kun tiimiläiset sparrailevat toisiaan, sitä kautta hän oppii itsekin koko ajan jotakin uutta.
Sujuvaa palvelua MMA:lta
Opiskelujen aikana Viinikka liittyi MMA:han opiskelijajäseneksi. Valmistumisensa jälkeen hänellä on mahdollisuus jatkaa varsinaisena jäsenenä.
− MMA on hyvä vaihtoehto myynti- ja markkinointialalla työskenteleville. Olen saanut MMA:ssa hyvää ja sujuvaa palvelua. Kun olen ottanut yhteyttä, ei ole tarvinnut jonotella tai odotella, että asiat tapahtuvat.
Viinikan mukaan MMA on aktiivisin liitto, johon hän itse on kuulunut. Esimerkiksi työttömyyskassasta on jäänyt positiivinen muisto. Ollessaan pienen hetken työttömänä hän ei hoksannut, että opintotuki pitäisi perua, jos saa työttömyysetuutta. MMA-kassasta onneksi soitettiin ja neuvottiin tukien kanssa.
Työttömyyskassaan kuulumisen Viinikka näkee tosi tärkeänä, koska näin hän voi turvata mahdollisen työttömyyden aikaisen toimeentulonsa.
Viinikka on käyttänyt myös lakimiespalveluita, joihin hän on MMA:n jäsenenä oikeutettu. Hän on voinut ottaa maksutta yhteyttä lakimiesten neuvontapalveluun. Erityisesti hän on kaivannut neuvoja siihen, mitkä hänen oikeutensa ovat työntekijänä tai miten jotakin sopimusta pitäisi tulkita.
− MMA:sta on jäänyt hyvä fiilis, Viinikka kiteyttää.