LinkedIn-profiilin pikaopas

Huomio LinkedIn-profiilissasi ainakin nämä asiat, vaikka et muuten olisikaan palvelun aktiivinen käyttäjä.
1. Kieli
 
Jos tavoittelet kansainvälistä yleisöä, tee LinkedIn-profiili englanniksi. Muuten pärjäät hyvin suomen kielellä. Työtehtäväsi ja tavoitteesi määrittelevät kielen valinnan. 
 
Mikäli profiilisi kieli on englanti, käännä myös oppislaitosten nimet. Salon terveydenhuollon oppilaitos ei kerro mitään ihmiselle, joka ei ymmärrä suomea. 
 
2. Summary = tiivis hissipuhe
 
Kirjoita Summary-kohtaan tiivis hissipuhe. Mieti muutama avainsana tai -asia, jotka haluat sanoa. Pidä teksti lyhyenä ja ymmärrettävänä. Sen on tarkoitus myydä osaamistasi.
 
Päivitä Experience-kohtaan työhistoriasi. Lisää vähintään titteli ja työnantaja. Parin lauseen tiivistelmä työtehtävistä tuo lisäarvoa lukijalle.
 
Education-kohtaan tulee koulutuksesi. Laita tähän vähintään korkein suorittamasi tutkinto.
 
3. Kuva
 
Kuva ei ole LinkedIn-profiilissa pakollinen, mutta erittäin suositeltava. Siisti ja asiallinen kuva, jossa näytät itseltäsi, toimii parhaiten. Kuvan pitäisi myös jollain tavalla ilmentää sitä, minkälaista työtä haet: jos tavoittelemasi työtehtävät ovat kovin käytännön läheisiä, tumma puku profiilikuvassa ei ole paras vaihtoehto.
 
Vältä filttereitä ja kikkailuja, ne eivät kuuluu LinkedIn-profiiliin. Pidä huolta, että kuva on myös riittävän kokoinen eikä vain pientä pikselimössöä.
 
4. Suosittele
 
Skills-listaukseen kannattaa listata mahdollisimman monta sellaista osa-aluetta, jossa olet hyvä. Listaan on tärkeä laittaa mukaan erilaiset käyttöjärjestelmät ja ohjelmat, jotka hallitset. Työnantajat ovat kiinnostuneita esimerkiksi käyttämistäsi CRM-järjestelmistä. Taitoja voi myös järjestellä niin, että tärkeimmät osaamisalueesi ovat ylimpänä.
 
Vaikka Skills and Endorsements -kohdassa suositteluja jaetaan melko helposti, niiden arvoa ei kannata väheksyä. Suosituksen saaminen luo hyvän mielen ja syventää suosituksen antajan ja saajan suhdetta. 
 
Varsinaisilla suosituksilla (recommendation) taas on merkitystä myös työnhaussa ja luottamuksen rakentamisessa asiakkaan suuntaan. Lisäksi on hyvä, jos näyt itse suosituksen antajana itsellesi merkityksellisen ihmisen profiilissa. Se kertoo, että olet avoin, annat palautetta ja välität myös muista.
 
5. Tarkasta
 
Kuten työhakemus, niin myös LinkedIn-profiili kannattaa luetuttaa kaverilla. Ulkopuoliset eivät välttämättä kehtaa huomauttaa virheistä, joten pyydä luottohenkilöäsi kommentoimaan sinulle henkilökohtaisesti profiiliasi.
 
6. Liity ryhmiin
 
Hyvä tapa luoda kontakteja ja verkostoitua on liittyä LinkedIn-ryhmiin. Esimerkiksi Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n LinkedIn-ryhmässä on lähes 2 500 alan ammattilaista.
 
Conversations-puolella jaetaan alaan liittyviä artikkeleita ja keskustellaan aiheista. Jobs-välilehdeltä löydät työpaikkailmoituksia. Ryhmät löytyvät ylävalikon kohdasta Interests.