Makujen matkassa

Yrittäjät Jouni Heinonen ja Mika Tikka kehittävät ainutlaatuisia ruoka- ja juomatuotteita Kaakkois-Aasian markkinoille.

Jouni Heinonen ja Mika Tikka antavat haastattelun tavanomaisesta poikkeavassa paikassa – mallibileissä. Tunnelma on täysin toisenlainen kuin kuvittelisi.

Bangkokilaisen mallitoimiston järjestämään ammattitapahtumaan on kokoontunut eri alan yrittäjiä ja liikemiehiä verkostoitumaan. Tunnelma on rento ja rauhallinen. Salamavalot säihkyvät lauantai-illan hämärtyessä, kun malleja valokuvataan eri julkaisuihin.

Bangkokin kaltaisessa miljoonakaupungissa tapahtumamarkkinointi ja promootiot ovat tärkeä osa minkä tahansa tuotteen markkinointia, mutta erityisesti ruoka- ja juomatuotteiden. Siksi myös Heinonen ja Tikka ovat mukana tapaamassa ihmisiä ja hakemassa uusia ideoita.

‒ Juomabisnes on pitkälti brändäysbisnestä, Pulmentum Groupin kaupallinen johtaja Jouni Heinonen toteaa.

Bisnesideat yhdistivät

Jouni Heinonen ja Mika Tikka tapasivat Thaimaassa viisi vuotta sitten. He huomasivat heti, että heillä oli samansuuntaisia liiketoimintaideoita.

Heinonen oli muuttanut Bangkokiin neljä vuotta aikaisemmin ja perustanut oman mainos- ja markkinointitoimiston. Hän teki paljon yhteistyötä kansainvälisten panimoiden kanssa ja oli sitä kautta mukana juomabisneksessä.

Tikka oli Ruokakeskoon kuuluvan HoReCa-tukkukaupan palveluksessa myynnin johtotehtävissä. Sieltä hänellä on monipuolinen kokemus ruoka- ja juomateollisuudesta sekä asiakastarpeista.

Yhteiset bisnesideat johtivat lopulta ruoka- ja juomatuotteisiin erikoistuneen Pulmentum Groupin perustamiseen vuonna 2013. Samalla myös Tikka muutti Bangkokiin.

‒ Olin ajatellut tulla jo vähän aikaisemmin, mutta olin sitoutunut viemään tietyt projektit loppuun. Kun sain ne päätökseen, se oli minun osalta siinä, Pulmentum Groupin toimitusjohtaja Mika Tikka kertoo.

Huolellista tuotekehitystä 

Jouni Heinonen ja Mika Tikka tutkivat tarkkaan Kaakkois-Aasian markkinoita ja huomasivat, että virvoitus- ja alkoholijuomat sekä välipalat ovat kasvavia tuoteryhmiä, joista puuttuu tietynlaisia tuotteita. Tuotekehitys lähtee liikkeelle omaperäisestä ideasta.

‒ Meillä on idea juuri tietyn makuisesta ja värisestä vaikkapa juomasta, joka markkinoilta puuttuu, Heinonen kertoo.

Makuja he kehittävät yhdessä kansainvälisten makuihin ja tuoksuihin erikoistuneiden yritysten ammattilaisten kanssa.

‒ Käytämme paljon aikaa tuotekehitykseen ja -testaukseen. Vietämme paljon aikaa makufirmojen labroissa sekoittamassa ja maistelemassa erilaisia makuyhdistelmiä, Tikka selvittää innokkaasti.

He eivät koskaan tyydy ensimmäiseen makuversioon vaan työstävät sitä kunnes se on täydellinen.

‒ Makufirma on saattanut välillä tuskastua, mutta lopulta hekin ovat olleet tyytyväisiä.

‒ Jotta löytyy juuri oikea makumaailma näille markkinoille, maistatamme tuotteita ensin lähipiirissä, jonka jälkeen teetämme maistatuksia ulkopuolisella testausyrityksellä, Tikka jatkaa.

Heinonen ja Tikka ovat valinneet huolella kaikki tuotteidensa valmistajat. Tuotteet tehdään eri puolilla Aasiaa. He ovat vierailleet useampaan kertaan valituissa tuotantolaitoksissa, jotka kaikki ovat omissa maissansa johtavia valmistajia.

‒ Laadun pitää olla ensiluokkaista ja käytettävien raaka-aineiden pitää täyttää eri maiden laatuvaatimukset ja viranomaismääräykset, Tikka luettelee.

Lupa-asiat pitävät sykkeen korkealla

Tällä hetkellä Jouni Heinonen ja Mika Tikka työskentelevät elintarvikkeisiin liittyvien lupa-asioiden kanssa. Suurin haaste Kaakkois-Aasiassa on se, että selkeät ohjeet säädösten tulkinnasta puuttuvat. Myös verotus saattaa muuttua usein ja nopealla aikataululla.

‒ Meillä on varmaan jo kolmas laskelma menossa, mutta verotus on taas muuttumassa, Tikka kertoo.

Kaakkois-Aasiassa on tärkeää, että suhteet ovat kunnossa, ei pelkästään yhteistyökumppaneihin vaan myös viranomaisiin.

‒ Meidän pitää tuntea oikeat viranomaiset, joilta saamme oikeaa tietoa ja mieluummin vielä etuajassa.

Bangkokin katukuvasta ei sitä huomaa, mutta Heinonen ja Tikka työskentelevät maassa, jossa on poikkeustila, ja sitä hallitsee sotilashallitus. Toukokuussa 2014 maan armeija otti vallan pääministeri Yingluck Shinawatralta, jonka hallitusta pidettiin korruptoituneena.

Tapahtumaketju käynnistyi, kun hallituksen vastaisiin mielenosoituksiin osallistui arviolta 10 miljoonaa ihmistä, mutta hallitus ei suostunut eroamaan. Sitä vastoin se yritti hajottaa mielenosoitukset. Väkivaltaisuuksissa kuoli 23 ja loukkaantui 800 ihmistä. Tilanteen huonontuessa maan armeija päätti tehdä vallankaappauksen. Se perusteli sitä sillä, että se ei halunnut Thaimaan suistuvan sisällissotaan.

‒ Mielenosoitusten aikana lupa-asioiden käsittely pysähtyi. Virkamiehet eivät päässeet työpaikoillensa, koska mielenosoittajat tukkivat Bangkokin hallinnollisen korttelin kadut, Tikka kertoo.

Kun uusi sotilashallitus aloitti toimintansa, myös valtion virastojen toiminta normalisoitui.

Fiksumpaa brändäystä

Pulmentumin h-hetki lähestyy. Ensimmäiset tuotteet lanseerataan tämän vuoden aikana. Valikoimaan tulee ensin virvoitus- ja alkoholijuomia ja myöhemmin välipalatuotteita.

‒ Kaikki tuotteet tuomme ensin Thaimaan markkinoille, jonka jälkeen lähdemme viemään niitä muihin Kaakkois-Aasian maihin tuotteesta riippuen, Mika Tikka suunnittelee.

Kaakkois-Aasian talousalueella asuu yli 600 miljoonaa ihmistä. Keskimäärin alueen maiden talouskasvu on viiden prosentin luokkaa ja maiden kuluttava keskiluokka kasvaa vauhdilla.

‒ Kun saamme pienenkin osan näistä markkinoista, se on määrällisesti paljon.

‒ Jokaisessa meidän tuotteessa on joku juju takana. Markkinoilla voi olla samantyylisiä tuotteita, mutta erotumme kilpailijoista tuomalla jonkun uuden innovaation tai ominaisuuden, Tikka vakuuttaa.

Yli 20 vuotta mainos- ja markkinointialalla toiminut Jouni Heinonen vannoo brändäyksen nimiin. Hänen mukaansa isot, monikansalliset juomafirmat käyttävät paljon rahaa mainoskampanjoihin miettimättä tarpeeksi niiden tehokkuutta. Monessa tapauksessa ne unohtavat myös brändäyksen perusasiat. Pulmentum haluaa tehdä asiat fiksummin.

Jokaisella tuotteella on omanlaisensa strategia siitä, miten se tuodaan kuluttajille. Kaikki yksityiskohdat mietitään tarkasti: missä ja miten brändi näkyy, ja kenelle se on suunnattu. Markkinointia kohdennetaan tarkasti panostaen promootioihin paikoissa, joissa tuotteet ovat myynnissä.

‒ Pakkaukset suunnittelemme niin, että ne varmasti erottuvat massasta, Heinonen kertoo.

Laadusta tinkimättä

Jouni Heinonen ja Mika Tikka ovat luottavaisia. He tietävät, että heidän tuotteensa ovat kunnossa. Mikä tahansa tuote voidaan lanseerata näyttävästi ja se voi alkuun myydä hyvin, mutta sitten punnitaan tuotteen kestävyys.

‒ Tämä on ollut pitkä prosessi. Olisimme voineet mennä sieltä, mistä aita on matalin, mutta emme ole tinkineet tuotteiden ainutlaatuisuudesta, Heinonen ja Tikka vakuuttavat. 

Tällä hetkellä Pulmentum Group toimii Singaporessa ja Thaimaassa ja työllistää kymmenkunta ihmistä. Liiketoiminnan alkuvaiheessa Heinonen ja Tikka olivat kumpikin mukana kaikessa tekemisessä.

‒ Nyt olemme siinä vaiheessa, että Jouni keskittyy brändien rakentamiseen ja markkinointiin, ja minä pidän enemmän yhteyttä valmistajiin ja vastaan sopimuspolitiikasta ja rahoituksesta, Tikka selventää työnjakoa.