Matkailumarkkinointia tarinan voimalla

Mari Räsänen myy Pohjolan eksotiikkaa australialaisille matkailijoille Melbournessa.

50 Degrees North -yrityksessä Melbournessa työskentelevä Mari Räsänen levittää pöydälleen Pohjoismaiden kartan. Hän piirtää siihen sormellaan pohjoisen napapiirin.

− Täällä voit todennäköisimmin nähdä revontulet, Räsänen osoittaa.

Räsänen kertoo, että revontulet on valoilmiö, jonka voi nähdä pohjoisen ja eteläisen napa-alueen taivaalla kirkkaina, pimeinä öinä. Ne loimuavat Lapin taivaalla noin 150 yönä vuodessa.

Rovaniemellä revontulikausi alkaa elokuun puolivälin tienoilla ja jatkuu aina huhtikuun alkuun asti.

− Olen muuten viettänyt kaikki lapsuuskesäni tuolla, Räsänen jatkaa osoittaen Turun saaristoa.

− Vietimme perheeni kanssa kesät pienessä kalastusveneessä ja seilasimme saaristossa, satoi tai paistoi, Räsänen tarinoi 50 Degrees Northin toimistossa Australiassa.

Räsänen työskentelee kohdeasiantuntijana boutique-matkoja Pohjoismaihin, Baltiaan ja Venäjälle järjestävässä matkatoimistossa. 44-vuotias Räsänen tuli Melbourneen kuusi vuotta sitten, jota ennen hän työskenteli Kööpenhaminassa.  

Viiskytplus–ikäryhmä matkustaa eniten

Australialaiset ovat kovia matkailemaan. Kolmannes 25-miljoonaisesta väestöstä matkustaa ulkomaille vuosittain.

Suurimmat matkustajavirrat kohdistuvat naapurisaarille Uuteen-Seelantiin ja Indonesiaan. Viitisentoista prosenttia matkailijoista suuntaa Eurooppaan.

Vaikka Pohjoismaiden osuus on määrällisesti pieni, sinne suuntaavat matkailijat ovat seikkailumielisiä, aktiivisia ja ostovoimaisia. Suurin matkailijaryhmä ovat 50-60-vuotiaat. Juuri siinä on 50 Degrees Northin markkinarako.

− Haluamme tavoittaa yli viisikymppiset matkustajat, jotka ovat “jo nähneet kaiken” ja haluavat jotain uutta ja eksoottista, Räsänen kuvailee.

Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita

Pohjolan eksotiikka kiinnostaa australialaisia. Revontulet, yöttömät yöt ja kaamos ovat heille ennenkokemattomia elämyksiä. Pohjolassa on myös jotain samaa kuin Australiassa: pitkät välimatkat, harvaan asutut seudut ja äärimmäiset sääolosuhteet.

Tämän kaiken voi tietysti lukea miltä tahansa matkailusivustolta, mutta aitous ja autenttisuus erottavat 50 Degrees Northin kilpailijoistaan.

− Aidot tarinat, joita kertovat alkuperäiset ihmiset, myyvät. Tarinat koskettavat ja jäävät mieleen, yrityksen markkinointijohtaja ja toinen perustaja, australialainen Jayde Kincaid selvittää.

− Aitous syntyy siitä, että henkilöstömme on, minua lukuun ottamatta, kotoisin kohdemaistamme. Esimerkiksi suomalaisia meillä on töissä yhdeksän henkeä.

Toinen perustaja on Kincaidin aviomies, Norjan Kaarasjoelta kotoisin oleva Tietse Stelma. Yhteensä yritys työllistää parikymmentä työntekijää, joista Kincaid on ainoa ”musta lammas”.

Tarinan takana laadukkaat matkailupalvelut

Samaa linjaa 50 Degrees North jatkaa nettisivuillaan, sosiaalisessa mediassa ja esitteissään. Myös kuvamaailmassa Kincaid pyrkii aitouteen.

− Emme halua antaa liian kiiltokuvamaista mielikuvaa. Haluamme antaa aidon vaikutelman ja kasvot kohteelle, Kincaid korostaa.

Räsänenkin on päässyt kuvaan, jossa hän esittelee kuningasrapusaalistaan. Kuva on otettu Kirkenesissä, Norjassa, jossa hän toimi taannoin pienryhmän vetäjänä. Myös siis se, että kohdeasiantuntijat tuntevat kohteensa ja ovat käyneet niissä, on osa yrityksen strategiaa.

Mutta mitä sitten, kun asiakas ei näe revontulia? Siinä kohtaa yritys luottaa palvelunsa laatuun.

− Kyllähän kaikki ymmärtävät, ettei luonnonilmiöitä voi käskeä. Matkajärjestelymme, majoitustasomme ja palvelumme laatu ovat niin korkealuokkaisia, että harvoin asiakkaat ovat pettyneitä. Päinvastoin, he ovat palatessaan täynnä intoa kaikesta kokemastaan, Räsänen hehkuttaa.

Yritys luottaa siihen, että tyytyväisten asiakkaiden kautta sana kiirii sosiaalisen median kaveripiireissä, ja näin Pohjolan tarinat jatkavat kulkuaan.

Lopuksi Räsänen vielä kehaisee, kuinka hyvin Suomessa matkailupalvelut toimivat. Lisäpisteitä tulee myös hyvästä englanninkielen taidosta.

− Suomea on niin helppo myydä.