Miten markkinoida verkkokauppaa?

Blogimarkkinoinnin avulla on entistä vaikeampi nostaa verkkokaupan sijoitusta hakukonetuloksissa. Brändimarkkinointiin blogit ovat edelleen hyvä kanava.

Suomalaiset verkkokaupat eivät hyödynnä hakukoneoptimointia kovin hyvin, sanoo Saleduck Oy:n Country Manager Aino Kaljunen. Hänen mukaansa jotkin verkkokaupat ovat heränneet kyllä avainsanojen käyttöön, mutta sivuston kokonaisvaltaiseen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat osa-alueet jätetään helposti huomioimatta.

Saleduck on hollantilainen startup-yritys, joka toimii tällä hetkellä seitsemässä Euroopan maassa ja viidessä maassa Aasiassa. Saleduckin sivustolle on koottu verkkokauppojen alennuksia ja tarjouskoodeja. Hollannissa istuva Kaljunen vastaa suomenkielisestä sivustosta.

‒ Sivuston vetäjänä olen paljon yhteydessä suomalaisiin verkkokauppoihin. Kokemukseni mukaan hakukoneoptimoinnin merkitystä oman verkkokaupan menestyksen kannalta vähätellään todella rajusti tai sen potentiaalia ei ymmärretä.

Kaljunen sanoo, että Keski-Euroopassa ja etenin Benelux-maissa hakukoneoptimoinnin hyödyntäminen ja arvostus on kaikin puolin korkeammalla.

‒ Näillä alueilla kilpailu on huomattavasti kovempaa ja hyvä hakukonenäkyvyys on ehdoton edellytys markkinoilla pärjäämiselle.

Perusasiat kuntoon

Jos haluaa optimoida sivustonsa näkyvyyden hakukoneissa, kaiken perustana on laadukas, itse tuotettu sisältö ja hyvä käyttäjäkokemus.

Laadukas sisältö tarkoittaa sitä, että sisältö kiinnostaa ja sillä on merkityksellistä omalle kohderyhmälle.

‒ Sisältöä kirjoittaessa kannattaa pitää mielessä oman yrityksen visio, missio ja tavoite. Lisäksi tuotteen markkinat ja verkkokaupan kuluttajaryhmä kannattaa tiedostaa tekstiä luodessa, jolloin sisältö vetoaa tavoiteltuun kohderyhmään. Sisällön havainnollistaminen on myös tehokas tapa aktivoida kuluttajia, Kaljunen sanoo.

Hieman teknillisempää puolta edustaa käyttäjäystävällisyys, eli kattavat sivuston toiminnot sekä soveltuvuus mobiili- ja tablet-laitteille.

‒ Käyttäjäystävällisyyteen verkkokauppa voi vaikuttaa luomalla selkeän sivuston käyttämällä apuna esimerkiksi kuluttajille suunnattua hakutoimintoa, selkeästi rajattuja kategorioita ja mahdollisesti alakategorioita sekä kattavia tuotekuvauksia.

Tärkeät avainsanat

Avainsanat ovat tärkeitä, mutta niitä ei kannata ryhtyä lisäämään tekstiin väkipakolla. Avainsanoja kannattaa käyttää harkitusti ja välttää liiallista avainsanojen toistoa.

Hakukoneet tunnistavat kikkailun ja laskevat sivuston hakukonenäkyvyyttä. Kun kirjoittaa hyvää sisältöä avainsanoihin liittyvistä aiheista, tekstistä tulee automaattisesti luonnollista. Haasteita asettaa tosin suomen kieli.

‒ Hakua tehdessä avainsanat syötetään perusmuodossa, toisin kuin luonnollisessa tekstissä, Kaljunen sanoo.

Otsikoiden ja tekstien pituudella on väliä. Kaljusen mukaan verkkokaupan kannattaa suosia pitkiä otsikoita sekä kattavia tuote-esittelyjä.

‒ Hakukoneoptimoinnin tuloksia voi saada hieman nopeammin aikaiseksi käyttämällä pidempiä avainsanoja, joilla on vähemmän kilpailua, sekä avainsanayhdistelmiä.

Muuttuvat algometrit

Hakukonesijoitukseen vaikuttaa suuresti Googlen määrittämät algometrit, eli tavat, miten hakukone tulokset järjestää. Näitä määritelmiä Google muuttaa tiuhaan tahtiin.

Vahva hakukonenäkyvyys vaatii verkkosivuilta avainsanojen lisäksi myös viittauksia, arvosteluja tai muilla sivustoilla olevia kokemuksia verkkokaupasta.

Viittaukset sivustoon tai verkkokaupan tuotteeseen voivat olla käyttäjäkokemuksia tai esimerkiksi blogipostauksen muodossa olevia suosituksia.

Muutama kuukausi sitten tapahtui blogimainonnan kannalta merkittävä muutos. Kun bloggaaja mainostaa esimerkiksi verkkokauppaa linkittämällä sinne, Google alkoi tiputtaa blogin sijoitusta ja luotettavuutta hakutuloksissa. Mikäli linkkiin lisää No follow -tagin, hakukone ei ota linkkiä huomioon ja heikennä blogisivun näkyvyyttä Google-haussa.

Lisätietoja tästä löytyy esimerkistä Googlen webmaster-blogista.

Blogien hyödyntämisessä kannattaa miettiä, mikä oma tavoite on.

‒ Jos verkkokauppa haluaa parantaa omaa hakukonenäkyvyyttään, blogit eivät ole enää helpoin vaihtoehto. Mikäli blogimarkkinoinnin päämääränä on lisätä tuotteen tai brändin tunnettuutta, blogit ovat edelleen varsin käyttökelpoinen markkinointikanava. Etenkin suosituilla bloggaajilla on varsin sitoutunut lukijakunta ja heillä on paljon vaikutusvaltaa mielipiteisiin, joten tuotteen markkinoinnissa blogien käyttö voi olla järkevää.