Miten päästä henkilöbrändin rakentamisessa uudelle tasolle?

Kriisiviestinnän kouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo vastaa Vilma Järvisen kysymykseen.

”Nyt kun en tunne kysyjän tilannetta, vastaan yleistasolla. Yleisesti ottaen henkilöbrändin rakentamisessa on kolme vaihetta ja niistä mitään ei saa unohtaa.

Ensimmäinen vaihe liittyy siihen, että sinun pitää tuntea itsesi ja tietää millainen olet, missä olet hyvä, missä tarvitset apua. Jos tässä vaiheessa menee jotain pieleen tai vaihe jää tekemättä, alat helposti esittää jotain roolia ja pahimmillaan itsekin uskot siihen. Tämä itseensä tutustumisen vaihe on ikuinen prosessi.

Toisessa vaiheessa viestit ykköskohdan asioista muille. Tätä ei saa tehdä adjektiiveilla eli kehumalla itseä, vaan todentamalla asian käytännössä. Et esimerkiksi sano olevasi nopea, vaan vastaat nopeasti meileihin, jaat nopeasti uutisia ja niin edelleen. Jos olet luotettava, hoidat kaikki asiat oikeasti loppuun asti. Jos kehut itseäsi, ihmiset eivät tiedä puhutko totta. Teot puhuvat puolestaan.

Kolmannessa vaiheessa kehitä itseäsi, kun huomaat itselläsi vajavaisuuksia, joita meillä kaikilla on. Jos saat esimerkiksi jatkuvasti palautetta muilta siitä, että viet liikaa tilaa, anna heille tilaa.

Ne, jotka ovat aitoja, erottuvat. Myös kanavavalinnat tulevat luonnollisesti sen jälkeen, kun tiedät, millainen olet. Jos olet valokuvaaja ja haluat viestiä siitä muille, se tehdään Instagramissa eikä tekstipohjaisissa kanavissa. Jos haluat bisnestarjouksia tai viestiä yrittäjyydestäsi, LinkedIn on luonteva kanava siihen.”