Mitkä asiat ovat opettaneet ja kasvattaneet sinua eniten myyntiurasi varrella?

Network Services Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Timo Sarpalinna vastaa Oona Haakanan kysymykseen.

Omaa myyntiuraani ovat rikastuttaneet kokemukset eri toimialoilta, monet kollegat, valmentajat sekä esimiehet. Vuosien mittaan olen myös saanut nähdä myyntityön muutoksen ja pystynyt säilyttämään kiinnostuksen oman tekemisen kehittämiseen, mikä on pitänyt yllä innostusta myyntityöhön.

Ajattelen, että jatkuva halua oppia uutta ja hyväksyä uusia tapoja sekä työkaluja antaa voimaa työhön. Oman suorituksen reflektointi ja toisen suorittama auditointi voi tuntua aluksi pahimmilta mahdolliselta, mutta sitä kautta kehitystä vaativat elementit saadaan nopeammin ohjattua oikeaan suuntaan.

On myös hyvä antaa itselleen lupa epäonnistua. Se on opintien yksi elementti, josta on hyvä nauttia oikealla tavalla. Analysoi, sparraa kollegan, mentorin ja/tai esimiehen kanssa ja sitten uudestaan matkaan.

Jostain ihmeen syystä yksi tilanne asiakaskohtaamisissa on monesti myynnille mörkö ja se on reklamaatiotilanne. Silloinhan on juuri syntynyt paras myyntimahdollisuus ja pääset lunastamaan arvon asiakkaan silmissä!

Jokainen yritys tai persoona onnistuu joskus tuottamaan heikkoa tai suorastaan kelvotonta palvelua. Silloin punnitaan ne, jotka hoitavat tilanteen kuntoon.

Kaikessa pätee aina valmistautuminen ja lupauksien pitäminen. Kukaan ei odota ihmeidentekijää, vaan sovittujen asioiden hoitamista sovittuna aikana.

Tiimin yhteishenki on todella tärkeää, vaikka jokainen myynnissä suorittaakin omaa tehtävää, eikä välttämättä aina edes näe omaa tiimiä hektisen viikon aikana. Yhteisiin hetkiin pitäisi panostaa.

Muistakaa juhlia yhdessä onnistumisia ja tukea toisianne silloin, kun ei juhlita.

Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa toimia myyntityössä. On vain se tapa, joka vie eteenpäin kaikilla osa-alueilla. Ja se löytyy matkan varrella kuuntelemalla, kokeilemalla ja innostumalla.