MMA meets Vainu: Ole systemaattinen ja optimoi

Modernin myynnin työkaluilla ei tee mitään, jos perusasiat eivät ole kunnossa. Näin kiteytti Vainun Team Leader Dani Nukarinen MMA:n yritysvierailulla.

Dani Nukarinen on tämän päivän nuoren myyjän prototyyppi. Hänellä on asenne kohdallaan, mutta se ei B2B-myynnissä menestymiseen enää riitä. Nukarinen on systemaattinen, analyyttinen ja tunnollinen. Hän pyrkii koko ajan optimoimaan omaa työtään ja ajankäyttöään.

– Listaan aamulla viisi tärkeintä asiaa, jotka teen ensimmäisenä. Niiden pitää joko viedä minua lähemmäs asiakasta tai auttaa tiimiäni. Muut voin tehdä myöhemmin.

Systemaattisuuden puolesta puhui myös Vainun rekrytoinneista vastaava Sini Hohkuri.

– Startupissa tapahtuu paljon. Jos ei johda omaa tekemistään, niin puolet päivästä saa kyllä kulumaan käsien heilutteluun ja Slack-keskusteluihin.

Johda työtä tiedon avulla

Vainu on työkalu, joka auttaa myyjiä prospektoimaan paremmin. Koska tuote on kehitetty myyjiltä myyjille, yritys on pyrkinyt rakentamaan parhaan mahdollisen myyntiorganisaation. Siihen kuuluvat sekä lahjakkaat tekijät että toimivat työvälineet ja prosessit.

Myynnin perusasioilla, joiden pitää olla kunnossa, Nukarinen tarkoittaa vastausta kahteen kysymykseen: kuka on meille oikea asiakas ja mikä on oikea ajankohta lähteä myymään. Kun nämä on selvitetty, vaaditaan paljon systemaattista ja dataa hyödyntävää myyntityötä.

Vainulla itsellään on myynnissä käytössä lukuisia työkaluja, muun muassa liidien tuottamiseen sekä ekirjojen ja demopyyntöjen seurantaan HubSpot, myyntitapaamisiin Zoom ja CRM:nä Pipedrive. Prospektoinnissa käytetään tietenkin Vainua.

Nukarinen paljasti olevansa yrityksen tunnollisin CRM:n päivittäjä. Koska tapaamisia on paljon, ilman kunnon kirjapitoa hän ei pysty muistamaan, mitä kussakin on keskusteltu.

– Tieto ei lisää tuskaa. Sen avulla pystyn optimoimaan työtäni niin paljon paremmin, Nukarinen summaa.

Työkalujen jälkeen Nukarinen antaa tehokkaaseen myyntityöhön kollegaltaan opitut kolme ohjetta: Kerää dataa, älä pompi asiasta toiseen ja optimoi.

Työpaikka löytyi MMA:n tilaisuudesta

Nukarinen kuuli Vainusta ensimmäisen kerran alkuvuonna 2016, kun Vainun perustaja Mikko Honkanen oli puhumassa MMA Idea -tapahtumassa Korjaamolla.

– En tajunnut silloin Vainun toimintalogiikasta juuri mitään, mutta ajattelin, että Honkanen on myyntijohtaja, jonka alaisuuteen haluan työskentelemään ja oppimaan myynnistä.

Illan päätteeksi Nukarinen meni juttelemaan Honkasen kanssa ja kesäkuussa 2016 hän aloitti Vainun myynnissä. Tammikuussa 2017 hän sai vastuulleen oman myyntitiimin.

Nukarinen on koulutukseltaan tradenomi Haaga-Helian myynnin koulutusohjelmasta.

MMA:n jäsenet pääsivät tutustumaan Vainun myyntiorganisaatioon 1.11.2017 Dani Nukarisen ja Sini Hohkurin johdolla. Myös yrityksen perustaja Mikko Honkanen välitti terveisensä MMA:n jäsenille videolla New Yorkista.