Muodin sisäänostajien kauppakeskus avautui Vantaalle

Fashion Center tarjoaa muotialan sisäänostajille mahdollisuuden tutustua saman katon alla niin vaate-, kenkä- kuin asustebrändeihin.

Vantaan Vehkalassa avautui muotialan pienyrittäjien uusi toimitalo, Fashion Center. Saman katon alla toimii 49 maahantuojaa, yritystä ja agenttia ja ne edustavat yhteensä lähes kahtasataa brändiä.

Fashion Centerin ovat rakennuttaneet suomalaisen muotialan pienyrittäjät yhdessä Takoa Investin kanssa, ja se on ensimmäinen erityisesti muotialan tarpeisiin suunniteltu toimitalo Suomessa. Investoinnin arvo oli yli 12 miljoonaa euroa.

Masai-tuotemerkkiä edustava Laura Kallela on yksi Fashion Centerin yrittäjistä. Helsingistä Vantaalle showroominsa siirtänyt Kallela iloitsee uuden talon mahdollisuuksista.

− Ennen oli vain erikseen pusero- ja housumallistoja, nyt koordinoitu kokonaistyyli on tärkeämpää. Kengät ja asusteet ovat myös saman katon alla. Fashion Center antaa ostajalle mahdollisuuden kiertää päivän aikana eri firmoja ja rakentaa oman näköinen valikoima, Kallela sanoo.

Tavallisen ihmisen muotia

Fashion Centerin valikoimat eivät sisällä high fashion -muotia, mutta mukana on monia suomalaisten suosimia brändejä.

− Tamä on talo, joka pukee suomalaiset. Meillä on kivijalkaliikkeille hyviä brändejä, Fashion Centerin PR:stä ja markkinoinnista vastaava Maarit Jantunen sanoi tiedotustilaisuudessa.

Taloon olisi ollut tulijoita enemmän kuin voitiin ottaa, ja toisen toimitalon rakennuslupahakemus onkin jo jätetty. Sen on määrä valmistua samalle tontille vuoden 2018 aikana.

Synergiaa saman katon alta

Kun sisäänostajat tulevat ostoksille tuttujen merkkien tiloihin, he näkevät talossa kulkiessaan myös uusia brändejä. Niinpä muillakin talon yrityksillä on mahdollisuus saada uusia asiakkaita. Talossa on kaikkiaan 67 showroomia.

Monia talossa toimivia brändejä kiinnostaa kansainvälistyminen esimerkiksi Baltian markkinoille, mutta resurssit eivät ole aikaisemmin riittäneet kansainvälistymiseen. Fashion Center tarjoaa mahdollisuuden ponnistaa yhdessä uusille markkinoille. Tällä hetkellä viidesosa talon yrityksistä on suuntautunut myös vientiin.

Fashion Centerissä toimivat yritykset tavoittelevat synergiaetuja ja kustannussäästöjä myös järjestämällä yhdessä muun muassa postitusta, tapahtumia ja vartiointia.

Outlet kuluttajille

Kesän aikana taloon avataan myös kuluttajille suunnattu outlet, joka toimii sekä verkkokauppana että kivijalkaliikkeenä. Siellä on myynnissä talossa toimivien brändien näytekappaleita ja erikoiseriä.

Fashion Centerissä järjestetään jatkossa myös ystävämyyntejä.

Outletissa on kuvausstudio, jossa esimerkiksi muotibloggaajat voivat tehdä tuotekuvauksia. Studiota voi vuokrata myös henkilökuvauksiin.