Näin pääset alkuun sisältömarkkinoinnissa

Sisältömarkkinoinnissa haastavinta on ajattelutavan muutos. Aloita siitä, että lakkaat myymästä.

1. Tutustu asiakkaaseen.

Millaisia erilaisia asiakkaita yrityksellä on? Miten he ajattelevat? Voit koota tietoa esimerkiksi järjestämällä organisaatioissasi työpajan, jossa on läsnä henkilöitä aina vastaanottovirkailijasta toimitusjohtajaan. Saat paljon hiljaista tietoa, jonka avulla voit määritellä erilaiset asiakasryhmät.

2. Määrittele tavoitteet.

Kaikille ei kannata lähteä tekemään kaikkea. Määrittele liiketoiminnan kannalta otollisimmat asiakasryhmät. Millaisia ostamisen ongelmia heillä on? Pohdi, mitä tarjoat heille ja miten – sekä erityisesti miksi. Miksi-kysymys vastaa samalla siihen, minkä vuoksi yrityksesi on olemassa.

Mieti tavoitteet myös yksittäisille sisällöille. Tavoitteisiin vaikuttavat kanava, sisältötyyppi ja ostoprosessin vaihe.

3. Luo oikeanlaista sisältöä

Sisältömarkkinoinnissa lisätään tietoisuutta viihdyttämällä ja opastamalla. Viihdyttävä sisältö inspiroi ja vetoaa tunteisiin. Opastava sisältö suostuttelee ja vetoaa rationaaliseen puoleen. Millaista sisältöä kukin asiakasryhmä tarvitsee missäkin ostoprosessin vaiheessa? Sisällön tulee ohjata asiakasta eteenpäin ostoprosessissa.

Muista myös, että kun asiakas neuvoo toista asiakasta, myynti onnistuu paremmin ilman myyntijargonia.

4. Valitse oikea kanava

Onko tuotteesi visuaalinen? Ole silloin kanavissa, jotka ovat visuaalisia. Sisustustuotteita myyvälle esimerkiksi Instagram on hyvä vaihtoehto. Huomioi kuitenkin myös kohderyhmä. Vaikka maalien värit ovat edukseen kuvissa, ammattimaalarit eivät välttämättä vietä aikaansa sosiaalisessa mediassa.

5. Mittaa ja analysoi

Mittaa tavoitetta. Yleisimmät tavoitteet ovat brändin tunnettuuden lisääminen, liidien luonti ja sitouttaminen. Välitön myynti on vasta neljäs tavoite.

Etsi oikeat mittarit. Esimerkiksi blogeissa mitataan sitä, montako kertaa sivulla on käyty, mutta ei sitä, kuinka moni oikeasti luki tekstin. Google Analyticsissä on mahdollista asettaa mittari, joka paljastaa kuinka moni vieritti tekstiä esimerkiksi puoleen väliin tai loppuun asti tai kuinka kauan kävijä vietti sisällön parissa.

Oikea mittari riippuu sisällön tavoitteesta. Samat mittarit eivät toimi kaikissa kanavissa. Myös kanavien rooli sisältöstrategiassa vaihtelee; jossakin kanavassa ollaan aktiivisempia kuin toisessa.

Vinkit on koottu Mainostajien liiton Tee tulosta sisältömarkkinoinnilla -seminaarissa ja ne pohjautuvat Kubon Matti Lintulahden ja Tuloksen Hanna Nordgrenin puheenvuoroihin.

 

Hyviä käytäntöjä

”Markkinointiosaston ulkopuolelta on vaikea löytää sisällöntuottajia. Siksi haastattelemme omaa väkeä jostain aiheesta ja kirjoitamme jutun itse. Opettelimme, miten voimme tuottaa tunnissa lyhyen jutun.”

Markkinointiviestinnän suunnittelupäällikkö Hanna Korpela, Tikkurila

 

”Aloitimme sisältömarkkinoinnin omista nettisivuista. Sitten laitamme sähköpostit kuntoon. Vähitellen ryhdymme tekemään jatkuvaa sisältöä ja sen jälkeen alamme ottaa kantaa asioihin.”

Markkina-aluejohtaja Pekka Ketonen, Ifolor

 

”Kun teemme laajempaa blogiyhteistyötä, blogiin tulee esimerkiksi vain yksi kuva maalien avulla toteutetusta lopputuloksesta. Jos lukija haluaa tietää lisää, hänet ohjataan blogista Tikkurilan sivuille.”

Markkinointiviestinnän suunnittelupäällikkö Hanna Korpela, Tikkurila