Facebook-markkinointia jo tehnyt tietää hyvin, että Facebook rajoittaa yritysten sisältöjen näkyvyyttä merkittävästi. Toisia tämä rajoittavuus ärsyttää: on totuttu, että somemarkkinointi on ilmainen markkinointitapa.
Pitää kuitenkin ymmärtää, että Facebook on media-alusta siinä missä printti, TV tai digitaulumainoksetkin. Facebook on pörssiyhtiö ja mainostulot ovat sen keino rahoittaa yrityksensä toimintaa.
Se on myös ensisijaisesti ihmisten vapaa-ajanviettopaikka, johon he ovat pääasiassa tulleet viihtymään, eivät lukemaan yritysten yksisuuntaista tiedotusta. Ihmiset kaikkoaisivat Facebookista äkkiä, jos siellä olisi enemmän sisältöä, joka ei kiinnosta heitä. Sen takia on kaikkien etu, että vain aidosti kiinnostavat ja ihmisiä inspiroivat sisällöt näkyvät käyttäjille.
Tavoitteet ensin, tulokset sitten
Tavallisimmat yritysten sosiaalisessa mediassa tekemät virheet ovat sometuksen suunnittelemattomuus, resursoimattomuus sekä tulosten mittaamattomuus.
Valtaosa ei ole edes miettinyt, mitä sometuksella tavoitellaan. Jos ei tiedetä tavoitteita, toimenpiteet eivät voi tukea tavoitteita, eikä tulosta synny.
Toisaalta on turha haaveilla huikeista myyntituloksista, jos FB-markkinointiin resursoidaan liian vähän aikaa, rahaa tai yrityksellä ei ole käytännön osaamista. Tästä hyvä esimerkki on apteekkialan digimarkkinoinnista tehdyt tulokset, joissa 0 % apteekeista on digimarkkinoinnista saatuihin tuloksiin erittäin tyytyväinen.
Apteekkialalla digimarkkinointiin laitetaan keskimäärin 2 % markkinointibudjetista ja siihen käytetään keskimäärin kaksi tuntia kuukaudessa. Tästä on kyse myös Facebookin kohdalla. Mikään yksittäinen markkinointikeino ei pelasta yrityksen liiketoimintaa, jos siihen ei panosteta kunnolla. Monikanavaisuus on voimaa!
Käytä mainosrahaa
Mainosrahaa on nykyään käytettävä edes vähän, mikäli haluaa tehdä tuloksekasta FB-markkinointia. Mainostusmahdollisuuksia on valtavasti, mutta suurin osa yrityksistä ei edes tiedä niistä kaikista.
Voit esimerkiksi kohdentaa mainontaa www-sivukävijöillesi ja sähköpostilistoille. Mainoksia voidaan kohdentaa myös muun muassa työpaikkojen, työnimikkeiden, opiskelupaikkojen ja -vuosien, iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan ja mielenkiinnon kohteiden mukaisesti.
Mainoksilla voidaan kerätä liidejä, kuten sähköpostiosoitteita. Niillä voidaan myös mainostaa sivua tai yksittäistä postausta tai tarjousta, kehottaa asentamaan sovellus tai muistuttaa sovelluksen käyttämisestä.
Mainosta voi lisäksi kohdentaa yrityksen lähialueelle kilometrin tarkkuudella. Tämä mainostusmuoto on mainio vaikkapa ravintoloille ja kahviloille tai matkailualueilla tehtävään mainontaan. Siis sellaisille palveluille, jotka haluavat ilmoittaa olemassaolostaan ihmisille, jotka voisivat käyttää palvelua hetken mielijohteesta.
Lue 8 vinkkiä Facebook-markkinointiin Myynti & Markkinointi -lehdestä 1/16.
MMA:n jäsenenä voit myös osallistua Facebook-markkinoinnin koulutukseen.
Kirjoittaja Jonna Muurinen on Kuulu Oy:n toimitusjohtaja, jolla on 15 vuoden kansainvälinen työkokemus markkinoinnista, mediasta ja viestinnästä.