Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi pitää koulun perustamista täsmätoimena myyntiosaamiseen vaikuttamisessa.
– Myynnin osaaminen on entistä tärkeämpää koko Suomelle. Alan koulutus on yksityisellä sektorilla kuitenkin aika hajanaista ja tasoltaan kirjavaa. Korkeakouluissa taas keskitytään pääasiassa myynnin tutkimukseen. Näimme selkeän tarpeen tällaiselle omalle myyntikoululle, jossa olemme ekonomiliiton kanssa luotettavina tahoina koulutusta tarjoamassa.
Kiviniemen mukaan täydennyskoulutusta tarvitaan kaikissa ammateissa koko ajan, mutta tällä koulutustarjonnalla tähdätään myös myyntiosaamisen arvostuksen nostamiseen.
– Haluamme nostaa mielikuvaa myyntityöstä sen ansaitsemalle tasolle, hän sanoo.
School of Sales -myyntikoulun taustalla on Suomen Ekonomien ja Kaupan liiton voittoa tavoittelematon yritys Myyntigurut. Sen toimitusjohtaja Anu Varpenius pitää koulun yhteiskunnallisena tehtävänä saada Suomeen kasvua ja menestystä.
School of Sales tarjoaa täydentävää koulutusta, ei tutkintoja. Kurssit ovat kuitenkin valmiiksi mietittyjä kokonaisuuksia. Tällä hetkellä ohjelmassa ovat myyjän koulutuspolku ja myyntijohdon polku. Tänä keväänä myyjän polkuun osallistuminen on maksanut jäsenillemme 149 euroa plus arvonlisäveron, myyntijohdon polku 199 euroa.
– Jos vertaa kaupallisiin toimijoihin, hinnat ovat todellakin edulliset, Varpenius kehuu.
School of Sales on jo saanut Helsingin Kauppiaitten yhdistykseltä avustusta toimintansa käynnistämiseen. Viime syksyn pilottikurssit pidettiin neljänä päivän mittaisena live-tilaisuutena. Tämän vuoden puolella kursseja on tiivistetty puolen päivän Zoom-sessioiksi.
– Suunnitteilla on syksyksi kiertue myös maakuntiin. Jos koronatilanne vain sallii, tilaisuuksia olisi Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa ja Rovaniemellä, Varpenius kertoo.
Ainakin alkuun koulutusten painopiste on ollut B2B-myynnissä. Myös kehittyvä teknologia on kursseilla vahvasti mukana, mutta myös pehmeämmät asiat, kuten tunneälykäs myynti.
– Tavoite, joka palautteen mukaan on toteutunutkin, on tarjota konkreettista ja käytännönläheistä koulutusta. Käyttämämme valmentajat ovat itse tehneet tai tekevät myyntityötä, Varpenius vakuuttaa.
Puheenjohtajamme Marko Hovinmäen mukaan School of Sales on lähellä toimintamme ydintä. Yhteisiä tavoitteita ovat sekä myyntiosaamisen että myynnin arvostuksen kasvattaminen.
– Osallistumme koulutusohjelman laatimiseen. Selkeät kurssikokonaisuudet madaltavat kynnystä hakeutua koulutukseen, ja hinnoittelun osalta kyseessä on jäsenillemme huomattava etu, Hovinmäki sanoo.