Tarvitaan hyviä sisältöjä ja luovia ratkaisuja

Aineettomien asioiden markkinointi kiehtoo Tuula Siréniä. Ensin pitää ymmärtää markkinoitavan asian ydin, sitten pukea se kiinnostavaan esitysmuotoon.

Muutostilanteet saavat markkinointijohtaja Tuula Sirénin syttymään. Aivot alkavat hyrrätä, olo tuntuu energiseltä, ja mieli on motivoitunut. Strategisen muutoksen johtaminen organisaatiotasolla kiinnostaa, ja hänellä onkin hyvät eväät siihen.

Tuulalla on kokemusta muutosjohtamisesta niin käytännössä kuin opintojen tasollakin. Hän on työskennellyt useissa vaativissa markkinoinnin, myynnin ja liike-elämän kehittämisen tehtävissä, pääosin finanssi- ja vakuutusalalla. Työn ohella Tuula on pitänyt huolta osaamisestaan.

Hän on suorittanut muun muassa muutosjohtamisen opintokokonaisuuden Aalto-yliopistossa, opiskellut Lontoossa digitaalisten palveluprosessien käyttäjäkokemukseen liittyvän opintokokonaisuuden sekä käynyt ensimmäisten joukossa Helsingin yliopiston ja Reaktorin suositun Tekoälyn perusteet -kurssin.

– Olen kiinnostunut ympärillämme tapahtuvista muutoksista, ja minulla on halu ymmärtää niitä. Uteliaisuus uutta kohtaan pitää virkeänä, sanoo Tuula.

Viime kuukaudet ovat olleet Tuulan mielestä innostavia, koska hänelle on tapahtunut niin paljon uutta. Lokakuun alussa hän aloitti Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA:n markkinointijohtajana. Tuula vastaa nyt markkinoinnin ja viestinnän tiimien toiminnasta.

Mutta ei siinä kaikki. Kesällä Tuula pisti pystyyn oman firman ja on päätyönsä ohella nyt myös sivutoiminen yrittäjä. Pisteenä i:n päälle kotikin vaihtui. Tuula myi miehensä kanssa talonsa ja muutti kerrostaloon asumaan.

– Perhe sentään on pysynyt kaikkien muutosten keskellä samana, Tuula nauraa. Tyttäristä vanhempi on jo omillaan, nuorempi käy lukiota.

Brändiä rakentaessa kannattaa profiloitua

Vakituisen työuransa Tuula aloitti aikanaan Pohjolassa. Taustalla hänellä olivat johtamisen ja hallinnon, markkinoinnin ja laskentatoimen opinnot kauppakorkeakoulussa.

Vuosituhannen vaihteessa Tuula siirtyi Ifiin, jossa hän työskenteli 18 vuotta. Ensin Tuula pääsi mukaan pieneen ydinporukkaan perustamaan Ifin liiketoimintoja Suomeen. Sittemmin hän vastasi myös Sampo Vahinkovakuutus -brändin muutoksesta Ifiksi. Viimeiset kymmenen vuotta hän työskenteli Ifin markkinointijohtajana.

Tuula sanoo, että brändin on hyvä olla persoonallinen ja erottua kilpailijoista. Brändisisällön tulisi myös kuvastaa organisaation olemassaolon tarkoitusta.

Ja tarvitaan tietenkin toimiva strategia.

– On tiedettävä, mihin suuntaan tahdomme mennä. Katseen pitää koko ajan olla vähän matkan päähän eteenpäin: mitä haluamme saavuttaa?

Tuula on huomannut, että voimakkaasti kehittyvä markkinointiteknologia vie joskus organisaatioissa huomion ja ajaa strategisten näkemysten ohi.

– Uuden teknologian lisäksi tarvitaan hyviä sisältöjä ja luovia ratkaisuja. Siihen haluan käteni upottaa. Se on kokonaisuus, joka ei synny sormia napsauttamalla. Vaaditaan hyvää perehtymistä, erehtymisiä, kokeiluja ja onnistumisia.

Aineettoman markkinointi on sopivan haastavaa

Ifistä Tuula lähti keväällä 2018. Finanssisektorin jälkeen hän päätti kokeilla jotakin täysin erilaista. Tuula hyppäsi hetkeksi sote-alan startup-yrityksen kelkkaan ja teki siellä operatiivista kehitystyötä.

Järjestöpuolella Tuula ei ole aikaisemmin ollut töissä, mutta MMA:lla hän hyötyy finanssi- ja vakuutusalan markkinointikokemuksestaan. Kummassakin markkinoidaan aineettomia asioita.

– Aineettoman markkinointi on mielenkiintoista ja välillä vaikeaakin. Pitää ymmärtää markkinoitavan asian ydin ja pystyä pukemaan se kiinnostavasti eri esitysmuotoihin. Jotkut sanovat, että markkinointi on pelkkää pintaa, mutta mielestäni ei ole niin. Sisältö on ytimessä.

Tuulalle on tärkeää, että hän pystyy sitoutumaan asioihin, joita hän viestii. Omia arvojaan vastaan hän ei voisi markkinoida.

Mitkä arvot sitten ovat lähimpinä?

– Perhe ja ystävät ovat tärkeitä, samoin terveellinen ja kohtuullinen elämäntapa. Elämäntapamme on maapalloa rasittava. Pyrin nykyisin elämään niin, että kuluttaisin kohtuullisesti. Välillä se onnistuu paremmin, välillä huonommin. Toisaalta elämästä pitää pystyä myös nauttimaan.

Nykyajan työelämässä vapaa-aikaa ja työaikaa ei enää erotella niin tarkasti kuin ennen. Aika ajoin totaalinen irrottautuminen on Tuulalle tarpeen.

– Erityisesti minun on helppo rauhoittua, kun menen pohjoiseen mökille, jossa näkyy vain metsää ja pimeyttä. Mutta kotonakin laitan välillä virran puhelimesta pois.

Liikunta ja luonnossa kulkeminen on Tuulalle rentoutumismuoto, samoin lukeminen. Ei ole tavatonta, että hänen yöpöydällään on kaunokirjallisuutta.

– Viimeksi minulla on ollut kesken Sujata Masseyn dekkari. Kirja ei ole uusi, vaan löysin sen kirjahyllyn perukoilta muutossa, Tuula Sirén kertoo.

 

Tuula Sirén

  • Aloitti MMA:n markkinoinnista ja viestinnästä vastaavana johtajana lokakuussa.
  • Tehnyt uran finanssi- ja vakuutusalalla markkinointi- ja myyntitehtävissä.
  • Kauppatieteen maisteri.
  • Asuu Espoossa perheensä kanssa.

 

Teksti Noora Hellman
Kuva Sirpa Päivinen