Nyt nuoresta myynti-intoilijasta on varttunut kolmekymppinen Inhouse Groupin asiakkuuspäällikkö, joka haluaa keskittyä asiakkaidensa tarpeiden ymmärtämiseen sekä heille sopivien ratkaisujen löytämiseen ja lisäarvon tuottamiseen.
– Myynnissä on kyse enemmän kuin vain tuotteiden tai palveluiden myymisestä – itselleni se on mahdollisuus auttaa ja vaikuttaa positiivisesti ihmisten elämään. Se on yksi suurimmista motivaationlähteistäni, Jesse painottaa.
Melkoinen matka
Nuoresta iästään huolimatta Jessellä on jo pitkä ura takanaan, ja hän on ehtinyt kokea yhtä jos toista myyntityön ja asiakaspalvelun parissa: hän on muun muassa ollut töissä puhelinmyynnissä, Hesburgerissa, muuttomiehenä, Dressmannilla, lentokentän autovuokraamossa, matka-asiantuntijana Tjäreborgilla, Powerilla, Fortumilla ja Väreen B2B-myynnissä. Eri tehtävät ja organisaatiot ovat antaneet hänelle näköalapaikan erilaisiin työkulttuureihin ja ihmistyyppeihin. Kokemuksen myötä Jesse on oppinut ymmärtämään ihmisten käyttäytymismalleja.
– Loppujen lopuksi myyntiä oppii ihan vain tekemällä eli olemalla vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa. Kyse on paljon psykologiasta: pitää ymmärtää ja tulkita asiakkaan käyttäytymistä, osata vaikuttaa ja vakuuttaa sekä löytää luottamus.
Nykyisessä roolissaan Inhouse Groupilla Jesse auttaa B2B-yrityksiä kasvamaan ja kehittämään myyntiään.
Jesse, asiakkuuspäällikkö
- 31-vuotias järvenpääläinen puoliso ja kahden lapsen isä
- Alle vuoden MMA:n jäsenenä
- Tavoitteena tulla tunnetuksi myynnin ammattilaiseksi
- Sertifioitu sähkökauppias, matkailun liikkeenjohdon restonomi ja matkailupalvelujen tuottaja
- Business Festival -tapahtumakiertueen tiimissä
Investointi uraan
Järvenpääläinen Jesse liittyi MMA:han vajaa vuosi sitten, koska hän halusi saada alaan erikoistunutta palvelua ja koulutusta.
– Koen, että MMA mahdollistaa alamme ihmisille ammatillisen kasvun ja verkostoitumisen uran kaikissa vaiheissa. Jäsenillä on mahdollisuus oppia työn ohessa ja saada tukea, jota työnantajat eivät aina tarjoa. Mielestäni MMA onkin investointi omaan uraan ja tulevaisuuteen – ja se kyllä maksaa itsensä takaisin.
Koulutukseltaan Jesse on matkailun liikkeenjohdon restonomi. Valmistumisen jälkeen hän on halunnut edelleen kouluttautua ja ottaa haltuun uusia taitoja.
– Mulle MMA:ssa ykkösetuja ovat webinaarit ja tapahtumat, joista olen saanut tosi hyviä käytännön vinkkejä omaan työarkeeni alamme huippunimiltä. Ne kokoavat yhteen myynnin ja markkinoinnin kovat ammattilaiset, joiden kanssa pääsen verkostoitumaan, Jesse hehkuttaa.
Jäsenillämme on koko koulutuskalenterimme käytössä maksutta. Lue lisää koulutusedustamme ››
LinkedInistä tuttu
Jessen kipinä sosiaaliseen myyntiin ja oman asiantuntijabrändin rakentamiseen syttyi parisen vuotta sitten. Silloin hänen LinkedIn-verkostossaan oli vain muutamia satoja ihmisiä, mutta nyt luku on kasvanut jo noin 5 600 henkilöön.
– Pyrin asiantuntijabrändäyksen avulla erottumaan kilpailijoistani, vahvistamaan asemaani myynnin ammattilaisena sekä ottamaan kaiken irti digitalisaation mahdollisuuksista modernissa myynnissä. Samalla tuon oman sukupolveni äänen kuuluviin, Jesse listaa.
Jesse korostaa, että verkostoituminen on myynnin kannalta elintärkeää. Ilman vahvaa verkostoa on haasteellista viestiä omasta osaamisestaan tai löytää oikeat yhteistyökumppanit ja asiakkaat.
– Linkkari tarjoaa minulle alustan, jossa voin jakaa omaa osaamistani ja kokemuksiani laajalle yleisölle. Olen tutustunut aivan mahtavaan porukkaan, päässyt tekemään hienoja projekteja ja samalla luonut uskottavuutta myyntialalla. Verkostoituminen on ollut minulle avain menestykseen.
Viimeisimpänä Jesse on ollut mukana Business Festival -tapahtumakiertueen tiimissä. Festivaalikiertue tuo yhteen yrittäjät sekä myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset kehittymään ja verkostoitumaan.
Pssst! Kannattaa verkostoitua Jessen kanssa Linkkarissa ››
Alas norsunluutornista
Jesse ei halua olla vain myynnin sanansaattaja, vaan hän haluaa nostaa keskusteluun myös muita hänelle tärkeitä teemoja, kuten työhyvinvoinnin ja nykyaikaisen johtamisen. Hän uskoo, että niiden avulla myös myynti pääsee kukoistamaan.
– Työhyvinvointi on olennainen osa tehokasta ja kestävää työskentelyä. Olen käynyt läpi burnoutin, mutta siihen ei johtanut liian raskas työtaakka vaan se, että kovasta panoksestani huolimatta en saanut tukea urakehitykselleni ja jaksamiselleni johdolta.
Hänestä tulevaisuuden työelämässä työhyvinvoinnin merkitystä pitäisi korostaa entisestään: jokaisen yksilön tulisi toki huolehtia itse omasta jaksamisestaan ja olla vastuussa itsestään, mutta samalla myös työyhteisön pitää asettaa selvät rajat työelämän ja vapaa-ajan välille. Työhyvinvointi kumpuaa lopulta nimittäin yrityksen johdosta ja toimintatavoista.
– Esihenkilöasemassa on edelleen paljon vanhanaikaisesti ajattelevaa porukkaa, jolta puuttuu tunneälyä. Johtamisen ei tule tapahtua norsunluutornista käsin, vaan johtajan tulisi olla läsnä arjessa ja luomassa tiimihenkeä. Silloin on mahdollista olla aidosti työntekijöidensä tukena ja ohjata heitä eteenpäin.
Visio tulevaisuudesta
Jesse katsoo rohkeasti tulevaisuuteen. Hän näkee myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kasvavan entisestään ja haluaa olla tämän kehityksen eturintamassa.
– Pidän itseäni myös digitaalisen markkinoinnin ammattilaisena, ja se antaa minulle vahvan käsityksen siitä, miten markkinointi voi tukea myyntiä. Markkinointi luo perustan ja lähettää viestin, jonka pohjalta myynti voi sitten rakentaa syvempää ymmärrystä ja auttaa ratkaisemaan asiakkaiden tarpeet. Kun markkinointi ja myynti puhuvat samaa kieltä ja tekevät yhteistyötä, voimme tarjota arvoa asiakkaille ja auttaa heitä löytämään ratkaisuja ongelmiinsa.
Työelämän murroksesta huolimatta ja digitalisaation keskellä Jesse luottaa siihen, että hyviä myyjiä tarvitaan aina.
– Vaikka tekoäly ja muut teknologiat veisivät osan työpaikoista, uskon vahvasti inhimillisen ja tunnepohjaisen puolen säilyvän edelleen tärkeänä. Ihmisillä on luontainen tarve olla tekemisissä toistensa kanssa, ja tunteet sekä henkilökohtainen vuorovaikutus ovat olennainen osa myyntiä ja palvelukokemusta.
Samalla Jesse painottaa, että jokaisen on ensiarvoisen tärkeää pitää oma osaamisensa ajan tasalla.
– Myyntiala muuttuu väistämättä, ja silloin myynnin ammattilaisen on pysyttävä kehityksen kelkassa. MMA tarjoaa työkalut siihen yhdessä paketissa.
Tarjoamme ammatilliseen kasvuusi palveluita ja etuja, jotka on suunniteltu juuri myynti- ja markkinointialan tarpeisiin. Tule tutustumaan MMA:han ››
Jäsenemme ideoivat
Katso, mitä myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset Jesse, Katariina ja Raakel tuumaavat MMA:n jäsenyydestä. 🌱