Veera Saloheimo
Vastavalmistunut Nita: Työelämän riskeihin kannattaa varautua ennalta
Urheilun parissa työskentelevä Nita Ahola liittyi Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:han vastavalmistuneiden edulla. Kaikki edellisten 12 kuukauden sisällä tutkintoon valmistuneet saavat MMA:n jäsenyyden -50 prosentin hintaan 24 kuukaudeksi. Samalla on myös mahdollista liittyä työttömyyskassaan.
– Vastavalmistuneille MMA:n verkostojen suomat kontaktit antavat myös mahdollisuuden luoda uraa, hän vinkkaa.
MMA tarjoaakin Aholan mielestä ylivoimaiset verkostoitumismahdollisuudet.
– Missään muualla ei saa niin laajoja verkostoja kuin meillä. Jos tarvitset apua johonkin, voit soittaa kelle tahansa toiselle jäsenelle. Porukkaa löytyy kaikenlaisista myynnin ja markkinoinnin tehtävistä päällikkötasolta kuluttaja-asiakasmyyntiin ja toisaalta pelkkiin markkinoinnin tehtäviin. Myös ikähaitari on laaja – kaikenikäiset voivat oppia toinen toisiltaan.
Nykyään MMA Kouvolan varapuheenjohtajana toimivan Aholan mielestä ammattiliiton jäsenyys tarjoaa paljon enemmän kuin hän oletti aluksi.
– Tärkeimpiä ovat ehkä liiton ja työttömyyskassan laajat palvelut. Tarjolla on lakimiehen apua, monipuolisia koulutuksia – joita on korona-aikaan saatavilla netissä, mahdollisuus käyttää järjestön lomamökkiä ja hyviä ohjeita.
– Olen huomannut, että monille voi tulla yllätyksenä, kuinka aktiivista toiminta on. Jäsenyys ei merkitse vain jäsenmaksun maksamista säännöllisesti, vaan esimerkiksi meillä MMA Kouvolassa on myös yhteisiä tapahtumia: golfia, teatteria, yhdessä kokkailua, urheilutapahtumia ja niin edelleen.
Tulevaisuuden turvasta kannattaa maksaa
MMA:n jäsenyyteen kuuluu yleensä myös työttömyyskassan jäsenyys. Työttömyyden yllättäessä työttömyyskassan jäsen on oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan, joka on yleensä rutkasti parempi kuin Kelan työttömyysetuudet.
– Työttömyyskassan jäsenyyden tuomasta tulevaisuuden turvasta kannattaa maksaa. Haluan korjata monilla nuorilla olevaa mielikuvaa siitä, että jos joskus jää työttömäksi niin yhteiskunta hoitaa ja rahaa saa ”jostain Kelasta”. Nuorille pitää muistuttaa, että tulevaisuuden työelämän riskeihin kannattaa itse varautua.
Alun perin uusi työkaveri houkutteli Aholan mukaan MMA:han hänen aloitettua nykyisessä työssään kouvolalaisessa jääkiekkojoukkueessa KooKoossa syksyllä 2018.
– Lähdin mukaan ihmisten ja porukan takia. Innostun siitä, miten tekemällä itse jotakin voi vaikuttaa muihin ihmisiin. Se ruokkii onnistumisen tunnetta.
– Urheilumaailma vaatii läsnäoloa 24/7/365. Sitä ei jaksaisi, elleivät ne ihmiset ja ympäristö olisi niin mahtavia kuin ne ovat. Ihmisten mahtavuus pätee myös MMA:han.
Ammattijärjestöjen ja työttömyyskassojen maailma oli tullut Aholalle tutuksi jo hänen toimiessaan ammattikorkeakoulussa opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajana. Opiskelijajärjestöt tekivät yhteistyötä ammattijärjestöjen kanssa.
– Kouvolassa on aina ollut myös oma työläisten kulttuuri ja henki. Omat vanhempani ovat jääneet työttömiksi paperitehtaalta.
Duunissa urheilua eläen ja hengittäen
Päätyönsä KooKoon yhteisöpäällikkönä Ahola sai vielä yhteisöpedagogiopintojen ollessa kesken Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.
– Minulla ei ollut mitään valmiita saappaita, mihin astua, vaan sain luoda itse oman tonttini. Yhteisöpäällikön työhön kuuluu laidasta laitaan vähän kaikkea yhteisöjen kehittämisestä markkinointiin ja tapahtumajärjestelyistä asiakassuhteiden hoitoon, Ahola kertoo.
Kun päätyö kuluu lätkän parissa, sivutyö puolestaan vie moottoriurheilun maailmaan. Aholalla on oma markkinointi-, viestintä- ja some-alan yritys, jonka kautta hän toimii niin kartingin, rata-autoilun kuin rallin ja muun moottoriurheilun parissa.
– Kaikki alkoi siitä, kun opiskeluaikana eräs tuttu lätkäselostaja pyysi tekemään Lapland Rallyyn ralliradiota. Sen jälkeen yksi homma on seurannut toistaan. Kun hoitaa yhden työn hyvin, se vie eteenpäin seuraavaan.
Ahola myös kehittää jatkuvasti osaamistaan. Tällä hetkellä hänellä on menossa urheilumanagerin opinnot Vierumäellä. Aiemmin takataskuun ovat kertyneet muun muassa yhteisömanagerin, sosiaalisen median markkinoinnin sekä koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen tutkinnot.