Yrittäjiksi jo opiskelijoina

Opiskelijat Eemil Hinkka ja Severi Salomaa perustivat RUNO Digitalin, joka auttaa yrityksiä kehittymään somemarkkinoinnin avulla. Koulussa saadut opit voi tuoda suoraan käytäntöön.

Kun Eemil Hinkka ja Severi Salomaa tutustuivat sattumalta opiskelijoiden yrittäjäpiireissä, he huomasivat heti, että kummankin erilaiset taidot olisivat yhdessä hyvä pohja markkinoinnin alan yritykselle.

Orastava unelma yrityksen perustamisesta oli kiinnostanut Hinkkaa ja Salomaata jo tradenomiopintojen alkuvaiheista Tampereen Ammattikorkeakoulussa.

− Bisnesosaamisemme oli silloin vielä heikkoa. Mietimmekin tarkasti, mitä osaamme ja mitä haluamme tehdä, sanoo Hinkka.

Näin syntyi RUNO Digital, joka auttaa yrityksiä kasvamaan ja kehittymään somemarkkinoinnin avulla. Pian lanseerataan myös RUNOn kurssiakatemia. Siinä asiantuntijat tuovat oman osaamisensa tuottavaksi ja skaalattavaksi verkkokurssiksi.

− Brändin suunnitteluun ja verkkosivujen valmisteluun kului alussa aikaa, mutta saimme pian omien verkostojemme kautta ensimmäisen asiakkaan, sanoo Salomaa.

− Lisäksi viime keväänä saimme hyvän kumppanuuden Ylöjärven kaupungin kanssa ja vastaamme Visit Ylöjärven matkailumarkkinoinnista nyt jo toista kesää.

Yrittäjyys kesken opintojen vaatii valmiutta oppia koko ajan uutta, mutta se tuo myös joustavuutta opiskeluun.

Yrittäjäksi ryhtyminen kesken opintojen vaatii Hinkan ja Salomaan mukaan valmiutta oppia jatkuvasti lisää ja kykyä pysyä alan muutosten vauhdissa mukana. Myös tukiverkkojen ja verkoston rakentaminen opiskelupiirin ulkopuolella on ehdottoman tärkeää.

Miehet näkevät, että yrittäjyys tuo opiskeluun myös joustavuutta, kun opinnot voi tuoda suoraan käytäntöön ja päinvastoin opintoihin voi heijastaa omaa kokemustaan yrittäjänä.

− Tärkeintä on ottaa rohkeasti ensimmäinen askel ja miettiä se hyvin. Sen jälkeen edetään askel kerrallaan mieluummin kuin suunnitellaan kaikki kerralla alusta loppuun, Hinkka sanoo.

Miten opiskelijat voivat hyödyntää MMA:ta parhaiten kehittääkseen taitojaan ja verkostojaan?

”Opiskelijoiden kannattaa ottaa kaikki ilo irti MMA:n jäsenyydestä. Koulutuskalenterimme on omien taitojen kehittämiseen kuin aarrearkku täynnä hyödyllistä tietoa. Webinaarimme ovat mainio paikka verkostoitua, joten niissä kannattaa olla aktiivinen chatissa! Some on myös täynnä mahdollisuuksia. MMA:n somekanavilla saat reilusti inspiraatiota ja tietoa myynnin ja markkinoinnin aloilta. Verkostoitua kannattaa myös livenä. Esimerkiksi Myynti- ja MarkkinointiKollektiivien kanssa järjestämme monia tapahtumia vuosittain. Myös Summer of Sales -tapahtumasta saa mainion startin kesään! Paikallisten jäsenyhdistystemme tapahtumatkin, kuten vaikka Myyntibaari -after work Helsingissä, ovat loistavia mahdollisuuksia luoda verkostoa.”

Vinkit antoi MMA:n yhteyspäällikkö Igor Parri.

  • Opinnot: Liiketalouden tutkinto-ohjelma (tradenomi), myynti ja markkinointi, valmistuu vuoden 2024 aikana.
  • Myynnin ja markkinoinnin alalla kiinnostaa: Alan loputtomat mahdollisuudet ja oman luovuuden toteuttaminen.
  • Harrastukset: Kuntosali ja sisustaminen.
  • Opinnot: Liiketalouden tutkinto-ohjelma (tradenomi), myynti ja markkinointi, valmistuu vuoden 2024 aikana.
  • Myynnin ja markkinoinnin alalla kiinnostaa: Jatkuvat uudet trendit ja mahdollisuudet.
  • Harrastukset: Kitaransoitto ja monipuolisesti eri lajit kauden mukaan.