Muistan bisnesenkeliksi siirtyneen Nokian ex-johtajan luonnehtineen erästä sijoituskohdettaan näin. Ihmettelin silloin, että eikö tuota nyt voisi sanoa selkeämmin, esimerkiksi näin: ”yrityksellä on paljon houkuttelevaa osaamista”.
Ei ole mitenkään harvinaista, että myyjien ja asiantuntijoiden kieleen hiipii kummallisia ”implementaatioprojekteja”, ”exit-klausuuleita” ja ”teknologiastackeja”. Ehkä puhujat pelkäävät, että heidän asiansa ei ilman niitä kuulostaisi yhtä asiantuntevalta. Keskimäärin ihmiset kuitenkin ymmärtävät ja arvostavat enemmän tuiki tavallista suomen kieltä.
Törmäsin tänä keväänä mielenkiintoiseen menetelmään, kielen alkusanoihin. Nämä 65 alkusanaa ovat kuin kielen alkuaineita. Ne löytyvät ja ne ymmärretään samalla tavalla kaikissa maailman kielissä. Ne ovat jakamattomia eli niitä ei voi selittää muilla alkusanoilla. Alkusanoilla voidaan selittää muiden sanojen merkitystä.
Alkusanat tuntuvat äkkiseltään kovin tavallisilta (minä, sinä, joku, tässä, lähellä, kaukana, eräs, yksi, moni, kuulla, nähdä, tuntea, kauan, vähän aikaa, aina, jne.) ja määräkin rajoittuneelta. Kun menetelmään tutustuu ja käyttää hieman ajatusta vaikean tai abstraktin asian ilmaisuun näillä kielen alkuaineilla, niin voi löytää erottuvia ja oivaltavia tapoja sanoa asioita.
Mitä hyötyä alkusanoista voisi olla sinulle?
Kuten menetelmän kotisivulla sanotaan ”Jos haluat, että asiasi menee varmasti perille sellaisena kuin sen tahdot sanoa, käytä puheessasi mahdollisimman paljon alkusanoja.” Alkusanoja ei voi selittää muilla sanoilla – ne eivät jätä siis tulkinnan varaa.
Alkusanojen avulla turkulaisen teknoyrityksen tuotekehitysinsinööri voisi periaatteessa selittää Australian aboriginaalillekin, miksi valittu ”teknologiaroadmap” on hyvä ja oikea. Ehkä kannattaa aloittaa kuitenkin kevyemmällä haasteella.
Katso vaikkapa omaa myyntiesitystänne. Käytetäänkö siellä abstrakteja (”strateginen kumppani”) tai tulkinnanvaraisia (”kokonaisvaltainen”) sanoja? Voisitko sanoa asian selkeämmin alkusanojen avulla?
Tässä muutamia esimerkkejä, miten alkusanojen avulla voit sanoa asiasi selkeämmin
- Strateginen kumppani – Olemme lähelläsi hyvinä ja pahoina aikoina ja vielä pitkän ajan kuluttuakin.
- Kokonaisvaltainen – Siinä on kaikki, mitä tahdot ja kaikki, mitä et tiedä, että tahdot.
- Asiakaslähtöinen – Teemme kaikkemme, että näemme, kuulemme ja teemme, mitä tahdot meiltä nyt ja pitkän ajan päästä.
Kaikessa vaikuttamisessa, mukaan lukien myynnissä, sanat ovat työkaluja. Niitä voi käyttää sumuverhona tai täsmätikkoina. Alkusanojen avulla voit varmistaa, että asiasi menee perille sellaisena kuin sen tahdot sanoa.
Alkusanoista, kuten muistakin hyvän esittämisen saloista, voit oppia lisää syksyn Master the Art of Presenting -tapahtumassa.
Kirjoittaja on myyviin myyntiesityksiin ja myynnin digitalisointiin erikoistuneen Havain Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Timo on suomalainen insinööri, joka omaksi onnekseen heräsi myynti- ja markkinointityön merkitykseen riittävän aikaisin. Hän on MMA:n jäsen jo vuodesta 2009.