Katso vinkit, joiden avulla voit helposti päivittää LinkedIn-profiilisi hyvästä loistavaksi:
1. Muista tärkeimmät faktat
Rekrytoijat etsivät profiilistasi lähtökohtaisesti tietoa. Kerro siis LinkedInissä tärkeimmät faktat, jotka kiinnostavat potentiaalisia työnantajia. Lisää profiiliisi ainakin nämä tiedot:
- Yritykset, joissa olet ollut töissä
- Aloitus- ja lopetuspäivät
- Aikaisemmat tittelit eri yrityksissä
- Lyhyt kuvaus tärkeimmistä työtehtävistäsi ja saavutuksistasi
2. Lisää tiivistelmä
Profiilin alussa näkyvä summary eli tiivistelmä / esittely on yksi tärkeimmistä elementeistä sivullasi. Tiivistelmässä kannattaa tuoda esille lyhyesti nämä kolme asiaa: kuka olet, mitä olet tehnyt ja mitä osaat tehdä. Tiivistelmään mahtuu 2000 merkkiä, mutta kannattaa pohtia, miten saat kerrottua olennaiset asiat lyhyesti ja kiinnostavalla tavalla.
Tiivistelmässä voi ja kannattaa käyttää luovuutta. Voit esimerkiksi laittaa alkuun lyhyen teaserin eli lauseen, joka herättää lukijan mielenkiinnon. Tuo esille tekstissä erityisesti motivaatiotasi ja persoonaasi.
3. Profiili- ja kansikuvat
Kuva kiinnittää huomion ja antaa sinusta hyvän ensivaikutelman rekrytoijalle. Hyvä vinkki on näyttää samalta kuin olisit menossa työhaastatteluun. Onnistunut LinkedIn-kuva on:
- Kuva vain sinusta. Unohda kaverikuvat, rekrytoijan tulee tietää, kuka on kyseessä
- Ammattimainen ja asiallinen. Jätä filtterit ja selfiet Instagramiin
- Muista myös hymyily ja ystävällinen katse, ei tarvitse olla vakava!
Kansikuva on toinen hyvä tapa erottua ja tuoda persoonaa esiin profiilisivulla. Mitä visuaalisempi sivusi on, sen parempi. Kansikuvassa voit näyttää projektin, joka sinulla on parhaillaan käynnissä, kertoa harrastuksistasi, ohjata vierailemaan kotisivullasi tai tuoda esille käynnissä olevaa yrityksenne kampanjaa.
4. Kerro uratarinasi
Varmista, että työhistoriasi on selkeästi avattu eikä sisällä aukkoja. Helpota rekrytoijan työtä ja kerro uratarinasi lyhyesti ja selkeästi LinkedInin avulla. Kun katsot profiiliasi, pohdi näitä asioita:
- Kertooko työkokemuksesi osaamisen karttumisesta ja uralla etenemisestä?
- Tuoko tiivistelmä lisätietoa työhistoriasi tueksi?
- Mikä on työurasi seuraava askel? Profiilistasi pitäisi tulla esille, mihin suuntaan olet urallasi matkalla.
5. Tuo esille verkostoasi
Rekrytoija haluaa nähdä, minkälaisia ihmisiä tunnet edellisten työpaikkojesi kautta ja minkälainen ammatillinen verkosto sinulla on. Ideaali tilanne on, jos rekrytoija tuntee jo jonkun sinun verkostostasi. Verkostosi kasvaa pikkuhiljaa, joten muista pitää yhteyttä uusiin ja vanhoihin tuttuihin sekä työkavereihin säännöllisesti.
6. Valitse oikeat taidot
Lisää skills -osioon mahdollisimman monta sellaista taitoa ja osaamisaluetta, joista haluat muiden tietävän ja joissa tiedät olevasi hyvä. Jos olet myyntitehtävissä, muista mainita myös mitä CRM-työkaluja osaat käyttää tai miten hyvin tunnet omaa toimialaasi. Voit myös järjestää taidot niin, että ensimmäisenä listassa näkyvät ne taidot, joista olet eniten ylpeä.
7. Liity oman alasi ryhmiin
Oletko jo ottanut huomioon LinkedInin groups -osion eli ryhmät? Löydät ne sivun yläosasta interests -kohdan alta. Ryhmissä pääset verkostoitumaan muiden samanhenkisten ihmisten kanssa, keskustelemaan toimialan tilanteesta, kehittämään omaa brändiäsi ja oppimaan uutta muilta ammattilaisilta. Ryhmissä kannattaa siis rohkeasti osallistua ja luoda keskusteluja.
Useissa LinkedIn-ryhmissä julkaistaan paljon työpaikkailmoituksia, jotka löydät jobs tai job discussions –välilehdiltä. Jos et keksi mihin ryhmiin liittyä, käy katsomassa oman verkostosi ja alasi gurujen profiileja ja katso mihin ryhmiin he kuuluvat.
Seuraa myynnin ja markkinoinnin työpaikkoja LinkedInissä
Nyt voit seurata myynnin ja markkinoinnin työpaikkailmoituksia myös LinkedInissä. Palvelusta löydät tällä hetkellä työpaikkasivut opiskelijoille, ammattilaisille ja johtajille:
https://www.linkedin.com/company/myynnin-ja-markkinoinnin-opiskelijat
https://www.linkedin.com/company/mma-päälliköt
https://www.linkedin.com/company/mma-executive
Sonja Heikkilä
Kirjoittaja on Skyhood Oy:n Marketing Manager. Hän vastaa työnhakupalvelu Duunitorin markkinoinnista ja sisällöntuotannosta.
Twitter @sonjaheikkila.