Autoilun kehitykseen liittyvä kirjoittelu käy kierroksilla. MM-kisojen hengessä voisi käyttää termiä ”yliloikka”. Kirjoittajat tuntuvat kilpailevan siitä, kuka hyppää visioissaan vaikkapa dieseleiden kieltämisestä pisimmälle – yliloikkaa kaihtamatta.
Saan aika ajoin kyselyjä MMA:n jäseniltä autojen verotuksen ja kilometrikorvausten kehityksestä. Ne asiat askarruttavat, kun paljon työssään ajava on vaihtamassa autoa tai tekee valintaa oman auton ja työsuhdeauton välillä. Vastaukseni ovat enemmänkin nykytilanteen keston arviointia ja tulevaisuuden arvailua, kuin täsmällistä tietoa.
Kyselyt ovat hieman lisääntyneet. Syynä ovat tempoilevalta vaikuttava autoilun verotus ja autoilua koskevien kirjoitusten yliloikat.
Sähköautot tulevat ja dieselit kielletään! Kyllä: sähköautojen ensirekisteröinnit ovat seitsenkertaistuneet viidessä vuodessa! Niitä oli siis rekisteröity viime vuonna peräti 223 kappaletta.
Samaan aikaan bensa- ja dieselautoja rekisteröitiin noin 117 000. Määrissä on valtava ero. Dieselin kuolemaa odottavalle tulee aika pitkäksi – kannattaa varata urheilujuomaa pulloon.
Sähköautot tulevat varmasti, mutta missä ajassa merkittäväksi määräksi? Muutokseen menee vähintään 20 -30 vuotta, sillä Suomessa ei autokanta kovin nopeasti uudistu. Ja siirtymän jälkeen aletaan muuten sähköautoilua verottaa. Autoilun ympäristötase siis paranee, mutta autoilu tuskin paljon halpenee pitkässä juoksussa. Sen havaitsee, jos katsoo autoverotuksen aikaisempia askelmerkkejä.
Dieselit rullaavat vielä pitkälle, niin vuosissa kuin sähköautoon verrattavassa toimintasäteessäkin. Ihmisiä tuskin voidaan kieltää käyttämästä omaisuuttaan. Ounastellut myynti- ja käyttökiellotkin perustuvat tilanteisiin maissa, joissa on Suomea enemmän ongelmia dieseleiden saastepäästöistä.
Ladattavien hybridien kehitys ja niiden hankintahintojen putoaminen saattavat nyt olla tärkeimpiä niistä asioista, joita autoilun penkkiurheiluammattilaisen kannattaa seurata.
Sähköön siirtyminen voimanlähteenä on hyvä asia, mutta realismia pitää olla niin kisamatkalle lähtijällä kuin tuloskehityksestä kirjoittajalla. Dopingia löytyy niin dieselin kuin 100 metrin juoksijoidenkin historiasta, mutta matka jatkuu silti molemmilla.