Mikä mättää yrityksen sisältömarkkinoinnissa, kun viikoittainen blogikirjoitus saa aikaan pari hassua tykkäystä ja jonkin kummallisen kommentin? Ketään ei tunnu kiinnostavan yrityksen palveluihin liittyvät B2B-markkinoinnin sisällöt, ja myynti kyselee turhaan liidien perään.
Edellä kuvattuihin sisältömarkkinoinnin haasteisiin törmäsimme useaan otteeseen, kun haastattelimme kollegani Laura Pääkkösen kanssa B2B-yritysten markkinointi- ja myyntipäättäjiä.
Joitakin vuosia sitten alettiin puhua sisältömarkkinoinnista ja B2B-brändit rynnistivät innolla perustamaan yritysblogeja. Myös videoita ja webinaareja kokeiltiin. Pian tilanne oli se, että ihmisten somefeedit alkoivat täyttyä puuduttavista blogikirjoituksista ja muista sisältöpostauksista, jotka kaikki muistuttivat toisiaan. Perusvarma ja kädenlämpöinen sisällöntuotanto hukkui massaan, eikä toivottuja tuloksia saavutettu.
Bloggaajat ja tubettajat toivat tehoa vaikuttajamarkkinointiin
Monissa B2C-yrityksissä sisältömarkkinoinnin haasteisiin hoksattiin oivallinen ratkaisu jo vuosia sitten: alettiin panostaa human-to-human-markkinointiin, eli markkinoimaan ihmisiltä ihmisille. Vaikuttajien kautta yritysviestintään saatiin tunteisiin vetoavia tarinoita, kiinnostavia kasvoja ja mielenkiintoisia persoonia.
Vaikuttajamarkkinointi toi ihan uudenlaista tehoa B2C-yritysten markkinointiin bloggaajat ja tubettajat edellä. Tällä hetkellä kasvavana trendinä nähdään muun muassa Instagramin monipuolinen hyödyntäminen, podcastit ja painotuksen siirtyminen pitkäaikaisiin brändilähettiläsyhteistöihin yksittäisten vaikuttajakampanjoiden sijaan.
Mainostajien Liiton viime vuonna jäsenilleen tekemästä kyselystä selviää, että 72 % vastaajista on käyttänyt vaikuttajamarkkinointia omassa viestinnässään. Mainostajista 68 % koki vaikuttajamarkkinoinnin tulokselliseksi. Iso osa markkinointipäättäjistä aikookin kasvattaa vaikuttajamarkkinoinnin panostuksia vuoden 2019 aikana.
Miten B2B-yritykset hyötyvät vaikuttajamarkkinoinnista?
Puolitoista vuotta sitten aloimme pohtia, mikseivät myös B2B-yritykset voisi hyödyntää vaikuttajamarkkinointia. Kyllähän myös B2B-puolella päätöksiä tekevät käyttävät sosiaalista mediaa kasvavalla innokkuudella ja seuraavat oman alansa vaikuttajia etenkin ”ammatillisissa” somekanavissa LinkedInissä ja Twitterissä mutta usein myös ”henkilökohtaisemmissa” kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa.
Emme nähneet mitään syytä sille, miksei human-to-human -markkinointi toimisi myös yritysasiakkaita palveleville brändeille. Niinpä päätimme perustaa Suomen ensimmäisen B2B-vaikuttajamarkkinointitoimiston, Bonfire Agencyn, yhdessä Laura Pääkkösen ja Joonas Villasen kanssa.
Oletuksemme osui oikeaan: olemme Bonfiren ensimmäisen vuoden aikana päässeet palvelemaan lukuisia B2B-brändejä vaikuttajamarkkinoinnin ensimmäisissä kokeiluissa. Hyödynsimme B2B-markkinoinnissa asiakkaan toimialan kovimpia vaikuttajia, jotka puhuivat omilla kasvoillaan ja asiantuntemuksellaan. Aloimme saavuttaa toivottuja tuloksia ihan uudenlaisella tehokkuudella.
Olemme päässeet tekemään video- ja podcast-sarjoja asiakkaillemme ajankohtaisista aiheista yhteistyössä yrityksen toimialan kiinnostavimpien vaikuttajien kanssa. Lisäksi olemme saaneet suunnitella ensimmäisiä brändilähettiläskonsepteja asiakkaittemme ja Bonfiren bisnesvaikuttajien välille.
Näistä vaikuttajamarkkinoinnin kokemuksista ja opeista kerron tarkemmin perjantaina 22. maaliskuuta MMA:n järjestämässä vaikuttajamarkkinoinnin tehovalmennuksessa Helsingissä. Toinen vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija tilaisuudessa on PING Helsingin Inna-Pirjetta Lahti. Lämpimästi tervetuloa mukaan!
Kirjoittaja on B2B-vaikuttajamarkkinointitoimisto Bonfire Agencyn markkinointijohtaja ja perustajaosakas.