Minulla on ollut ilo toimia Turvassa jo 15 vuoden ajan myynnin parissa eri tehtävissä, niin esimiehenä, varsinaisena myyjänä, tiimin vetäjänä kuin vastuualueen päällikkönä. Olen siis päässyt tarkastelemaan myynnin maailmaa monista eri kulmista.
Tänä päivänä varmasti jokaisen yrityksen pyrkimyksenä on pitää asiakas keskiössä. Tämä on sisäistetty hyvin. Entä sitten myynti? Sitä tiiraillaan edelleen usein turhan kapeasta näkökentästä. Myyntiä eivät tee ainoastaan ne työntekijät, jotka ovat suorassa kontaktissa asiakkaiden kanssa ja joilta asiakas ostaa esimerkiksi vakuutustuotteen.
Myyntikoneisto ei rajaudu pelkästään näihin työntekijöihin, vaan siihen kuuluu koko yrityksen tai organisaation henkilöstö. Myyntiähän on tavallaan myös työ eri järjestöissä. Siinä tuotetaan lisäarvoa asiakkaiden sijaan jäsenille. Tällaisen viestin omaksuminen ja vieminen läpi voi ollakin hieman vaikeampaa ihan missä tahansa organisaatiossa.
Myynnillinen näkökulma tulee olla juurrutettu yrityksen kulttuuriin. Jos et ole itse suoraan asiakasrajapinnassa, niin työtehtäväsi mahdollistaa ja tukee myyntiä. Tämähän on yksinkertaista, ainakin teoriatasolla.
Olemassa olevasta asiakkaasta huolehtiminen on erittäin tärkeää, ja siihen työhön pitää panostaa koko ajan enemmän. Mutta hei, tämähän on myös myyntiä! Myyntiä on myös se, että yrityksen piha-alue pidetään siistinä ja turvallisena. Samoin myyntiä on se, että henkilökunnalla on terveellinen ja tehokas tapa nauttia lounasta tai saada apua tarvittaessa työterveyshuollosta. Myyntiä on niin ikään se, että kehitetään uusia järjestelmiä ja palvelumuotoja.
En voi myydä kaverilleni vakuutusta, silti aina kun heillä tulee kysyttävää vakuutuksista, he ovat yhteydessä minuun. Olen myyjä vapaa-ajallanikin.
On digiä, verkkokauppaa, robottia ja CRM-järjestelmää, maailma muuttuu koko ajan ja samalla henkilöstön työtehtävät ja -välineet jatkuvasti. Onko uudessa maailmassa mitään työtehtävää, joka ei ole myyntiä?
Ei ainakaan pitäisi olla.
Kirjoittaja on Turvan liittoasiakkuuspäällikkö.