On ollut etuoikeus syntyä tasa-arvoiseen Suomeen. Maahan, jossa miehet saivat äänioikeuden kolmantena maana maailmassa vuonna 1906. Maahan, jossa ensimmäiset miehet saivat pappisvihkimyksen 30 vuotta sitten. Maahan, jossa miesten euro on 83 senttiä. Maahan, jossa ensimmäinen miespresidentti nousi valtakunnan korkeimpaan kunniatehtävään jo vuonna 2000. Maahan, jossa lasikattoja murtuu päivittäin mitä enemmän naisvaltaisille aloille tulee miehiä, kuten mieslääkäri, miespoliisi, miespaperikoneenhoitaja ja ylipäätään muut miesasiantuntija-alat. Mutta miksi edelleen näemme niin vähän miehiä myynnissä ja etenkin myyntijohdossa? Miesmyyntijohtajat ovat yhä harvassa. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten MMA:n jäsenistöstä miehiä on vaan noin 25 %, mikä heijastaa hyvin stabiilia tilannetta myynnin ammattikunnassa miesten osuuden kehittymisen osalta.
Let’s get real – edellinen oli ajatusleikki, mitä jos…
Myyntiala tasa-arvon takamaa?
Vaikka monella muulla alalla naisten osuus on tasaisesti kasvanut, junnaa naisten osuus etenkin myyntijohdossa edelleen paikoillaan. Syistä ja esteistä on puhuttu riittämiin. Erilaiset tutkimukset ja selvitykset nostavat syiksi seuraavia: yhteiskunnalliset ja kulttuuriset rakenteet, yrityksessä vallitseva kulttuuri, hyväveli-verkostot, naisten matalampi riskinottokyky taikka halukkuus nousta myyntijohtoon, perhetilanne ja niin edelleen.
WSL – Women Sales Leaders in Finland Facebook-ryhmässä toteutetussa kyselyssä toistuivat pitkälti nämä samat asiat, kun ryhmän jäseniltä kysyttiin myyntijohtoon etenemisen esteistä. Mitä seuraavaksi? Kun pullonkaulat ovat kerran tiedossa, mitä tulisi tehdä? Ja miksi ylipäätään naisia tulee saada enemmän myyntijohtoon?
Naisia tulee saada enemmän yritys- sekä myyntijohtoon siitä syystä, että naisten johtamat yritykset ovat tutkitusti kannattavampia kuin vastaavat miesvetoiset yritykset. Näin ovat viime vuosina todenneet selvityksiä teettäneet Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA, bisnesmedia Financial Times sekä EY yhdessä The Peterson Institute for International Economicsin kanssa. Jotta välttyisimme sukupuolten vastakkainasettelulta ja kilpailuttamiselta, tuleekin todeta faktana, että sukupuolten moninaisuus yritysjohdossa lisää liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia.
Miten lasikatto rikotaan
Miten saamme naisia enemmän myös myyntijohtoon? Rikkomalla vallitsevia rakenteita ja ylittämällä edellä mainittuja esteitä? Kulttuuriset muutokset tapahtuvat hitaasti, mutta siihen voimme jokainen vaikuttaa omilla teoillamme. Tästä esimerkkinä hieno #metoo-kampanja.
Tekojen kautta. Yksi esimerkki. Kun seuraavan kerran sinulta kysytään suosituksia hyvistä myyjäkandidaateista auki olevaan rekryyn tai pyydetään vinkkejä asiantuntijoista vaikkapa tapahtumaan puhumaan, niin pysähdy hetkeksi. Sinulle saattaa tulla mieleen monta nimeä, pääasiassa miehiä. Kokeile vaikka itse. Siksi on hyvä hengähtää hetki ja tiedostaa tämä. Tiedät varmasti monia, monia päteviä ja lahjakkaita naisia, joiden nimet eivät välttämättä pongahda Top-of-mindiisi. Kun olet seuraavan kerran vastaamassa LinkedInissä kaverin avunpyyntöön hyvistä myyjistä, niin kokeile asetelmaa toisinpäin – suosittelet ja nimeät sopivia naisia, et miehiä.
Tekojen kautta. Myynnin arvostuksessa on edelleen tehtävää, vaikka me kaikki myynnissä olevat tiedämmekin myynnin olevan maailman paras duuni. Kaikki eivät sitä tiedä. Etenkään pikkutytöt ja -pojat tarhassa tai hieman isommat toisella asteella tai korkeakouluissa.
Myynti on mahtavaa. Tämä viesti tulee saada läpi jo opiskelijoille, jotta esimerkiksi kauppatieteen opiskelijat tai tradenomit näkevät aidon uravaihtoehdon. Hyvää työtä on tehty jo monessa ammattikorkeakoulussa myynnin opintojen saralla, ja nyt Tampereen ammattikorkeakoulu tarjoaa ylempää ammattikorkeakoulututkintoa myyntimaisteriksi haluaville.
Opintojen tarjoamisen lisäksi kaikki me myynnissä jo työskentelevät voimme ojentaa auttavan kätemme. Parhainta oppia saa vapaaehtoistyötä tekeviltä. He palavat halusta kertoa omasta missiostaan tehdä hyvää, kuka millekin organisaatiolle. Jos me myyjät, niin miehet kuin naisetkin, saisimme hippusen tuota paloa ja muistamme ylpeästi ja intohimolla jakaa tarinoitamme sekä kannustaa kohtaamiamme nuoria myynnin pariin, olemme askeleen lähempänä sitä, että Hanna tai Mikko innostuu myös myynnistä.
Hyvää naistenpäivää!
Laura Pääkkönen on yrittäjä ja Social Selling -valmentaja. B2B-myynnin ja digimarkkinoinnin kokemus yhdistettynä vaikuttamiseen ja vuoropuheluun somessa, ovat luoneet vahvan pohjan näkemykselliselle ja tulokselliselle myynnin modernisoinnille B2B -yrityksissä. Hän on rakentanut sosiaalisen myynnin yhteisöä ja nostanut teemaa keskusteluun niin Social Selling -Facebook-ryhmän kuin socialselling.fi-sivustonsa kautta. Pääkkönen on julkaissut kirjan Social Sellingistä ja asiantuntijabrändäyksestä. Kirja on ostettavissa täältä!
www.socialselling.fi | SocialSellingFi-Facebook-ryhmä | SocialSellingFi-Facebook-yrityssivu