Me suomalaiset olemme aika ratkaisukeskeinen kansa. Edelleen ajatellaan, että joku väline hoitaisi itsestään myynnin puolestamme tai että tuotteen tai välineen jatkuva kehittäminen tekee siitä niin ainutlaatuisen, että se revitään käsistä. Ihan niin kuin uskottaisiin, että ”kun meillä on tää markkinoinnin automaatio kunnossa… kun meillä on tää crm kunnossa… kun me ollaan aktiivisia somessa…”, niin sitten ei enää ole tarvetta perinteiselle vaikuttamiselle, vaan homma toimii itsestään. Tai että sosiaalinen myynti olisi vain verkossa tapahtuvaa tekemistä. Niinpä. Mutta ei se näin mene.
Myyminen ei ole mitään muuta kuin vaikuttamista, sen kaikessa vaikeudessaan ja ihanuudessaan. Se on myynnin ”vanha totuus”. Ja se on enemmän kuin paikallaan muistaa tässä tämän päivän nopeasti muuttuvassa maailmassa. Ainoa ero aiempaan on se, että tänään voit olla sosiaalinen entistä useammalla tavalla. Välillä tosin tuntuu, että ne perinteiset sosiaalisuuden muodot ovat unohtuneet.
Pahimmillaan some-kanavien aktiivistit ovat aivan samassa tilanteessa, kuin huonossa ”perinteisessä” myyntityössä. Hommasta puuttuu täysin vuorovaikutuksellisuus, ammattimaisuudesta ja systemaattisuudesta puhumattakaan… eli mitä se tarkoittaa, mikä on merkitys ihmiselle, asiakkaalle. Jos et osaa vaikuttaa ihmisiin oikein, oikealla hetkellä, oikeaa ratkaisua – ihan sama missä kanavassa tai millä välineellä – olet tyrkyttäjä.
Social Seller on sosiaalinen muuallakin kuin verkossa
Myyminen on vaikuttamista, ja tämän päivän kanavat tekevät vaikuttamisen todella helpoksi. Mutta, verkko ja erilaiset sosiaalisen median kanavat ovat vain yksi Social Sellingin, sosiaaalisen myynnin elementti.
Vaikuttamaan pitää pystyä sekä hyvillä perinteisillä tavoilla, kuten nyt vaikkapa kasvotusten, ryhmissä tai sähköpostitse ja puhelimessa (jotka muuten ovat olleet meidän jokaisen taskussa vasta reilut kymmenen vuotta…) – mutta myös verkossa, uusilla sähköisillä sovelluksilla ja sosiaalisen median kanavilla. Tai ainakin hyvän myynnin tekijän kannattaa hyödyntää kaikki keinot olla entistä aktiivisempi ja asiakkaan iholla, olla tietoisempi asiakkaan asioista jo ennen tapaamista jne.
Uudet kanavat antavat mahdollisuuden olla entistä aktiivisempi ja vuorovaikutteisempi. Ne parantavat myyjän tekemisen laatua, kun on paitsi löydettävissä asiakkaiden näkökulmasta, ja pystyy tuottamaan asiakkaille lisäarvoa ilman että on tavattu; voi helposti seurata ostavien asiakkaiden touhuja, kiinnostuksenkohteita ja agendaa.
Verkostoitua voi edelleen muutenkin kuin verkossa, ihan livenä, jopa esittäytyen. Yhteisöllisyys nostaa taas entistä enemmän päätään esille myös busineksessä. Sharing is caring! Asiakkaiden kanssa ollaan mukana monessa eri foorumissa, eikä kaikesta tarvitse ottaa aina heti maksua. Kyllä se myynti seuraa perästä.
Sosiaalisuus ei ole oman erinomaisuuden esittelyä
Sosiaalinen myyjä on aktiivinen ja vaikuttaa livenä ja verkossa. Molempia pitää pystyä tekemään aktiivisesti, mutta myös sisältöä ja arvoa tuottavasti. Pelkkä aktiivisuus tyhjällä sisällöllä on tyhmää. Oikeastaan huonompi yhtälö on vain ei-aktiivisuus tyhjällä sisällöllä. Sosiaalisen median kanavat ovat pullollaan omaa itseään, tuotetta, palvelua, ratkaisua, kirjaa tms. tyrkyttäviä henkilöitä, valitettavasti. Aidosti sosiaaliselle myyjälle on siis tarjolla loistava mahdollisuus!
Ammattimainen myyjä on mukana asiakkaan ostamisen matkassa. Tunnistaa ne kohdat, koska on syytä olla yhteydessä, vaikkapa tarttua puhelimeen, milloin on syytä tavata asiakas – ei kaikkea henkilötason vaikuttamista pysty tekemään verkossa.
Sosiaalinen myynti ei ole someilua pelkällä omalla henkilöbrändillä, omien ratkaisujen/tuotteiden ja palveluiden esille tuomista tai verkostoitumista.
Sosiaalinen myynti on ennen kaikkea sitä, että olet asiakkaan asialla. Se on aitoa vuorovaikutusta. Rakennat luottamusta. Autat asiakastasi. Pidä verkostot hengissä ja tapaa asiakkaitasi! Kun tuot aidosti arvoa asiakkaallesi, näkyy se väistämättä ennen pitkää myös omassa tuloksessa. Siis myyntituloksessa.
Mies ja puhelin -periaatteella ei pelkästään pärjää
Menestyvä myyjä ei pärjää yksin. Myyjän pitää tänään pystyä vaikuttamaan asioihin ja ihmisiin myös oman organisaation sisällä.
Välillä puhutaan etätyön mahdollisuudesta tai mahdottomuudesta vähän liiankin paljon. Totta kai myyjän pitää olla paljon liikkeessä ja asiakkaalla. Ja tietenkin etätyömahdollisuus pitää olla, silloin kun on sen tarve ja paikka.
Mutta myyjän pitää olla ja näkyä myös omalla toimistolla. Saamassa ja jakamassa tietoa, kehittymässä ja kehittämässä uutta, tekemässä yhdessä. Tiimityö ja yhteisöllisyys onneksi onnistuvat tänään teknologian avulla, vaikkei livenä läsnä oltaisikaan. Mies ja puhelin -periaate ei ole tuottavaa koko talon tasolla, eikä useimmiten asiakkaillekaan.
Niin kauan, kun ihminen on se, joka kiinnostuu ja ostaa, niin ihmisen pitäisi olla keskiössä. Kannattaa ensin harjoitella ihmisiin vaikuttaminen. Human-to-human, se mitä tapahtuu vuorovaikutuksessa. Kun hallitset ihmisiin vaikuttamisen (miten keskustelua käydään, kysymysten käytön, vastustuksen käsittelyn…) omana persoonanasi ja osaat hyödyntää erilaisia kanavia niiden mahdollisuuksilla ja ehdoilla, sitten puhutaan hyvästä sosiaalisesta myynnistä.
Kirjoittaja on myynnin tekijä, kehittäjä ja valmentaja Mercuri International Oy:ssä. Myyjänä hän uskoo tuovansa arvoa asiakkailleen, koska hänen tavoitteellisuutensa takaa ehdottoman sitoutumisen kaikkiin hankkeisiin ja tekemiseen. Tämän miehen mielestä ”motivaatio on sitä, että unelmien ylle puetaan työhaalarit.” Myynti on vaikuttamista, ja siitä pitää myös nauttia. Enjoy Sales!