Olen itse saanut mahdollisuuden tutkia työssäni suomalaisten myyntiorganisaatioiden myyntityön tekemistä sekä asiakkaiden odotuksia myyntikohtaamisille. Tutkimustulokset ovat karua luettavaa suomalaisittain. Asiakkaat nimittäin odottavat ihan eri asioita tapahtuvan myyjän ja asiakkaan kohtaamisissa, kuin mitä myyjät.
Jossain asioissa osapuolet ovat samaa mieltä, sillä sekä myyjien ja ostajien mielestä kohtaamisissa on tärkeää rakentaa hyvä keskusteluyhteys. Lisäksi yhteinen ymmärrys löytyy siitä, että myyjällä tulee olla osaamista ja experttiyttä omalla alallaan. Myös vuorovaikutuksellisesti on tärkeää, että molemmat osapuolet osaavat muokata omaa toimintaansa suhteessa toisen toimintaan henkilökohtaisella tasolla. Oman toiminnan muokkaaminen on tärkeää molempien mielestä myös kohtaamisissa kilpailukykyä edistävää ratkaisua yhteistyössä rakennettaessa.
Hälyttävää mielestäni on se, että asiakkaat odottavat syvää heidän toimialansa tuntemusta, innovatiivisia näkökulmia, myyjäorganisaation halukkuutta yhteistyöhön, pitkäjänteisen asiakassuhteen rakentamista sekä asiantuntemusta tuoda uusia näkökulmia asiakasyrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Nämä ovat siis asioita, jotka tutkimushankkeemme mukaisesti eivät asiakaskohtaamisissa toteudu. Mitä mieltä sinä olet? Toteutuvatko sinun asiakaskohtaamisissasi?
Odotan jo innolla, miten Best Seller Competitioniin 14.4. osallistuvat 24 opiskelijaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta ja Turun ammattikorkeakoulusta kohtaavat aidon asiakkaan roolipeleissä. Miten he osoittavat asiakkaan toimialan tuntemusta, sitoutuneisuutta ja miten he rakentavat tulevaa asiakasyhteistyötä? Uskaltaisin veikata, että aika paljon paremmin kuin moni konkarimyyjä.
Ota haaste vastaan, ilmoittaudu rohkeasti mukaan Best Seller Competitioniin meille Haaga-Helia Pasilaan 14.4. klo 14.00 tämän linkin kautta.
Ps. Jos et pääse paikalle, finaalilähetyksen seuranta on myös mahdollista virtuaalisesti! Lue lisää sivuiltamme: www.bestsellercompetition.fi