Neljä tärppiä väkevään myyntisivuun 2020

Kilpailu huomiosta näin informaatioähkyn aikakaudella on kovempaa kuin koskaan.

Loputon ärsykepommitus sokaisee meidät, ja huonosti suunniteltu myyntisivu ei luonnollisesti tuo kauppaa (ja voidaan muutenkin luokitella lähinnä datasaasteeksi).

Reippaan puolen vuosikymmenen erikoistumisella myyntisivujen optimointiin, tässä neljä suurinta vinkkiäni tehon nostoon sivullasi.

1. Myyntisivun alkunäkymä eli niin sanottu above the fold

Tämä on vaatimattomasti myyntisivusi tärkein osa, joka määrittää muun muassa kaiken.

Toimivan myyntisivun mekaniikka on simppeli – se, mitä ihminen ensimmäisenä näkee sivullasi, määrittää sen jatkaako hän lukemista vai poistuuko saman tien sivulta.

Tätä kävijän poistumista eli pois pomppaamista kutsutaan englanniksi nimellä bounce, ja se näkyy Google Analyticsissä kohdassa Bounce rate.

Ja ainoa tapa saada ihminen jatkamaan sivun tutkimista on kertoa asian ydin hänelle kiinnostavassa (selkeässä) muodossa.

Itse suosittelen tähän WHO-WHY-WHAT-HOW-kaavaa (kuvassa alla).

Ja kuten yllä olevassa kuvassa näkyy, niin tällainen ihmisiä liikuttava viesti koostuu neljästä eri elementistä:

  1. For WHO? – Kenelle palvelu/tuotteesi on suunniteltu
  2. WHY should I care? – Miksi minun pitäisi välittää tuotteestasi (eli mikä on sen hyöty käyttäjälle)
  3. WHAT it is about? – Mihin kontekstiin tuotteesi liittyy ­ eli kerro tarkemmin MITÄ se on?
  4. HOW can I get it? – Niin simppeliä, mutta silti usein unohtuu. Eli mitä minun tulee tehdä päästäkseni siihen käsiksi.

Eivätkä nämä neljä elementtiä oikeasti edes liity vain markkinointiin, vaan samat palikat löytyvät (eri nimillä) niin politiikasta, journalismista, tarinankerronnasta kuin myös johtamisesta.

Jos haluat kuulla syvemmin aiheesta, niin katso tästä 30 minuutin mittainen video aiheesta MMA:n sivuilla. Videolla käyn yksityiskohtaisesti läpi kaavan käytön ja annan lisää vastaavia esimerkkejä.

2. Message match eli yhdenmukainen viesti läpi myyntiputken

Muista varmistua siitä, että myynti- tai laskeutumissivusi alkaa samalla viestillä, jonka sivulle itsensä klikkaava ihminen viimeisenä näki.

Eli jos ajat trafiikkia sivullesi Facebook-mainoksesta, tulee myyntisivusi alkaa samalla pääviestillä, joka oli FB-mainoksesi ydin.

Katso kuva alla:

Jos myyntisivu alkaa jollain muulla kuin loogisella jatkumolla ihmisen mielessä olevalle tarinalle, hän luulee tulleensa väärälle sivulle ja poistuu.

3. Oma myyntisivu jokaiselle tuotteelle ja/tai kampanjalle erikseen

(HUOM! Myöskin yllä mainittu kohta kaksi eli message match on mahdollista toteuttaa vasta, kun jokaiselle tuotteelle tai kampanjalle on oma myyntisivu.)

Dedikoitu eli ikioma myyntisivu on ajatuksena simppeli, mutta poissa olles saan se tulee tuhoamaan minkä tahansa myyntikampanjan tehon.

Tässä pari yleistä ongelmatilannetta:

  • Verkkokaupoissa usein näkee mainoksen johtavan yleiselle kategoriasivuille. Eli jos mainoksessa on ollut vaikka miesten Adidas Superstar -kengät, niin linkki ei viekään suoraan kyseiseen kenkämalliin, vaan yleiseen miesten kengät -osioon, josta on mahdotonta löytää näkemäänsä mallia tuhansien tuotteiden joukosta.
  • Klassinen trafiikin ajaminen koko verkkosivuston etusivulle (engl. home page) ampuu markkinointibudjetit taivaalle em. syistä (pois lukien tapaukset, joissa etusivu toimii pääasiallisena myyntisivuna).

4. Dedikoitu eli ikioma myyntiputki jokaiselle ostajapersoonalle

Puhu kaikille, niin et puhu kenellekään – geneerisyys on fataalia!

Tämä neljäs pointti ei ihan hirveästi lisäselittelyjä kaipaa.

Jos pakkoahdat kaikki eri ostajapersoonasi samaan myyntiputkeen, tuloksena ei voi olla muuta kuin mahalasku.

Ja tämä korostuu erityisesti vuonna 2020 (ja siitä eteenpäin informaatiopommituksen määrän yhä kiihtyessä).

Internet-bisneksen alkuaikoina yhden myyntisuppilon strategia oli vielä validi kilpailun vähyydestä johtuen mutta ei enää.

Yllä olevassa kuvassa havainnollistus dedikoiduista myyntiputkista jokaiselle ostajapersoonalle erikseen.

Entä haluatko itse nostaa myyntisivujesi tehoa?

Katso tästä 30 minuutin mittainen syvempi videoesitykseni aiheesta MMA:n sivuilla.

PS. Voit oppia minulta vielä lisää lukemalla blogiani osoitteessa myyntisuppilolurjus.fi tai lisäämällä minut LinkedIn-kontaktiksi tästä.