Myynti ja markkinointi ovat monessa suomalaisessa yrityksessä jollakin tapaa lapsipuolen asemassa. Kun ajat huononevat ja liikevaihto laskee, leikataan myynti- ja markkinointipanostuksista sekä vähennetään tekevää joukkoa. Vaikka sama myynti- ja markkinointiporukka ja toimintatapa ovat tehneet tulosta aiemmin. Ja kun oikeasti siinä olisi koneisto, jota virittämällä pitäisi hakea tietä parempaan.
Mainostoimistoveteraani Ami Hasan näkee, että pohjoismaisessa markkinointivertailussa Suomi häviää kaikilla mittareilla muille. (Mainostaja 3/2015.) Ja kyse ei valitettavasti ole vain osaamisvajeesta. Hasanin mukaan suomalaisyrityksiltä puuttuu jopa usko ja ymmärrys markkinoinnin toimintamekanismiin. Ja siitä saatavaan hyötyyn.
Kun firman myynti ei toimi entiseen tahtiin, suomalaiset toimivat erikoisella logiikalla: vielä vähemmän houkutellaan asiakasta ostamaan tai vielä vähemmän etsitään uutta kohdetta, jonka ongelman tuotteemme ratkaisisivat.
Suomessa panostukset markkinointiin ovat liian pieniä. Bruttokansantuotteeseen verrattuna ruotsalaiset ja tanskalaiset yritykset markkinoivat 20 prosenttia meitä enemmän ja norjalaiset peräti 70 prosenttia enemmän. Liikuttaessa korkeasuhdanteesta matalasuhdanteeseen suomalaiset taas leikkaavat markkinointipanostuksiaan yli 20 prosenttia. Se on länsimaista eniten. (Ami Hasan, Mainostaja 3/2015.)
Jos noin on, niin muutkin yhteydet ovat selviä. Suomella menee näistä maista taloudellisesti kaikkein huonoiten.
Juha Häkkinen, toiminnanjohtaja, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA