Paremmilla esityksillä parempiin tuloksiin

“Totuus on, että me häviämme usein ulkomaalaisille kollegoillemme ideoidemme myymisessä. Meillä ei ole tanskalaista perinteisen kauppamieskansan supliikkia lavalla”. Tämä on aivan hiljattainen lainaus suomalaisen mittapuun suuryrityksen johdossa toimivalta henkilöltä. Eikä ole ainoa laatuaan tänä vuonna.

“Totuus on, että me häviämme usein ulkomaalaisille kollegoillemme ideoidemme myymisessä. Meillä ei ole tanskalaista perinteisen kauppamieskansan supliikkia lavalla”. Tämä on aivan hiljattainen lainaus suomalaisen mittapuun suuryrityksen johdossa toimivalta henkilöltä. Eikä ole ainoa laatuaan tänä vuonna.

Jouni Röksä kirjoitti aiemmin MMA-blogiin hyvän artikkelin siitä miten suomalainen vuosituhannen alun teknologinen edelläkävijyys on vaihtunut perässähiihtämiseksi myyntiosaamisen puuttumisen takia.

Sama vaiva tuntuu siirtyneen tytäryhtiötalouteenkin. Suomalainen ei saa ääntään kuuluviin, koska ei osaa myynnillistää omaa viestiään. Investoinnit hyviin ideoihin jäävät saamatta, koska ideoiden esitystapa ei erotu joukosta, ei ruoki mielikuvitusta, ei kutkuttele mielenkiintoa. Jos kilpailu investoinneista olisi talenttikisa, suomalainen saisi tuomareilta kolme ruksia alta aikayksikön.

Analysoimme hiljattain yhden aikamme parhaista teknisistä tuotelanseerauksista: Teslan Powerwall akkuteknologian esittelyn. Miksi juuri tämä tuotelanseeraus on mielestämme niin onnistunut? Koska esitykseen on panostettu kokonaisuutena eli se on TOTTA

  • Tarinallinen
  • Odottamaton
  • Tajuttavan yksinkertainen
  • Tunnetasolla samaistuttava
  • Ajankohtainen

Esitys pitää otteessaan ja sai laajasti mediahuomiota, vaikka itse esiintyjä, Teslan toimitusjohtaja Elon Musk, ei ole millään mittapuulla luontevampi tai parempi esiintyjä kuin keskimääräinen suomalainenkaan.

Siksi meilläkin on toivoa, jos ymmärrämme myös tältä osin panostaa jatkossa myyntiin.

Sinä voit aloittaa heti tänään ja aivan ilmaiseksi. Olen kerännyt omat kokemukseni viime vuosilta helpoiksi käytännön ohjeiksi, joiden avulla teet parempia esityksiä ja saat aikaan parempia tuloksia.

Voit tilata tästä ensimmäisen vinkin, “Visuaalinen esitystapa muuttaa tarinasi” ja muut yhdeksän ilmaista vinkkiä seuraavan viiden viikon aikana suoraan omaan sähköpostiisi.

Menestystä loppuvuoteen!

Timo Sorri, presentaatiosuunnittelija

www.havain.fi | Blogi | LinkedIn | Twitter