Rämpivä edelläkävijä

Suomalaiset ylpeilivät syystä 2000-luvun taitteessa sekä Internetin että matkapuhelimien käytön mallimaana. Oli upeaa esitellä tilastoja useissa ICT-alan seminaareissa. Teemana olivat mm. sähköinen kaupankäynti, uudet mobiilipalvelut ja intranet. Ei paljon naurata tänä päivänä.

Suomi rämpii monissa uuden teknologian palveluissa yhteen suuntaan: alaspäin. Ei tullut meille sähköistä henkilökorttia ja siihen perustuvaa laajojen käyttäjäkuntien tunnistusta, mutta Viroon tuli. Ei tullut hienoa 3D-virtuaalimaailmaa Helsingistä, mutta Googlelta tuli parempi ja hiukan kattavampi ratkaisu. Ei tullut maailmanmenestystä kännykkäbisneksessä, mutta Applelta tuli.

Suomen pienuutta on pidetty aina dynaamisuutta antavana voimana. Kun jokin vahva teknologinen innovaatio kasvaa vähänkin suuremmaksi, maailmalta tulee rahakas ostaja ja suomalaisuudesta on jäljellä muisto vain. Toki moni on rikastunut näissä teknologiahuuman kaupoissa luovuutensa ja yrittäjyytensä ansiosta ja se heille sallittakoon. Osa taas nuolee kuplien puhjettua haavojaan mukavasti lisää velkaantuneena. Ei tullut miljonääriä papereita ostaen ja vaihtaen, mutta olipahan hetken mukavaa näytellä pörssihaita.

Onneksi uudessa teknologiassa rämpiminen ei ole masentanut meitä. Vaikka olemme tulleet korkealta ja kovaa, se ei ole vienyt suomalaisten iloa. Pärjäämme vielä mainiosti onnellisuustutkimuksissa, vaikka uuden teknologian esimerkiksi sovimme enää harvoissa asioissa. Toisaalta Suomi kiikkuu monien muidenkin laatua mittaavien globaalien tilastojen kärkipäässä. Olisiko kuitenkin niin, että jälkeen kerran meiltä puuttuu se ainoa ja tärkeä: myynnin osaaja. Rämpivä edelläkävijä voi nousta takaisin 2000-luvun alun kukoistukseen vain myyntiä kunnioittaen.

Jouni Röksä, koulutus- ja tutkimuspäällikkö, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset