Rekrytoija neuvoo työnhakijaa: kiteytä ja konkretisoi

Haastattelin äskettäin suuren yrityksen HR-asiantuntijaa, joka on tänä vuonna rekrytoinut jo nelisenkymmentä ihmistä. Hän on samaa mieltä kuin Helsingin Sanomien mielipidesivuille kirjoittanut rekrytoija: työhakemusten taso on kirjava (HS 28.9.2015). Hänkin on saanut luettavakseen hakemuksia, joiden tekijöillä ei ole ollut käsitystä siitä, mitä paikkaa hakevat.

Millaisia neuvoja HR-ammattilainen sitten antaisi työhakemuksen ja CV:n tekijälle?

1) Keskity oleelliseen. Lue tarkkaan, mitä haetaan ja panosta haettavan tehtävän kannalta oleellisiin asioihin. Etsi omasta työhistoriastasi esimerkkejä, joilla voit osoittaa kyvykkyytesi juuri tuohon tehtävään.  CV:kin kannattaa räätälöidä haettavaa paikkaa ajatellen.

2) Kiteytä ja konkretisoi. Älä listaa koko työhistoriaasi, 3-4 tehtävää riittää. Pelkkä tehtävänimike ei kerro mitään: kerro, mitkä ovat olleet keskeiset tehtäväsi, projektit, aikaansaannoksesi.

3) Tuo esiin vahvuutesi ja erityisosaamisesi.

4) Käytä visuaalisia keinoja tärkeiden asioiden esilletuontiin. Jos CV on yhtä pitkää tekstipötköä, hyvätkin asiat voivat jäädä huomaamatta. Käytä siis lihavointia ja laatikoita, mutta maltillisesti.

5) Kuvalla on oikeasti merkitystä. Huumori ja kaikenlainen kikkailu kannattaa unohtaa.

6) Hyvin tehty, kirjoitusvirheetön hakemus ja CV herättävät luottamusta.

7) Jos olet ollut työtön, osoita, että olet ollut aktiivinen työttömyysaikanasi. Se ei tarkoita sitä, kuinka monta hakemusta olet lähettänyt, vaan esimerkiksi mitä olet opiskellut.

Haastattelemani HR-asiantuntija muistuttaa, että ennen hakemuksen lähettämistä kannattaa soittaa ja kysyä lisätietoja. Jos haussa painotetaan taitoja tai ominaisuuksia, joita sinulla ei ole, rekrytoija kyllä kertoo, kannattaako paikkaa hakea. Soiton perusteella jäät rekrytoijan mieleen – hyvässä ja pahassa.

Mitä sitten, kun hakemus ja CV ovat herättäneet rekrytoijan kiinnostuksen? Moni yritys käyttää nykyisin viime vaiheen kandidaattien seulontaan videota. HR-asiantuntija lähettää kymmenkunnalle potentiaaliselle ehdokkaalle linkin videosovellukseen, jossa hakijan pitää vastata annettuihin kysymyksiin tai esimerkiksi kertoa jostakin projektistaan. Varaudu vastamaan ainakin kahteen kysymykseen: mitkä ovat tavoitteesi ja mikä sinua motivoi. Tässä sinulla on mahdollisuus tuoda esille, että sinulla on aito ymmärrys siitä, mitä kyseisen tehtävän hoitaminen edellyttää.

Videolla pääset panemaan myös persoonasi peliin. Lokakuun alussa MMA-risteilyllä puhunut headhunter-yhteistyökumppanimme Kari Lilja kiteytti työnhakijan menestystekijät viiteen kohtaan: 1) motiivi ja asenne, 2) kompetenssi, 3) persoona, 4) into ja 5) positiivisuus.

Suosittelijoiden roolia ei kannata vähätellä. Kun olet päässyt loppusuoralle työnhaussa, rekrytoija saattaa tarvita vielä viimeisen niitin valinnalle. Silloin hän haluaa soittaa henkilölle, joka tuntee sinut ja voi antaa lisätietoja. Jos suosittelijan lausunto vahvistaa rekrytoijan saamaa kuvaa sinusta, saat paikan.

Ja jos tällä kertaa ei onnistanut, niin peli ei ole menetetty. Kari Lilja neuvoo jatkamaan hakua ja etsimään myös piilotyöpaikkoja. Ennen kaikkea hän patistaa kaikkia työnhakijoita verkottumaan ja käyttämään verkostojaan hyödyksi. Aloittaa voi vaikka MMA:n Facebook- ja LinkedIn-ryhmistä.

Sirkku Rytkönen, viestintäsuunnittelija, MMA